خمام - ادعای مالکیت، بلای جان جنگل فتاتو
سرپرست اداره منابع‌طبیعی خمام:

ادعای مالکیت، بلای جان جنگل فتاتو

علی کاشفی، گفت: ۴ روستا دورتادور این جنگل‌را گرفته و گاهاً شاهد برخی تصرفات توسط مردم محلی هستیم؛ البته با همکاری دهیاران و اجرای گشت‌های حفاظتی، با هرگونه تصرف اراضی ملی اعم از جنگل و تالاب مقابله می‌کنیم.

دوشنبه، ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹ KHNA107844

سرپرست اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان خمام یکی‌از مشکلات این‌شهرستان به‌ویژه اراضی حاشیه جنگل فتاتو را برخی ادعاها درباره مالکیت این‌اراضی دانسته و تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده اسناد مطرح‌شده و فروشنامه‌ها بر اساس نسق‌های قدیمی بوده و این نسق‌ها فاقد حدود اربعه می‌باشد، متاسفانه برخی‌از سودجویان با دست‌آویزکردن همین‌موضوع اقدام به فروش اراضی ملی به افراد غیربومی می‌کنند و افراد ناآگاه که اقدام به خرید این‌اراضی می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند.
علی کاشفی با اشاره به اهمیت جنگل‌های هیرکانی در جغرافیای کشور ایران، اظهار کرد: ایران آب و هوای خشک و نیمه‌خشک دارد و وجود جنگل‌های شمال نقش مهمی در اقلیم سرزمین ما ایفا می‌کنند.
وی هر درخت را به‌منزله یک ریه تنفسی دانسته و افزود: حفظ هرکدام از گونه‌های جنگلی به مثابه حفظ جان انسان‌هاست و باید در حفاظت و حراست از جنگل‌ها آگاهی و حساسیت داشته باشیم.
این‌مسوول با اشاره به وجود بخشی‌از جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی در منطقه فتاتو، عنوان کرد: جنگل فتاتو که حدود ۴۸۰ هکتار وسعت دارند، ثبت ملی شده است. این جنگل‌ها از گونه‌های پهن‌برگ هیرکانی محسوب می‌شوند و بسیار ارزشمند هستند.
کاشفی با بیان اینکه جنگل فتاتو از ۳ طرف به شهرستان‌های رشت، بندرانزلی و خمام متصل هستند، ادامه داد: موقعیت جغرافیایی شهرستان موجب‌شده تا راه دررو برای قاچاقچیان چوب فراهم شود، که اهمیت اقدامات حفاظتی و پایش مستمر عرصه‌ها توسط نیروهای جنگلبان را دوچندان می‌کند.
وی از تشکیل ۱۲ فقره پرونده تخلف با محوریت تصرف اراضی ملی حاشیه جنگل فتاتو از ابتدای سال تاکنون خبر داده و اذعان داشت: ۹ فقره پرونده نیز با موضوع رفع تصرف اراضی حاشیه تالاب انزلی در دست بررسی است.
سرپرست اداره منابع‌طبیعی خمام با بیان اینکه جنگل فتاتو بر اساس برگ تشخیص سال ۱۳۵۲ متعلق به دولت است، گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به نمایندگی از دولت مالکیت این‌اراضی را ثبت کرده است.
علی کاشفی با اشاره به وجود چهار لکه از اراضی ملی در شهرستان خمام به وسعت ۴۰ هکتار، اضافه کرد: شهرستان خمام حدود ۱,۳۰۰ متر نوار ساحلی دارد.
وی با بیان اینکه جنگل فتاتو با اراضی کشاورزی و عمدتاً شالیزاری احاطه شده، تاکید کرد: ۴ روستا دورتادور این جنگل‌را گرفته و گاهاً شاهد برخی تصرفات توسط مردم محلی هستیم؛ البته با همکاری دهیاران و اجرای گشت‌های حفاظتی، با هرگونه تصرف اراضی ملی اعم از جنگل و تالاب مقابله می‌کنیم.
کاشفی در پایان، متذکر شد: یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی استان به‌صورت شبانه‌روزی مشغول پایش و حراست از انفال الهی است و لذا از مردم درخواست می‌کنیم درصورت مشاهده هرگونه تخلف یا تجاوز به اراضی ملی با شماره ۱۵۰۴ «تلفن گویای اداره کل» تماس گرفته تا در اسرع وقت همکاران ما در اداره منابع طبیعی شهرستان به موضوع رسیدگی کنند.


موضوع : جنگل ها، محیط زیست
برگرفته از : ایسنا
http://khna.ir/107844

دیدگاه شما چیست ؟!