خمام - برنامه‌ی مهتاب شبان با حضور “دکتر امین چمساز” بر روی آنتن رفت
ویژه

برنامه‌ی مهتاب شبان با حضور “دکتر امین چمساز” بر روی آنتن رفت

میهمان شب گذشته‌ی برنامه‌ی تلویزیونی مهتاب شبان (شبهای مهتابی) که از طریق شبکه استانی باران بر روی آنتن رفت، کسی نبود جز “دکتر امین چمساز”.

دوشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۹:۰۶ KHNA4542

میهمان شب گذشته‌ی برنامه‌ی تلویزیونی مهتاب شبان (شبهای مهتابی) که از طریق شبکه استانی باران بر روی آنتن رفت، کسی نبود جز “دکتر امین چمساز”. وی در سال 1309 در مشهد متولد شد و تحصیلاتِ ابتدایی و متوسطه‌ی خود را در مشهد مقدس گذراند. مدرک پزشکی خود را از دانشگاه تهران در سال 1342 دریافت کرد و نزدیک به 60 سال است که به درمان بیماران در مطب خود واقع در خمام می‌پردازد.

در ابتدای برنامه مجری از دکتر چمساز پرسید: گیلکی صحبت کنند یا فارسی؟ دکتر جواب داد: من گیلکی را می‌فهمم، اما گیلکی صحبت کردن برایم سخت است. در ادامه دکتر چمساز علتِ اینکه در زادگاه خودش مشغول به کار نشد را اینگونه بازگو کرد: در آغاز خدمت به وزارت بهداری تعهد داشته است و باید هر جایی که آنها تعیین می‌کردند رفته و مشغول به کار میشد. آن زمانی که برای تعیین پست به وزارت بهداشت مراجعه کرد تمامی پستهای استان تکمیل شده بود و جایی برای آنها نبود. در آن زمان 23 سال داشته و به دلیل تکمیل بودن تمامی پستهای خراسان مجبور شد چند ماهی منتظر بماند تا شاید پزشکی ترکِ پست کند یا انتقالی بگیرد، اما اینگونه نشد ؛ وی مجدداً به وزارت بهداشت مراجعه کرد و آنها او را به استان گیلان فرستادند و قسمت این بود که در شهر خمام فعالیت پزشکی خود را آغاز کند. مجری برنامه به تعامل و رابطه‌ی خوب دکتر با بیماران خود اشاره کرد و گفت: دکتر چمساز از بیمارانی که مشکل مالی دارند حق ویزیت دریافت نمی‌کند. دکتر چمساز در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه “قبل از آنکه پزشک شوید خانواده‌تان چه نکاتی را به شما متذکر می‌شدند؟” پاسخ داد: از قدیم علم پزشکی از علومی بوده است که دارای جنبه‌‌ی روحانیت بود و این دو رابطه‌ی مستقیمی با هم داشته‌اند، هرچند امروزه جنبه‌ی روحانیت کمتر شده است، اما هنوز بی‌رنگ نشده است. وی ادامه داد : مادرم همیشه به من میگفت : اگر روزی پزشک شدی با بیمارانت مدارا کن و تا جایی که میتوانی به آنها کمک کن. حدود 80 سال قبل، پزشکی صاحب سه مطب در مشهد بوده است که دو تای آن در محله‌ی افراد مستمند واقع شده بود و یکی در محله‌ی عیان نشین ؛ در مطب هایی که در محله‌ی فقیر نشین واقع شده بود جعبه‌ای قرار داشت که درون آن پر از خاک اره بود و مردم برای پرداخت ویزیت باید دست خود را داخل آن جعبه می‌کردند. بدین ترتیب کسانی که پولی در آن جعبه نمی‌گذاشتند مشخص نمیشد و آبروی آنها حفظ میشد. از همان زمانی که مطب خود را باز کرده‌ام از بیمارانی که توانایی مالی خوبی نداشتنه اند حق ویزیت دریافت نکرده و این شیوه‌ی کاری همچنان پابرجا مانده است. سوال بعدی از دکتر این بود که الفبای پزشکی در قدیم چه بوده است و چگونه این علم را فرا می‌گرفته‌اند ؟ در پاسخ دکتر عنوان کرد : در ابتدا به خواندن درس فیزیک می‌پرداخته و بعد از آن به بیمارستانها مراجعه میکردند تا علائم شناسی و فیزیولوژی را آموزش ببینند. فیزیولوژی شامل سه قسمت بود که قسمت اول آن مکالمه با شخص بیمار و گفتگو با آن بود، قسمت دوم نگاه کردن به اعضای بدن بیمار بود و در انتها معاینه‌ی بیمار یا ملامسه بود ؛ همچنین به دلیل نبود تکنولوژی کاملاً تشخیص با پزشک بوده است. دکتر چمساز در مورد پیشرفت تکنولوژی و اختراع دستگاه‌های جدید در علم پزشکی گفت : این پیشرفت‌ها بسیار در علم پزشکی موثر هستند، ولی نمیتوان فقط به دستگاه‌ها تکیه کرد و همه چیز یک پزشک معلومات شخصی خودش است. در انتها مجری برنامه با دکتر عکس یادگاری گرفتند و از زحمات وی تقدیر به عمل آمد.


موضوع : تجلیل و بزرگداشت، صدا و سیما
http://khna.ir/4542

۱ دیدگاه

  • خمامی در مورخ 1392/06/04 - 16:31 می‌نویسد :

    دکتر چمساز شخصیت دوست داشتنی شهرمونه
    ممنون بابت این مصاحبه …