خمام - نوروز الزاماً به‌معناى «جشن و شادی» نيست
حجت الاسلام والمسلمین عاشوری :

نوروز الزاماً به‌معناى «جشن و شادی» نيست

تقارن نوروز با ایام عزاداري اهل بيت (ع) هيچ منافاتي با عيد بودن آن ندارد، بلکه يك امتحان الهي براي انتخاب افراد است.

شنبه، ۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱ KHNA13959

IMG_4060حجت الاسلام والمسلمین علیرضا عاشوری در نماز جمعه‌ی این هفته‌ی خمام در آستان مقدس امامزاده حسن (ع) با بیان اینکه نوروز امسال از حيث اينکه مصادف با روز جمعه شده براي ما عيد مضاعف است، گفت : روز اول فروردين که آغاز سال است به‌عنوان يک نماد، سمبل و نمونه مطرح است که بايد با خير، خوبي، صفا، صميميت، برکت، عفو و گذشت، زدودن کينه‌ها و کدورت‌ها، با شادي و شادابي آغاز شود تا الگويي باشد براي ساير روزهاي سال.
به گفته‌ی وی، بر اين اساس مي‌توانيم بگوئيم که 22 بهمن 1357 يک روز نويي بوده است براي ملت مسلمان ايران که روز پيروزي انقلاب اسلامي است و 12 فروردين 1358، روز استقرار جمهوري اسلامي و فتوحات عظيمي که در جبهه‌هاي نبرد براي رزمندگان دلير اسلام حاصل مي‌شد، هرکدامشان يک روز نويي بوده‌اند.
خطیب نماز جمعه‌ی خمام با بیان اینکه مراسم نوروز قبل از اسلام مملو از خرافات و اعمال مبتذل بود، گفت : نوروز در سايه اسلام تصفيه شد، روح ايمان و معنويت در آن دميده شد و گرايش به دعا، قرآن و صله‌ی ارحام به وجود آمد.
به گفته‌ی وی روز نوروز، روز تجديد پيمان با خدا، رسول و اميرالمؤمنين (ع) است.
عاشوری واژه‌ی عيد را برگرفته از عود به معناي برگشت دانسته و ادامه داد : عود يعني کره‌ی زمين از يک نقطه‌اي که گردش خود را به دور خورشيد آغاز کرده، دوباره به همان نقطه بازگشته و گردش دوباره اي را آغاز مي‌کند ؛ اين مدت از زمان را در تاريخ شمسي يک سال حساب کرده و در تاريخ قمري مدت زمان گردش ماه به دور خورشيد را يک سال حساب مي‌کنند که مدتش حدود 10 روز کمتر از سال شمسي است، به همين جهت مي بينيم در حالي که شروع تاريخ سالهاي شمسي و قمري، هردو از هجرت پيامبر اسلام (ص) از مکه به مدينه است، ولي سال شمسي حدود 42 سال با سال قمري تفاوت دارد.
امام جمعه‌ی خمام با بیان اینکه در هر سال جديد طبيعت زندگي تازه‌اي را آغاز کرده و تحولي عظيم در پيرامون ما رخ مي‌دهد، یادآور شد : لازم است که ما هم چنين تحولي را در عمق روح و جانمان ايجاد کنيم، ايمان خود را قويتر کرده و ارتباطمان را با خداوند بيشتر نمائيم. اينکه در دعاى تحويل سال همراه با نو شدن طبيعت و افراد، از پروردگار عالم تحول در احوال درون را طلب می‌كنيم، به ‏خاطر اين است كه تغيير و تحول دروني بدون توجه و خواستن حاصل نمي شود و بدون عنايت ويژه‌ی الهي امکان ندارد.
به گفته‌ی وی، خداوند از ابتداء انسانها را با نفس مطمئنه در روي زمين قرار نداده است که تا همچون ملائكه پيوسته در عبادت خداوند بوده و از هرگونه كژى، انحراف، پلشتى، ظلم، تعدى، فسق و فجور به‌‏دور باشند، بلکه اين نفس مطمئنه را بايد خودشان با زمزمه «حول حالنا الى احسن الحال» کسب کنند ؛ خداوند می‌‏خواهد آدمي به بهانه عرضه‌ی نياز به درگاه بی‌‏نياز رفيق او شود و قرين مقام وصل و قربش گردد و لحظه‌‏اى از او جدا نباشد.
وی ضمن بیان اینکه عيد نوروز الزاماً به معنى «جشن و شادى» نيست، عنوان کرد : گرچه جشن و شادی هم دارد، ولي جشن و شادى الزاماً به معنى «شادماني‌هاي هوس انگيز» نمي‌باشد ؛ لذا تقارن نوروز با ايام عزاداري اهل بيت (ع) هيچ منافاتي با عيد بودن آن ندارد، بلکه يك امتحان الهي براي انتخاب افراد است تا كداميک از جشن و عزا را ترجيح ‏دهند.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا عاشوری، خاطرنشان کرد : كسانى كه سعى مي‌كنند مرزهاى دينى، عقيدتى و حتي مرزهاى سياسى را كمرنگ کرده يا از بين ببرند، به مردم و كشور خدمت نمي‌كنند. به گفته‌ی وی، آنچه اولويت دارد و جاودانه است، دين خداست که از آغاز خلقت حضرت آدم (ع) بوده و تا پايان جهان نيز خواهد بود.


موضوع : روحانیون، عید نوروز، مساجد
http://khna.ir/13959

دیدگاه شما چیست ؟!