خمام - نخستین همایش «سرشماری عمومی کشاورزی گیلان» در خمام برگزار شد
ویژه
با حضور مسئولان استان و شهرستان ؛

نخستین همایش «سرشماری عمومی کشاورزی گیلان» در خمام برگزار شد

این همایش با شعار «سرشماری عمومی کشاورزی، لازمه آبادانی و خود اتکایی ملی» برگزار شد.

یکشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶ KHNA21682

نخستین همایش سرشماری عمومی کشاورزی سال 93 گیلان با شعار «سرشماری عمومی کشاورزی، لازمه آبادانی و خود اتکایی ملی» امروز با حضور مسئولان استان و شهرستان در سالن اجتماعات کانون شهید حق‌شناس شهر خمام برگزار شد.

* جلوی واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی گرفته شود
امام جمعه خمام در مراسم مذکور کشاورزی را از مهم‌ترین مباحث اقتصادی هر کشور و رکن اصلی اداره آن دانست و گفت : محصولات کشاورزی غذای سالم و مناسبی را در اختیار انسان قرار می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا عاشوری با بیان اینکه نباید در استانی که کشاورزی است و زمین حاصل‌خیز دارد فقیر وجود داشته باشد، افزود: باید از داده‌های خداوند بهترین بهره‌برداری را کرد. وی ادامه داد : انتظار می‌رود مسئولان ارشد کشوری به شغل کشاورزی اهمیت زیادی دهند زیرا کشاورزی شغل مقدس و پربرکتی است که خداوند و ائمه معصومین به آن بها داده و توجه ویژه‌ای داشتند.
امام جمعه خمام با تاکید بر اینکه باید جلوی واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی از جمله برنج گرفته شود، تصریح کرد : واردکنندگان محصولات کشاورزی نباید غیر کشاورز و آنهایی که از این‌کار اطلاعی ندارند باشند، زیرا این امر موجب تضعیف کشاورزان، کشاورزی و افت آن می‌شوند.

* شهرستان رشت، بزرگ‌ترین شهرستان برنج گیلان
رئیس جهاد کشاورزی رشت نیز اظهار کرد : با وجود تمام نگرانی‌هایی که در آغاز فصل زراعی اخیر در زمینه وضعیت آب داشتیم با برنامه‌ریزی‌های سطح استان و شهرستان و مجموعه تلاش‌های صورت گرفته موجب شده تا بدون خسارت سال زراعی را به پایان برسانیم.
علی‌اکبر منصوری با بیان اینکه در برخی نقاط خسارت جزئی وجود داشته است، ادامه داد : تاکنون سال خوبی را در زمینه تولید برنج سپری کرده‌ایم. به گفته‌ وی، مشکلاتی در زمینه بازاریابی و خرید و فروش وجود دارد اما با پیگیری‌ها و مجموعه اقدام‌ها امکان فروش مناسب و عادلانه توسط دولت فراهم می‌شود. این مسئول، رشت را بزرگ‌ترین شهرستان برنج گیلان دانست و تصریح کرد : بیش از 63 هزار هکتار از آن سطح زیر کشت برنج بوده است.

* شهرستان رشت تامین کننده 11 درصد برنج کشور
منصوری گفت : شهرستان رشت حدود 28 درصد برنج استان و 11 درصد برنج کشور را تامین می‌کند که خود بر ضرورت حمایت از بخش کشاورزی دلالت دارد. وی با بیان اینکه از سال گذشته با آغاز به‌کار دولت جدید حرکت‌های خوبی در بخش کشاورزی آغاز شد، ادامه داد : پس از یک وقفه طولانی اعتباری حدود 7 میلیارد تومانی را در بخش مکانیزه شدن برنج اختصاص یافت و 409 نفر که در نوبت دریافت ماشین‌آلات کشاورزی بودند به بازار معرفی شده و در حال انجام کارهای اداری هستند.
رئیس جهاد کشاورزی رشت به کیفیت توزیع کود اشاره کرد و افزود : امسال هیچ زمینی نبود که کود دریافت نکرده باشد و برای سال آینده نیز دو برابر کود سهمیه سال گذشته شهرستان رشت در انبارهای موجود است که کشاورزان می‌توانند برای دریافت سهمیه اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه دولت برای بخش کشاورزی برنامه دارد، یادآور شد: این موضوع زمان‌بر است و باید برنامه‌ریزی انجام شود.

* سرشماری نقش محوری در نظام ملی آمارهای کشاورزی ایفا می‌کند
بخشدار خمام نیز در حاشیه برگزاری همایش مذکور اظهار کرد : امروز نخستین همایش سرشماری عمومی کشاورزی سال 93 در سطح گیلان در بخش خمام برگزار شده است.
حسین ذاکر استقامتی با بیان اینکه سرشماری عمومی کشاوری از 5 مهر تا 18 آبان‌ ماه امسال اجرا می‌شود، تصریح کرد: با توجه به فرموده مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اجرای سرشماری عمومی کشاورزی نقش مهم و زیربنایی در بخش کشاورزی و اقتصاد کشور ایفا می‌کند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.وی اضافه کرد : این سرشماری نقش محوری و پایه‌ای در نظام ملی آمارهای کشاورزی هر کشور ایفا کرده و منبع بسیار مهمی در زمینه تهیه داده‌های ساختاری و پایه‌ای بخش کشاورزی محسوب می‌شود.
مدیر اجرایی سرشماری عمومی کشاورزی سال 93 بخش خمام، افزود : سرشماری کشاورزی به معنای شمارش تمام واحدهای تولیدی کشاورزی کشور و ثبت خصوصیت هرکدام به صورت جداگانه است.

