
میدان ولیعصر خمام گرفتار سوءمدیریت شده؟
در ابتدا قرار بود پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری برسد و سپس این وعده به پایان خردادماه تغییر کرد، اما هیچیک از این وعدهها عملی نشد. پس از پیگیری خبرنگار خمامنیوز، مشخص شد که دلایل این تأخیر به ۲ عامل اصلی بازمیگردد، که هر دو گویای ضعف هماهنگی میان نهادهای اجرایی و عمرانی در اینشهرستان است.
میدان ولیعصر خمام پس از سالها بلاتکلیفی و وضعیت نابسامان، سرانجام مورد بازسازی شهرداری قرار گرفت. با این حال، با گذشت ماهها از وعدههای دادهشده، هنوز افتتاح نشده است.
در ابتدا قرار بود پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری برسد و سپس این وعده به پایان خردادماه تغییر کرد، اما هیچیک از این وعدهها عملی نشد. پس از پیگیری خبرنگار خمامنیوز، مشخص شد که دلایل این تأخیر به ۲ عامل اصلی بازمیگردد، که هر دو گویای ضعف هماهنگی میان نهادهای اجرایی و عمرانی در اینشهرستان است.
نخستین مشکل، مربوط به اختلاف سطح ایجادشده میان آسفالت جدید دور میدان ولیعصر و محور بندرانزلی بود. به توصیه اداره راه، شهرداری اقدام به بتنریزی در برخی نقاط کرد که برای چند روز هم مسیر را مسدود نمود. قرار بود پس از انجام بتنریزی، مرحله نهایی آسفالتریزی توسط راهداری انجام شود، اما پس از بازگشایی مسیر، این مرحله به دلایلی نامشخص رها شد. اکنون رانندگان هنگام عبور از این محدوده با خاک فراوان، سنگریزه و اختلاف سطح قابلتوجه مواجهاند و این شرایط نهتنها به وسایل نقلیه آسیب میزند، بلکه چهرهای نازیبا و غیرایمن به مرکز شهر داده است. همچنان نیز هیچ جدول زمانی مشخصی برای آسفالتریزی اعلام نشده است!
در سوی دیگر میدان، مسیر منتهی به محور خشکبیجار همچنان مسدود است و رانندگان ناچارند از مسیر کمربندی حرکت کرده و با پیچیدن به دوربرگردان کنار جایگاه CNG، مسیر خود را تغییر دهند. این موضوع بهخصوص در ساعات پرترافیک برای شهروندان مشکلساز شده و باعث افزایش زمان و هزینه سفرهای درونشهری شده است.
در این میان، پروژه انتقال آب از خمام به خشکبیجار نیز به ماجرای میدان ولیعصر گره خورده و باعث تعلیق دوباره عملیات ساماندهی آن شده است. پس از آنکه شهرداری موفق شد ظاهر میدان را از وضعیت رهاشده خارج کند، مجری پروژه ملی انتقال آب در اقدامی ناگهانی اقدام به حفاری در مرکز میدان کرد، تا لولهها از زیر آن عبور داده شوند. خاکبرداری انجامشده، تپهای با خاک و گل در وسط میدان بهوجود آورده که با گذشت بیش از ۲۰ روز، همچنان بدون تغییر باقی مانده است.
بر اساس گزارشها، تاکنون در جریان این حفاریها ۲ مرتبه به کابلهای مخابراتی آسیب وارد شده که نشانهای از نبود دقت و نظارت کافی در اجرای این عملیات است. از سوی دیگر، شهرداری نیز بهدلیل همین وضعیت بلاتکلیف، قادر به تکمیل فضای سبز میدان نیست.
این در حالی است که پیمانکار پروژه آبفا، همان پیمانکاری است که در گذشته بارها خیابان تختی را مورد حفاری قرار داده و موجی از نارضایتی میان ساکنان و کسبه آن منطقه ایجاد کرده بود.
اکنون شنیدهها حاکی از آن است که آزمایشهای انجامشده در آن محدوده نتیجه مطلوب نداشته و ممکن است عملیات حفاری در خیابان تختی مجدداً تکرار شود! در صورت صحت این موضوع، یک فاجعه عمرانی دیگر در راه خواهد بود؛ آن هم در شرایطی که شهروندان این منطقه درگیر فشارهای اقتصادیاند و تحمل آسیبهای مجدد برای آنها دشوارتر از همیشه است.
اینکه چگونه پیمانکارانی با چنین سوابقی در پروژههای ملی به کار گرفته میشوند و چگونه خطاهایی با این ابعاد بدون نظارت دقیق رخ میدهد، پرسشی است که نیازمند پاسخگویی شفاف و فوری از سوی مسوولان مرتبط است.
در این میان، شورای شهر خمام نیز در سکوتی غیرقابلتوجیه بهسر میبرد؛ شورایی که بهعنوان نماینده مردم باید در خط مقدم مطالبهگری قرار گیرد، نه اینکه منتظر رسانهای شدن مشکلات بماند تا بعد از آن به فکر پیگیری یا اطلاعرسانی عمومی بیفتد.
افکار عمومی بارها شاهد بودهاند که این شورا بیشتر درگیر حواشی و کارهای نمایشی بوده، تا پرداختن به مسائل ریشهای شهر. اگر توجه و دلسوزی واقعی برای خمام وجود داشت، این همه پروژه نیمهتمام و رهاشده در سطح شهر باقی نمیماند.
متأسفانه مشخص نیست بسیاری از این پروژهها چه زمانی به سرانجام میرسند و مردم تا چه زمانی باید برای حل ابتداییترین مشکلات شهری خود منتظر بمانند، یا در این مسیر متحمل آسیب و زیان شوند.
دیدگاه شما چیست ؟!