خمام - مسعود پورهادی: مشکل جدی شعر گیلکی نبود شیوه‌ی نوشتاری واحد است
ویژه
در میزگرد تخصصی ادبیات گیلکی مطرح شد ؛

مسعود پورهادی: مشکل جدی شعر گیلکی نبود شیوه‌ی نوشتاری واحد است

دومین میزگرد تخصصی ادبیات گیلکی در پژوهشکده‌ی گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

چهارشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱ KHNA84337

مسعود پورهادی در دومین میزگرد تخصصی ادبیات گیلکی پژوهشکده‌ی گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان با بیان اینکه مخاطبان شعر گیلکی در ژانر نشریات و ژانر دنیای مجازی عرصه‌ی رسانه‌های نوشتاری شعر با هم متفاوتند، عنوان کرد : در رابطه با مخاطبان شعر نه فقط در مورد زبان گیلکی، بلکه در زبان‌های جهانی نیز مشکل جدی دیده می‌شود.
نویسنده، شاعر و پژوهشگر خمامی با اشاره به شیوه‌های سلیقه‌ای در نوشتار شعر گیلکی، تصریح کرد : متاسفانه به دلیل روش‌های فردی در نگارش شعر، خواندن آن با مشکل روبرو شده، که رها کردن مخاطب در میانه‌ی آن‌را موجب می‌شود، که مشکل جدی ما نبود شیوه‌ی نوشتاری واحد است.
پورهادی با بیان آنکه دانشگاه و صدا و سیما، اراده‌ی معطوف به خود هستند، ادامه داد : قرار نیست ما ادبیاتی خلق کنیم که اراده‌ی معطوف به آنها، شناساگر آن باشد یا کار آکادمیک روی آن انجام دهد، لذا رویه‌ی حاکم بر این دو دستگاه مانع از آن می‌شود که در این حوزه بتوان نگاهی دمکراتیک داشت.
این پژوهشگر گیلکی با بیان آنکه باید ادبیات گیلکی را از مسایل گیلان‌شناسی جدا کرد، افزود : شعر و داستان گیلکی دستخوش تحولات جدی در حوزه‌ی ریخت‌وارگی، دیدگاه، طرح مضمون و سوژه نشده، اما در مسیر آن قرار گرفته و نگاه خواننده‌ی گیلکی از عادت خواندن شعر بیرون نیامده و به‌نوعی با مخاطبی سر و کار داریم که به صورت عادتی شعر می‌خواند.
وی در ادامه از فقر فرهنگی به عنوان معضلی دیگر نام برد و گفت : نبود مطالعات جدی از مشکلات خوانش‌گران بوده و اگر می‌خواهیم به بحث خوانش‌گران بپردازیم باید از دریچه‌های جدیدی نیز به آن بنگریم.

مهرداد پیله‌ور در ادامه در رابطه با بحران مخاطب، اذعان داشت : یکی از دلایل این‌موضوع، تغییر زبان و نوع تخیل شعر نسبت به دهه‌های گذشته بوده و مخاطب شعر از دهه‌ی ۵۰ با افول مواجه شده و این یک روند طبیعی است.
این‌شاعر خمامی با تاکید بر آنکه در کنار این بحران، شاهد شکوفایی موسیقی، سینما و حتی موقعیت‌های دیجیتال هستیم، یادآور شد : تمامی این‌ها می‌تواند هم آسیب برساند و هم بی‌اثر باشد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه‌ی مخاطب فقط نباید به شعر نظر داشت، افزود : مابقی هنرها هم به عنوان اهرم مخاطب‌پذیری مطرح بوده و هنرهایی همچون سینما، موسیقی و البته تئاتر گیلکی به دلیل دیالوگ‌هایش ارتباط تنگاتنگی با مخاطبان برقرار می‌کنند.

گفتنی‌است، محسن آریاپاد، علی تسلیمی، امین حسن‌پور، جهاندوست سبزعلی‌پور، هوشنگ عباسی، مراد قلی‌پور و فرامرز محمدی‌پور از جمله حاضران در این‌میزگرد تخصصی ادبیات گیلکی بوده‌اند.


موضوع : فرهنگی، نویسندگان
منبع : گیل مهر
گزارش : الهام کیانپور
http://khna.ir/84337

دیدگاه شما چیست ؟!