خمام - عمارت تاریخی چوکام، اسیر گردباد ویرانی
گزارش /

عمارت تاریخی چوکام، اسیر گردباد ویرانی

ایمان سهیلی، گفت : موضوع رفع ابهامات مالکیت بنا هم‌اکنون در دیوان عالی کشور پروسه‌ی اداری خویش را طی می‌کند.

سه شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ KHNA89071

عمارت تاریخی چوکام در خمام رو به ویرانی است. این‌مجموعه ارزشمند روزگاری از آن ناصرالملک «نایب‌السلطنه احمدشاه قاجار» بود که بعد آن‌را به فرزندش حسین‌علی‌خان قراگوزلو واگذار کرد. عمارت دو طبقه چوکام در دل باغی زیبا بنا شده و دربر گیرنده‌ی ایوانی چشم‌نواز، ستون‌ها، سرستون‌ها، نرده‌های چوبی و تزیینات گچ‌بری تماشایی ا‌ست. این عمارت ارزشمند از جمله بناهای به یادگار مانده از دوران قاجار است که سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۲۲۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اما این‌روزها گردباد ویرانی‌ها بیش‌از همیشه این‌عمارت ارزشمند را دربر گرفته‌ و بی‌تردید نیازمند توجه بیشتر متولیان ذی‌ربط است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشت اختلافات موجود بر سر موضوع مالکیت عمارت چوکام را از جمله موانع احیاء آن دانست و با تصریح بر اهمیت حفاظت از این بنا، اظهار کرد : اقداماتی در سال‌های گذشته به منظور مرمت و نگهداری آن از سوی اداره‌ی میراث فرهنگی انجام گرفته، اما در ۳ الی ۴ سال اخیر اقدامی در این عرصه نداشته‌ایم، تا اینکه به سقف عمارت آسیبی که به نظرعمدی می‌رسید، وارد شد. واقعیت این است که آسیب سقف و نفوذ آب، سرعت تخریب بنا را افزایش می‌دهد و تخریب این بنا، رهایی از ضوابط میراث را به همراه خواهد داشت، که البته از این‌امر ممانعت به‌عمل آورده و مرمت سقف انجام شد.
ایمان سهیلی، افزود : مرمت بخشی از بنا از سوی اداره میراث فرهنگی با جذب اعتباری معادل ۳۰ میلیون تومانکه از سوی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان از محل اعتبارات سال ۱۳۹۸ اختصاص یافته بود و در سال ۱۳۹۹ جذب شد، انجام گرفت. البته در روند انجام این‌مرمت ابتدا با ممانعت یکی‌از مدعیان مالکیت بنا مواجه شده، که پس از پیگیر‌ی‌های لازم سرانجام صورت گرفت.
وی با بیان اینکه مالکان می‌توانند با ارائه‌ی طرحی خوب در راستای راه‌اندازی یک محیط گردشگری مناسب، از تسهیلات ارزان‌قیمت صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنند، تصریح کرد : بازسازی و احیای این‌ملک نیازمند مشارکت و تعامل مالک و اداره میراث فرهنگی است، که متاسفانه تاکنون از سوی مالکان قدمی در این‌مسیر برداشته نشده و البته باید توجه داشت تا زمانی‌که مشکل مالکیت بنا حل نشود هم نمی‌توان چنین انتظاری داشت.
سهیلی، خاطرنشان کرد : موضوع رفع ابهامات مالکیت بنا هم‌اکنون در دیوان عالی کشور پروسه‌ی اداری خویش را طی می‌کند.


موضوع : تاریخی، میراث فرهنگی
منبع : مرور
http://khna.ir/89071

دیدگاه شما چیست ؟!