خمام - کمبودها و کم‌کاری‌ها علت فراموشی برخی از مسائل فرهنگی ایرانی-اسلامی است
ویژه
جلیل غیاثی عنوان کرد :

کمبودها و کم‌کاری‌ها علت فراموشی برخی از مسائل فرهنگی ایرانی-اسلامی است

باید فرهنگ فراموش شده را به کمک نخبگان جامعه دوباره رویش داد.

سه شنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱ KHNA14121

جلیل غیاثی روز گذشته در اولین جلسه‌ی شورای اسلامی شهر خمام در سال ۱۳۹۳ با بیان اینکه نوروز ریشه در فرهنگ اصیل ایرانیان دارد، عنوان کرد : فرهنگ یک مفهوم ژرف و گسترده بوده و به همین دلیل است که بیش از 300 تعریف برای فرهنگ ارائه شده است.
این مسئول به معنای این واژه در فرهنگ معین و در زبان فارسی دوره‌ی ساسانی اشاره نموده که معنای پیشرفت را دربر داشته است.
به گفته‌ی وی، واژه‌ی فرهنگ برای نخستین‌بار سده‌ی 18 در اروپا به‌کار رفت و به فرایند زراعت و ترویج در کشاورزی و باغبانی دلالت داشت، به‌طوری که این واژه از ریشه‌ی Cultura در لاتین به معنای کشت و زراعت استخراج گردیده که نشان دهنده‌ی شکل‌گیری شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌باشد، به گونه‌ای که ما با مفهوم بسیار گسترده‌ای مواجه هستیم، زیرا فرهنگ متشکل از هنر، ادبیات، علم، گونه‌های آفرینشی، فلسفه و دین بوده که همه در قالب زبان، باورها و کنش‌های یک جامعه به منصه‌ی ظهور می‌رسند.

IMG_6022

این مسئول کنش‌ها، رفتارها و کردارهای یک جامعه را فرهنگ قالب آن جامعه بیان نموده و افزود : در واقع عوامل درهم تنیده‌ی بسیاری هستند که فرهنگ جامعه را تشکیل داده و محیط جغرافیایی، بنیان‌های اقتصادی جامعه، ساخت اجتماعی و سیاسی مردمی که پدید آورنده‌ی آن فرهنگ هستند از مهمترین مولفه‌های فرهنگی به‌شمار می‌روند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر خمام با بیان اینکه فرهنگ اصیل گاهاً با تبادل فرهنگی رشد کرده و همچنین گاهاً باید با تقابل فرهنگی خودش را دور از گزند قرار دهد، تصریح کرد : کمبودها و کم‌کاری‌ها علت فراموشی برخی از مسائل فرهنگی ایرانی-اسلامی بوده که موجب گشته برخی از جوانان ما به‌جای پیروی از فرهنگ اصیل ایرانی به سمت و سویی بروند که در تقابل با فرهنگ ایرانی-اسلامی است.

IMG_6036

جلیل غیاثی با بیان اینکه باید با کمک نخبگان جامعه فرهنگ فراموش شده را دوباره رویش داد، خاطرنشان کرد : مهمترین مولفه و شاخصه‌ی فرهنگ اصیل ایرانی زبان ما است.
به گفته‌ی وی، وقتی بر فرهنگ عاشورا نظاره می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که این فرهنگ نسل به نسل منتقل گردیده و در ناخودآگاه و خودآگاه جمعی مردم این مرز و بوم نقش بسته است. این عضو شورای اسلامی شهر خمام جشن گرفتن و بزرگ داشتن اعیاد ملی مثل نوروز و یلدا را باعث شکوفایی اصالت فرهنگ ایرانی قلمداد کرده که باید ضمن اشاعه‌ی آنها، از عوام‌فریبی ظاهری غربی‌ها دوری جسته و با برجسته کردن این زیبایی‌ها در تقابل و مقایسه با فرهنگی که غرب قصد تحمیل آن به ما دارد استفاده نماییم.


موضوع : شورای شهر
http://khna.ir/14121

۲ دیدگاه

  • همشهری در مورخ 1393/01/13 - 02:53 می‌نویسد :

    با دقت و انصاف توجه کنید:
    موجب گشته برخی از جوانان ما به‌جای پیروی از –فرهنگ اصیل ایرانی–…
    جشن گرفتن و بزرگ داشتن اعیاد ملی مثل نوروز و یلدا را باعث شکوفایی اصالت –فرهنگ ایرانی— قلمداد کرده…
    اشغال ریختن شایسته ایرانی بودن ما نیست(بنر در میدان)
    جناب اقای غیاثی امیدوارم برداشت های بنده از کلام های شما کاملا اشتباه باشد…مرز بین اسلام گرایی و ملی گرایی تصورش تصدیقشو میاره از شدت بداهت، و باز امید وارم برداشت های من دروغی بیش نباشه…

  • محمدی در مورخ 1393/01/16 - 20:22 می‌نویسد :

    خدایا رحم کن به ما
    چرا بچه های خوب این شهر کنار رفتن تا یه سری آدم با این طرز تفکر بیان زمامدار فرهنگ خمام شن