خمام - مصاحبه با “محمدرضا جنت مکان”، پیشکسوت و رئیس هیئت کوهنوردی خمام

مصاحبه با “محمدرضا جنت مکان”، پیشکسوت و رئیس هیئت کوهنوردی خمام

در یک صعود به قله درفک به علت مه شدید گم شده بودیم. فصل سرما بود و ما 46 نفر بودیم، خیلی نگران بودم …

پنج شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲ KHNA1297

خودتان را معرفی کرده و بگویید از چه تاریخی کوهنوردی را آغاز کردید ؟
“محمدرضا جنت مکان” متولد 1340 ساکن و اهل خمام هستم ، از سال 1358علاقمند به رشته کوهنوردی شدم که قبل از آن یک سال در رشته کاراته کان ذن ریو فعالیت داشتم، ولی دیدم ورزش رزمی با روحیات بنده سازگاری ندارد و اتفاقی با دوستان رشت، به کوه رفتیم و به این رشته ورزشی علاقمند شدم .

DSC02976

چه چیزی باعث شد به کوهنوردی علاقه پیدا کنید ؟
از آنجاییکه کوهنوردی یک ورزش دسته جمعی و همگانی است و در صعود اتحاد و همبستگی و همدلی را می‌طلبد، افراد چیزهای زیادی را یاد میگیرند و نیز در حین صعود از زیبایی‌های طبیعت هم بهره‌مند میگردند ؛ و چون در حین صعود فرد با سختی و مشکلات زیادی روبرو میشود، طبعا در مقابل زندگی روزمره مقاوم تر خواهد شد.

الگوی ورزشی شما چه کسی میباشد ؟
فدراسیون کوهنوردی یک صعود کشوری به قله سبلان تدارک دیده بود و در حین صعود مشاهده کردم یک کوهنورد یک پا ندارد و با عصا صعود را انجام میدهد، در نتیجه امیدواری‌ام بیشتر شد و مصمم شدم تمرینات خودم را بیشتر کنم و توانستم در فتح قله های مرتفع تری مشارکت داشته باشم

تا کنون چه افتخاراتی کسب نمودید ؟
همیشه این در ذهنم است که خواستن توانستن است و من موفق شدم دوبار بام ایران عزیز، قله دماوند و نیز دوبار قله سبلان و یک بار قله سماموس و توچال را فتح کنم، که البته در تابستان سال 91 در صعود قله آرارات ترکیه نیز حضور داشتم.

02

از فعالیت های ورزشی داخل شهر بگویید ؟
در سال 1374 به اتفاق دوستان خوب آقایان دکتر معجری، حسن توکلی، غلام حلمی، علیرضا ارشدی، رضا مقدمی، محمد صدقی، مرتضی هژبری و یوسف بلند همت هیئت کوهنوردی خمام را تشکیل دادیم و پس از انجام مراحل قانونی مجوز تاسیس هیئت را دریافت نمودیم. از آن سال تا 88 بنده به عنوان دبیر هیئت فعالیت داشتم و از ابتدای سال 88 تاکنون به عنوان مسئول هیئت کوهنوردی خمام فعالیت داشته‌ام که توانستیم با همکاری دوستان طی این چهار سال 5 صعود خارج از استان و یک صعود خارج از کشور را انجام دهیم.

پیشنهاد شما به جوانان چیست ؟
پیشنهاد من به جوانان خوب و فهیم شهر خمام این است که به هر صورتی که شده فعالیت ورزشی داشته باشند، به خصوص ورزش کوهنوردی، چون ورزش کوهنوردی انسان را از نظر جسمی و روحی به توانایی بالایی خواهد رساند ؛ اتحاد و همبستگی شان را زیاد کنند، به یکدیگر یاری برسانند و در پیشرفت یکدیگر نقش بسزایی داشته باشند.

03

از اهداف آیندتان بگویید ؟
از گذشته تاکنون آرزوی بنده این بوده که یک دیواره سنگنوردی در یکی از سالن های ورزشی شهر نصب شود تا جوانان ما با حضور مربی تمریناتشان را انجام دهند و آرزوی دیگرم این است که یک تیم با تجربه را برای صعود به خارج از کشور داشته باشیم.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره را بیان کنید ؟
تلخترین این بود که در یک صعود به توچال یکی از صعود کنندگان جوان ما دچار ارتفاع زدگی شد و به وضعیت بدی دچار شد، که وی‌ را بعد از ساعتی به کمپ رساندیم، به خواب عمیقی فرو رفته بود، که البته پس از مداوا بهتر شد و آن روز، روزی پر استرس برایم بود ؛ و شیرین ترین این بود که در یک صعود به قله درفک ما در سر کاسه آن به علت مه  شدید گم شده بودیم، اتفاقی به چوپانی برخورد کردیم و آن چوپان فرزند کلاس چهارمش را به عنوان راهنما به همراهی‌مان فرستاد. فصل سرما بود و ما 46 نفر بودیم ؛ خیلی نگران بودم ولی جالب این بود که این پسر بچه توانست ما را از طریق راحت ترین راه به مقصد برساند، که بچه های ما برای جبران کمک او شکلات و شیرینی و هدایا به او دادند.

01

در حال حاضر اعضاء اصلی چه کسانی هستند ؟
خانم فاطمه تیغ نورد نایب رئیس و مسئول بانوان / جناب مهندس یوسف بلند همت دبیر هیئت / جناب آقای علیرضا پورهادی مسئول امور مالی / جناب آقای نعیم واثق مسئول فنی / جناب آقای معین چرزه مسئول تدارکات / جناب آقای نیما واثق مسئول روابط عمومی / خانم طلعت عبدی مسئول امداد و نجات / جناب آقای اسماعیل هماپور مسئول آموزش

و اما سخن پایانی …
در نهایت از شما سپاسگزارم که به من فرصت دادید تا تجارب خود را برای جوانان مطرح کنم و آرزوی موفقیت و سرافرازی برای کلیه ورزشکاران و کوهنوردان وطن به ویژه جوانان خمام را دارم …

با تشکر از جناب آقای جنت مکان


موضوع : کوهنوردی، مصاحبه‌ها، ورزشی
http://khna.ir/1297

دیدگاه شما چیست ؟!