خمام - حضور ۳ هنرمند خمامی در کارگاه آموزش تخصصی بین‌المللی حصیربافی لاهیجان
دهیار فشتکه اول خبر داد :

حضور ۳ هنرمند خمامی در کارگاه آموزش تخصصی بین‌المللی حصیربافی لاهیجان

به گفته‌ی جواد افکنده، محسن جهاندیده، لیلا بردبار و مریم امیدی «سه هنرمند حصیرباف بخش خمام» در این کارگاه آموزشی حضور داشتند.

چهارشنبه، ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹ KHNA61398

کارگاه آموزش تخصصی بین‌المللی حصیربافی با همکاری شورای جهانی صنایع دستی (آسیا-اقیانوسیه) در لاهیجان برگزار شد.
به‌منظور تبادل تجربیات و ارتقای سطح دانش تخصصی حصیربافان استان گیلان و نیز آشناسازی آنان با شیوه‎های نوین حصیربافی، کارگاه آموزش تخصصی بین‌المللی حصیربافی با همکاری شورای جهانی صنایع دستی (آسیا-اقیانوسیه) در خانه صنایع دستی لیالستان شهرستان لاهیجان برگزار شد.
در این دوره آموزشی چهار روزه علاقمندان از مرحله فرآوری مواد تا طراحی و ساخت و همچنین رفع عیب‌های ناشی از مواد اولیه، رنگرزی، فرم‎دهی، تکنیک‎های بافت در حوزه حصیر آشنا می‌شوند و در پایان گواهی بین‎المللی دریافت می‌کنند.
دهیار روستای فشتکه‌ اول صنایع دستی را رکنی اثرگذار در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی قلمداد کرد و گفت : در بسیاری از روستاهای گیلان تولید صنایع دستی مرسوم است و مواد اولیه آن بصورت طبیعی تامین می‌شود، که فشتکه اول نیز به عنوان نخستین روستای ملی حصیر در کشور از این قائده مستثنی نیست.
جواد افکنده حصیر را نمونه‌ای از این ادعا خواند و اظهار داشت : از صنایع دستی مهم برخی روستاهای گیلان به ویژه در پاییز و زمستان حصیربافی است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زمان محلی به نام لی) بوده که در حاشیه روستاها و شالیزارها می‌روید.
به گفته‌ی وی، ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن، کره و مکزیک یکی از شانزده کشور تولیدکننده‌ حصیر به شمار می‌رود و پیشینه‌ تاریخی تولیدات حصیری در ایران نشان می‌دهد که استفاده‌ ایرانیان قدیم از حصیر منحصر به زیرانداز نبوده و در ساخت ظروف نیز از حصیر استفاده می‌کردند.
این مسئول با بیان اینکه امروزه ظروف حصیری بر خلاف کاربری اصلی حصیر یعنی زیراندازها با استقبال بیشتری بین علاقه‌مندان به صنایع دستی مواجه شده است، بر لزوم توسعه فرهنگ پژوهش و توسعه علمی در میان هنرمندان به منظور بالابردن ظرفیت‌های علمی حیطه صنایع دستی تاکید کرد و افزود : تولید پژوهش‌های کاربردی در مسیر توسعه جامع صنایع حصیری یک ضرورت تلقی می‌شود.
افکنده، افزود : با توجه به پتانسیل بالای حصیربافی که در روستای فشتکه‌ اول وجود دارد اگر به هنرمندان این روستا بها داده شود شاهد شکوفا شدن استعدادهای درخشان زیادی خواهیم بود و با توجه به اینکه روستای فشتکه‌ اول به عنوان روستای ملی حصیر شناخته شده قطعاً پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه‌های اشتغال، عمرانی، زیستی و … خواهد داشت. همچنین روستای فشتکه‌ اول به دلیل نزدیکی به منطقه آزاد انزلی از پتانسیل گردشگری نیز برخوردار است و مسافران زیادی به این روستا ورود می‌کنند.
به گفته وی، در آینده با توجه به هماهنگی‌های انجام شده توسط بخشداری خمام، منطقه آزاد انزلی و دهیاری این روستا ۳ پروژه بزرگ در حال بررسی است که می‌توان به احداث اولین مرکز توسعه پژوهش و آموزش ملی حصیر به همراه موزه و بازارچه اشاره کرد.
دهیار روستای فشتکه‌ اول در پایان با اشاره به حضور حصیربافان فشتکه اول در این رویداد آموزشی، خاطرنشان کرد : محسن جهاندیده، لیلا بردبار و مریم امیدی «سه هنرمند حصیرباف بخش خمام» در این کارگاه آموزشی حضور داشتند.


موضوع : دهیاری، صنایع دستی، مصاحبه‌ها
http://khna.ir/61398

دیدگاه شما چیست ؟!