خمام - خطر وقوع سیل بالقوه است / لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه و فوری
ویژه
دادستان خمام خطاب به فرماندار؛

خطر وقوع سیل بالقوه است / لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه و فوری

حامد اصیلی امروز با اشاره به آنکه سطح ارتفاع مرداب مذکور ۲۴ متر از سطح آب‌های آزاد جهانی پایین‌تر است، افزود: خطر وقوع سیل به‌دلیل گل‌ولای و رسوب فراوان مرداب و انهار منتهی به آن و همچنین دشواری‌های تخلیه این آب‌های اضافی، امری بالقوه به‌نظر می‌رسد.

پنج شنبه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶ KHNA106632

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خمام با اشاره به گزارش اداره‌کل هواشناسی استان گیلان مبنی‌بر بارش ۲۱۷ میلی‌متری اخیر طی ۱۲ ساعت و احتمال ازسرگیری بارش‌ها در روزها و هفته‌های آتی بر اساس پدیده ال‌نینو، در نامه‌ای خطاب به فرماندار این‌شهرستان اعلام کرد: مرداب دهنه‌سر شیجان بر اساس گزارش مطلعین فاقد مسیر مناسب برون‌رفت آب بوده، که در عکس‌های هوایی و ماهواه‌ای به‌جای پیشروی به سوی تالاب انزلی، به‌طرف خمام پیش‌روی نموده است.
حامد اصیلی امروز با اشاره به آنکه سطح ارتفاع مرداب مذکور ۲۴ متر از سطح آب‌های آزاد جهانی پایین‌تر است، افزود: خطر وقوع سیل به‌دلیل گل‌ولای و رسوب فراوان مرداب و انهار منتهی به آن و همچنین دشواری‌های تخلیه این آب‌های اضافی، امری بالقوه به‌نظر می‌رسد.
وی انهار و رودخانه‌ها را از جمله مشترکات عمومی برشمرده و با تاکید بر آنکه هرگونه برداشت غیرمجاز و بی‌رویه شن‌وماسه، حفاری، دخل‌وتصرف در بستر رودخانه‌ها، انهار طبیعی و کانال‌های آب عمومی توسط اشخاص یا نهادهای غیرمتولی امر ممنوع می‌باشد، ادامه داد: برخی‌از رودخانه‌های شهر خمام از جمله در خیابان حافظ با بارندگی اخیر پر گردیده و هم‌اکنون پروژه لوله‌گذاری محدوده آتش‌نشانی با این‌حجم از بارندگی لبریز از آب‌های سطحی می‌باشد.
به گفته‌ی اصیلی، دبی خروجی آب دریچه کته‌سر برای خمام‌رود نسبت به شیجان‌رود بسیار کمتر بوده و کفایت خرج آب‌های سطحی را به‌دلیل عدم لایروبی مکفی و به‌موقع ندارد؛ ضمن‌اینکه خروجی آن در روستای گورابجیرصحرا و اطراف میدان ولیعصر (عج) نیازمند بررسی و لایروبی عاجل است.
این‌مسوول مهمترین معضل مربوط به سرعت‌گرفتن روند آبگرفتگی و افزایش احتمال سیل را تصرفات غیرمجاز حریم، به‌ویژه در بستر انهار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، که غالبا در راستای منافع شخصی است، دانسته و گفت: به‌عنوان نمونه در چندین‌نقطه از خمام‌رود و شیجان‌رود به فراوانی نسبت به ساخت‌وساز حتی در بستر انهار اقدام شده و اخطارها، مکاتبات و استعلامات آب منطقه‌ای خطاب به فرمانداری منجر به پاسخ و نتیجه نبوده است.
دادستان خمام، خاطرنشان کرد: در راستای حفظ حقوق بیت‌المال و پیشگیری از وقوع جرم مقرر است با بسیج ادارات و ارگان‌های دخیل نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه و فوری مبادرت شده و چنانچه هر نهاد متولی نسبت به ترک وظایف یا سهل‌انگاری مبادرت ورزید، تشکیل پرونده صورت پذیرفته و نتیجه به دادسرا ارسال گردد.


موضوع : دادستانی، فرمانداری
http://khna.ir/106632

۱ دیدگاه

  • ناشناس در مورخ 1402/06/31 - 09:40 می‌نویسد :

    نرسیده به میدان شورا کبابی [!] از پشت مغازه تا وسط رودخانه رو گرفته ، سوپر مارکت [!] نیز با دیوار کشی در رودخانه کاملا خلاف عجیبی کرده .. چون سلامتی و در امان ماندن خانوادم برام مهمه از مسولین تقاضا داریم با این اشخاص برخورد کرده و بناهای غیر مجاز رو تخریب کنند ، اگر توانش رو دارند !!!!!!!!!