خمام - شالیزارهای خمام با لوله‌گذاری 14 کیلومتری از تالاب انزلی بیمه می‌شود
مدیر آبیاری ناحیه مرکزی گیلان :

شالیزارهای خمام با لوله‌گذاری 14 کیلومتری از تالاب انزلی بیمه می‌شود

وی خواستار انتقال آب از تالاب انزلی به وسیله خط انتقال به شالیزارهای خمام شد.

یکشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳ KHNA28684

سیدمحرم مسلمی عصر امروز در جریان بازدید از شالیزارهای شهرستان رشت با اشاره به مشکل آبرسانی در هفته جاری اظهار کرد : تابش آفتاب و تبخیر آب در روند آبرسانی مشکلاتی ایجاد کرده است. وی به خروج از حالت بحرانی در آبرسانی شالیزارها اشاره کرد و افزود: وضعیت آبرسانی به شالیزارها حالت عادی پیدا کرده است.
مسلمی ظرفیت ذخیره‌سازی آب سد سفیدرود در سال‌های گذشته را یک‌میلیارد و 800 میلیون مترمکعب خواند و بیان کرد: 750 میلیون مترمکعب رسوب در سد سفیدرود ایجاد شده و ظرفیت واقعی ذخیره آب به یک میلیارد و 150 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است. مدیر آبیاری ناحیه مرکزی گیلان از ذخیره‌سازی 870 میلیون مترمکعب آب هنگام رهاسازی آب سد سفیدرود در ابتدای امسال خبر داد و تصریح کرد: روز گذشته ذخیره آب پشت سد سفیدرود به 543 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.
وی دبی ورودی آب سد سفیدرود را 13 مترمکعب بر ثانیه عنوان کرد و گفت: خروجی سد سفیدرود 197 مترمکعب بر ثانیه هنگام آبگذاری کانال‌ها است. مسلمی با بیان اینکه افزایش 1.5 درجه‌ای دما در تابستان امسال داریم، خاطرنشان کرد: افزایش دما سبب افزایش تبخیر آب شده است.
مدیر آبیاری ناحیه مرکزی گیلان به آبیاری شالیزارهای انزلی، صومعه‌سرا، رودبار، آستانه‌اشرفیه، فومن و رشت از طریق سد سفیدرود اشاره کرد و یادآور شد: 70 هزار هکتار از شالیزارهای رشت از طریق سد مذکور آبیاری می‌شود. وی با اشاره به اینکه شهرستان رشت شبکه آبرسانی جدید ندارد، اظهار کرد: 92 هزار نفر در رشت به کشاورزی اشتغال دارند.
مسلمی خواستار اجرای پوشش بتنی کانال‌های آبرسانی به شالیزارها در رشت شد و افزود : وجود کانال‌های سنتی سبب کاهش سرعت آب در کانال‌ها است.
مدیر آبیاری ناحیه مرکزی گیلان با بیان اینکه طرح نوبت‌بندی آب برای نخستین بار سال‌های گذشته در این استان اجرایی شده است، تصریح کرد: نوبت‌بندی آب در جلوگیری از خشک شدن شالیزارها موثر است. وی خواستار انتقال آب از تالاب انزلی به وسیله خط انتقال به شالیزارهای خمام شد و بیان کرد : شالیزارهای خمام با لوله‌گذاری 14 کیلومتری از تالاب انزلی بیمه می‌شود.
مسلمی با اشاره به اینکه نصب دو پمپ یک مترمکعب بر ثانیه می‌تواند آب شالیزارهای خمام را از تالاب انزلی تامین کند، خاطرنشان کرد: نصب فشارشکن در هر چهار کیلومتر در حفظ فشار آب تاثیرگذار است. مدیر آبیاری ناحیه مرکزی گیلان بر انتقال آب از رودخانه «اوشمک» به «کلاف‌رود» تاکید کرد و گفت: آبرسانی مذکور با چهار کیلومتر لوله‌گذاری امکانپذیر است.
وی وضعیت عمومی شالیزارهای منطقه را مناسب ارزیابی کرد و یادآور شد : بخشی‌نگری در بعضی از مناطق بر جمعی‌نگری برتری دارد و این امر در تقسیم آب اثر می‌گذارد. مسلمی با بیان اینکه آبرسانی به شالیزارهای گیلان تا پنجم مرداد ماه امسال ادامه پیدا می‌کند، اظهار کرد: تعداد 44 رودخانه در شرق و غرب شهرستان رشت وجود دارد و شالیزار دیگر شهرستان‌ها از طریق رودخانه‌ها آبیاری می‌شود و مشکل کمبود آب ندارند.
مدیر آبیاری ناحیه مرکزی گیلان به وجود دو رودخانه گوهررود و زرجوب در رشت اشاره کرد و گفت: رشت رودخانه قابل استفاده برای آبیاری شالیزارها ندارد. وی با اشاره به اتمام چهارمین دوره آبگذاری شالیزارها از طریق سد سفیدرود، بیان کرد: سه دوره آبگذاری برای آبیاری شالیزارها از طریق سد مذکور پیش‌بینی شده است.


موضوع : اداره‌ی آبیاری، کشاورزی
منبع : فارس
http://khna.ir/28684

دیدگاه شما چیست ؟!