خمام - شهیدی که مظفرالدین‌شاه را ناچار به عذرخواهی کرد
به بهانه سالروز ترور آیت‌الله خمامی /

شهیدی که مظفرالدین‌شاه را ناچار به عذرخواهی کرد

آیت‌الله خمامی پس‌از فعالیت و صدور فتوی در حمایت از انقلاب مشروطه موجب پیروزی و تقویت این انقلاب گردید، اما پس از ورود جریان سکولار و بی‌دین‌ها در انحراف‌کشیدن انقلاب مردمی، از سوی مغرضان تحت آماج توهین و تهمت قرار گفت و او را به دروغ مخالف مشروطه خواندند.

جمعه، ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱ KHNA96101

دوم بهمن‌ماه سالگرد شهادت آیت‌الله ملامحمد خمامی‌است، که ۱۱۳ سال پیش به دست مشروطه خواهان سکولار و غربگرا به شهادت رسید. این عالم وارسته، سردار فقیه، مجاهد خستگی‌ناپذیر و مقتدر استان گیلان در سال ۱۲۰۰ در شیجان به‌دنیا آمد.

مکتب‌خانه و تحصیل مقدماتی را در رشت گذراند و چون شیفته علوم دینی بود جهت تکمیل و نیل به مراتب عالی علمی عازم عراق گردید. مدت‌ها در حوزه علمیه نجف تحصیل کرد و در فاصله کوتاهی‌از مجتهدین دارای نفوذ گیلان به شمار آمد، که به علت نقش فعال در حوادث دینی، اجتماعی و سیاسی گیلان، حکام، مجتهدان عصر و مردم حرمت خاصی برای او قائل بودند.
وی پس‌از مدتی در گیلان به حاجی خمامی و ملامحمد مجتهد خمامی معروف گردید و با همین القاب در ایران و عراق نیز معروف شد، که هر روز مردم، علما و سران حکومتی به خانه این آیت‌الله رفت‌وآمد داشتند.

با ارثیه پدری موقوفات زیادی برای خدمات به مردم و به‌خصوص نیازمندان ارائه داد و برای هرکاری که به رفاه مردم کمک می‌کرد به شدت تلاش می‌نمود. وقتی حکومت در اصلاح جاده رشت به قزوین درمانده شده بود، وی با تفاهم نامه‌ای با کنسولگری روسیه راه خاکی رشت-قزوین را احداث نمود، که به رفت‌وآمد مردم و افزایش درآمد گیلانیان با ارسال محصولات به دیگر نقاط ایران کمک می‌کرد.

او با فرقه‌های زیادی که از طرف کشورهای بیگانه و مستبد برای تزلزل ایمانی و بعد تصرف جغرافیایی ماموریت داشتند به مبارزه پرداخت؛ با شناسایی و اخراج سران فرقه بابیه، بهائیت و فراماسونرها موجب شکست این‌فرقه‌ها گردید و بعد از آن با مسو شولر، کشیش مامور شده از سوی آمریکا به مبارزه پرداخت و مانع حضور او در انحراف دینی مردم گردید.
آیت‌الله خمامی به قدری قدرتمند بود، که وقتی یکی از حکام رشت ظلم آشکاری در حق مردم انجام داد، دستور اعتصاب را به بازاریان داد و همه یکپارچه بازار رشت را تعطیل نمودند، که در نهایت مظفرالدین‌شاه ناچار شد برای جلب رضایت آیت‌الله خمامی نامه عذرخواهی بنویسد و حاکم را عزل کند.

اوج معروفیت وی زمانی بود که به عنوان اولین نفر در کاخ ناصرالدین‌شاه با قدرتی‌که قانون کاپیتولاسیون به روس‌ها مصونیت قضایی می‌داد اعتراض کرد. او از قدرت علمی زیادی برخوردار بود، تا جایی که هنری ساویچ لندور، از جاسوسان انگلیس در ایران بعد از شکست در مناظره‌ای با آیت‌الله خمامی به قدرت علمی او اعتراف کرد. همچنین هل رابینو از دیپلمات‌های کنسولگری انگلیس بارها در کتاب‌های خود از قدرت، تاثیرگذاری و اقدامات آیت‌الله خمامی یاد نموده است.

آیت‌الله خمامی پس‌از فعالیت و صدور فتوی در حمایت از انقلاب مشروطه موجب پیروزی و تقویت این انقلاب گردید، اما پس از ورود جریان سکولار و بی‌دین‌ها در انحراف‌کشیدن انقلاب مردمی، از سوی مغرضان تحت آماج توهین و تهمت قرار گفت و او را به دروغ مخالف مشروطه خواندند.

او سرانجام در دوم بهمن‌ماه ۱۲۸۷ شمسی با همین اتهام با ضرب گلوله ترور و به شهادت رسید. جرم آیت‌الله خمامی آن بود که با قواین غیر اسلامی مخالفت کرد و خواهان آن بود که قانون اسلامی بر جامعه حاکم شود. مردم گیلان به پاس احترام او بازارها را تعطیل اعلام نموده و پس‌از برگزاری مراسم تشییع، در قبرستان وادی‌السلام نجف، در جوار بارگاه حضرت علی (ع) در خاک آرمید.


موضوع : یادواره‌ی شهدا
نویسنده : حجت‌الاسلام مجتبی پوریوسفی
http://khna.ir/96101

دیدگاه شما چیست ؟!