* دستیابی به آمار دقیق نیازمند اطلاع‌رسانی و اعتمادسازی است
وی با تصریح بر اینکه آخرین سرشماری آماری کشاورزی در سال 82 انجام شد، خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه با گذشت زمان وضعیت کشاورزی دچار تغییر و تحولات زیادی شده است، باید سرشماری عمومی کشاورزی برای آگاهی مسئولان و برنامه‌ریزان کشور از آخرین آمار و اطلاعات مربوط به بخش کشاورزی دوباره اجرایی شود.
به گفته‌ ذاکر استقامتی، سرشماری کشاورزی پیش‌از این در سال‌های 67، 72 و 82 به صورت عمومی در کل کشور و در سال 52 تنها در روستاهای کشور انجام شده بود. وی با اشاره به اینکه سرشماری عمومی کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آماری است که به طور همزمان در سراسر کشور اجرا می‌شود، گفت : این رویداد فرصت مغتنمی است تا در آن نقش کارکردهای مختلف تبلیغات و اطلاع‌رسانی نظیر اعتمادسازی، بسترسازی، برجسته‌سازی، فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ آماری محقق شود.
بخشدار خمام دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق در سطوح مختلف کشور، استان، شهرستان و بخش را نیازمند اطلاع‌رسانی و اعتمادسازی گسترده در بین مردم دانست. وی یادآور شد : در این راه باید از موقعیت‎ها و امکانات موجود برای ایجاد بسترهای مناسب و معرفی اقدام‌های به عمل آمده برای توسعه نظام آماری کشور بهره برده شود تا بتوانیم گام‌های موثری برای ارتقا و گسترش فرهنگ آماری جامعه برداریم.

* استفاده از تبلت به جای فرم‌های پاسخگویی کاغذی
ذاکر استقامتی با تاکید بر اینکه باید با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود و همکاری تمام عوامل اجرایی سرشماری به بهترین نحو در بخش خمام محقق شود، تصریح کرد : اهمیت سرشماری عمومی کشاورزی ایجاب می‌کند که بهره‌برداران کشاورزی با دقت و حوصله به سئوالات ماموران آمارگیر پاسخ دهند و اطلاعات در زمینه فعالیت‌هایی که بر اساس استانداردها فعالیت کشاورزی محسوب می‌شوند داشته باشند. به گفته‌ وی، بر اساس تعاریف استانداردها نه تنها واحدهای تولیدی بزرگ کشاورزی و دامداری، بلکه فعالیت‌های کشاورزی که توسط خانوارها به شیوه سنتی و گاه در اندازه‌های کوچک انجام می‌شود نیز جزو بهره‌برداری کشاورزی محسوب شده و زیرپوشش این سرشماری قرار می‌گیرند.
بخشدار خمام به جایگزینی تبت به جای فرم‌های پاسخگویی کاغذی در این سرشماری اشاره کرد و گفت: این تغییرات یک نوآوری محسوب شده که با استفاده از آن دقت اطلاعات جمع‌آوری افزایش، زمان انتشار نتایج کاهش یافته و در مصرف کاغذ صرفه‌جویی می‌شود. وی خاطرنشان کرد : از جمله اقلام اطلاعاتی که در سرشماری توسط ماموران آمارگیری از کشاورزی پرسش می‌شود می‌توان به نام و نشان بهره‌برداران کشاورزی شامل اشخاص حقیقی و حقوقی، سن، سواد، تحصیلات، شماره ملی بهره‌برداری، کاربری اراضی کشاورزی، اسامی محصولات بهره‌برداری، سطح کشت محصولات سالانه، تعداد درختان و نهال‌ها، تعداد دام‌های سبک و سنگین، مساحت گلخانه و نوع فعالیت‌های گلخانه‌ای اشاره کرد.

* آمادگی بخش خمام برای اجرای هرچه بهتر سرشماری عمومی کشاورزی
ذاکر استقامتی اطلاعات فردی دریافتی از کشاورزان توسط ماموران سرشماری را کاملاً محرمانه اعلام کرد و متذکر شد : اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت کلی برای برنامه‌ریزی‌های کشاورزی و اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گرفته و کشاورزان برای تصریح در کار سرشماری باید کارت ملی خود را برای ارائه به ماموران برای ثبت دقیق و درست مشخصات توسط آنها به همراه داشته باشند.
مدیر اجرایی سرشماری عمومی کشاورزی سال 93 بخش خمام، یادآور شد: امر مهم سرشماری در نهایت به بهبود وضعیت کشاورزی استان و کشور و برطرف شدن مشکلات و نیازهای حوزه کشاورزی منجر می‌شود. وی آمادگی بخش خمام برای هرچه بهتر برگزار شدن سرشماری عمومی کشاورزی که لازمه آبادانی و خود اتکایی ملی است را اعلام کرد.


موضوع : بخشداری، کشاورزی، گزارش تصویری
http://khna.ir/21682

۲ دیدگاه

  • روابط عمومی در مورخ 1393/06/23 - 19:12 می‌نویسد :

    در فارس نیوز :
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930623001131

  • kooji در مورخ 1393/06/26 - 22:56 می‌نویسد :

    ettefaghan masraf kood o samm ra bayad be sheddat kast, mojab sartan meedeh o meri mishavad ke dar ostanhaye shomal keshvar balast.behtar ast kesht organic ya Bio, bedoon kood o samm ra tashvigh o ejra kard