خمام - ضرورت تدوین سند توسعه بهداشت خمام
ویژه
بخشدار خمام تاکید کرد :

ضرورت تدوین سند توسعه بهداشت خمام

به گفته وی، امکانات موجود بهداشت خمام شایسته‌ جمعیت آن نیست.

دوشنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶ KHNA21603

حسین ذاکر استقامتی در جلسه‌ شورای بهداشت بخش خمام، اظهار کرد : خمام به دلیل آمار جمعیتی در حیطه‌ شهری و روستایی از جمعیت بالایی برخوردار است. به گفته‌ی وی، بر اساس آمار سال 90 و با در نظر گرفتن درصد رشد، جمعیت خمام بالغ بر 18 هزار نفر جمعیت شهری و 58 هزار نفر جمعیت بخشی است.

* لزوم توجه بیشتر به بهداشت جسمی و روحی
بخشدار خمام بهداشت را از 2 منظر دارای اهمیت بالا دانست و رسیدگی به موضوع بهداشت از ابعاد جسمی و روحی را مورد تاکید قرار داده و گفت : جامعه سالم بهتر می‌تواند حرکتی رو به پیشرفت و توسعه داشته باشد.
وی با بیان اینکه مسافران از اقصی‌ نقاط کشور به دلیل ظرفیت‌های بالقوه‌ گیلان به این استان سفر می‌کنند، تصریح کرد : در این ایام جمعیت موجود به‌ جمعیت شناور اضافه می‌شود.
ذاکر استقامتی افزود : حضور جمعیت شناور در بخش خمام با توجه به جمعیت و وسعت آن می‌تواند حامل بیماری باشد. به گفته‌ وی، مهاجرت یکی از عوامل انتقال بیماری‌ها از مکانی به مکان دیگر به‌شمار می‌رود.

* امکانات موجود بهداشت خمام شایسته‌ جمعیت آن نیست
بخشدار خمام با اشاره به شیوع «شپش» در برخی از مدارس بخش خمام در سال تحصیلی گذشته و محروم بودن این بخش از وجود برخی امکانات اولیه و حداقل استانداردها، یادآور شد : شپش نه تنها در مدارس روستایی، بلکه در مدارس شهر شیوع داشته و این مشکل در مدارس غیردولتی که اولیای دانش‌آموزان برای تحصیل دانش‌آموزان خود پول پرداخت می‌کنند نیز مشاهده شده است.
وی بر لزوم همکاری همه جانبه برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی به منظور رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد و گفت : انجام معاینات بهداشتی در هفته نخست بازگشایی مدارس بخش خمام صورت گیرد.
ذاکر استقامتی برخورد با گرانفروشی، کم‌فروشی و جلوگیری از فروش اجناس تاریخ مصرف گذشته، بررسی و بازدید مستمر از مراکز صنفی، اماکن، رستوران‌های بین‌راهی، نانوایی‌ها، جلوگیری از زنده‌فروشی پرندگان، گندزدایی از پارک‌ها و سرویس‌های بهداشتی مکان‌های عمومی و مدارس و اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری‌های فصلی را مهم دانست و افزود : اقدام‌هایی در این زمینه صورت گیرد.

* روستاییان از حقوق مساوی با شهرنشینان برخوردار هستند
بخشدار خمام با بیان اینکه 11 روستای این بخش آب آشامیدنی مصرفی خود را از چاه تامین می‌کنند، گفت : در برخی روستاهایی که عنوان می‌شود آب شرب وجود دارد این آب از کیفیت مطلوب برخوردار نیست.
وی قدمت، فرسودگی شبکه، تجهیزات و تاسیسات آبرسانی بخش خمام را دلیل نبود کیفیت آب آشامیدنی در روستاهای بخش خمام دانست و گفت : روستاییان در ایران اسلامی از نظر بهره‌مندی امکانات تفاوتی با شهرنشینان ندارند.
ذاکر استقامتی ادامه داد : بیماران در روستا برای تهیه‌ دارو باید از طریق چند ایستگاه به داروخانه، مراکز درمانی تخصصی یا بیمارستان مراجعه کرده با احداث بیمارستان یا پلی‌کلینیک تخصصی در بخش خمام خدمات‌رسانی به آنها مطلوب‎تر می‌شود.
به گفته‌ وی، امکانات موجود بهداشت و درمان بخش خمام شایسته‌ جمعیت این بخش نبوده و بیماران به‌خاطر نبود وجود بیمارستان و پلی‌کلینیک تخصصی در بخش رنج می‌برند.

* سند توسعه بهداشت خمام تدوین شود
بخشدار خمام بر لزوم تهیه و تدوین سند توسعه‌ بهداشت خمام تصریح کرد : طرح سلامت بانوان ایرانی برای نخستین بار در گیلان در بخش خمام به صورت پایلوت اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه باید سیاست‌های راهبردی بهداشت بخش خمام در قالب سند توسعه بهداشت دیده شده و سیاست‌های راهبردی بهداشت اتخاذ شده است، تصریح کرد: برخی از مشکلات و محدودیت‌ها به کمبود اعتبار و مشکلات ساختاری مرتبط می‌‌شود.
ذاکر استقامتی با قدردانی از بازدید سرزده‌ اخیر پروفسور انوش برزیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مرکز بهداشت خمام یک، خاطرنشان کرد : وی در جریان مشکلات قرار گرفت و مقرر شده تا برخی تجهیزات اداری از طریق مراکز تخصصی در اختیار خمام قرار دهند.


موضوع : بخشداری، گزارش تصویری، مراکز بهداشت
http://khna.ir/21603

۱ دیدگاه