خمام - تقاضای شورای‌شهر و شهردار از 3 نماینده‌ی مجلس برای شهرستان شدن خمام
ویژه
در جلسه با نمایندگان مجلس ؛

تقاضای شورای‌شهر و شهردار از 3 نماینده‌ی مجلس برای شهرستان شدن خمام

خمام با توجه به شرایط خوبی که دارد می‌تواند به شهرستان تبدیل شود.

جمعه، ۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۰ KHNA9985

سیدمجتبی حسینی‌نسب در جلسه‌ی شورای اسلامی شهر خمام با 3 نماینده‌ی مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسلام ضمن اینکه احکام الهی و اراده‌ی الهی را در هدایت و صلاح انسان‌ها موثر می‌داند و اراده‌ی انسان، حضور انسان و حضور آحاد مردم را در همه‌ی کارها پیش‌بینی کرده است، ضمن اشاره به آیه‌ی شریفه‌ی 38 سوره‌ی شورا، عنوان کرد : اصل ایجاد شورای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی نشان‌دهنده‌ی اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه‌ای متنوع از فکرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره‌ی کشور است و این موضوع نقطه‌ی مقابل نظام‌های ارتجاعی و استبدادی است.
ریاست شورای اسلامی شهر خمام با اشاره به موقعیت شهر خمام به بیان جایگاه این شهر پرداخته و عنوان کرد : شهر خمام از شهرهای کهن استان بوده که در بین دو شهرستان بزرگ رشت و انزلی واقع گردیده و بیش از یک قرن است که دارای بخشداری می‌باشد و از سال 1329 یعنی بیش از 60 سال است که تبدیل به شهر شده و شهرداری در آن افتتاح گردیده است.
حسینی‌نسب این شهر را به‌دلیل واقع شدن در مسیر راه کشورهای آسیای میانه و دو شهر بندری بزرگ انزلی و آستاره و همچنین منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی از موقعیت استراتژیک حساسی برخوردار دانسته، تصریح کرد : بخش خمام در تمام زمینه‌های سیاسی، علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی دارای رجالی بزرگ، آزاده و مفاخران علم و اندیشه می‌باشد.
وی با بیان اینکه این بخش علی‌رغم داشتن تمام پتانسیل‌های لازم جهت شهرستان شدن، متاسفانه تاکنون این امر محقق نگردیده است، افزود : بخش خمام تا دوره‌ی پنجم مجلس شورای اسلامی زیر مجموعه‌ی شهرستان انزلی و پس از آن هم جزء بخش‌های تابعه‌ی شهرستان رشت محسوب شده و به‌عبارتی از چاله بیرون آمده و به چاه افتاده است که خود از مهمترین دلایل عقب ماندگی این بخش است.
ریاست شورای اسلامی شهر خمام ضمن اشاره به اینکه شهرستان شدن این بخش از بعضی شهرستان‌های قدیمی و شهرهایی مثل شفت، رضوانشهر، ماسال و املش که به‌تازگی شهرستان شده‌اند ارجع‌تر بوده، خاطرنشان کرد : جمعیت شهر خمام بر اساس آخرین سرشماری سال 1390 تعداد 17160 نفر، یعنی بیشتر از تمامی شهرهای تابعه‌ی شهرستان رشت و حتی 2 برابر بعضی از آنها می‌باشد و جمعیت بخش خمام بیش از 60 هزار نفر است که یعنی بیشتر از جمعیت تعدادی از شهرستان‌های استان، که متاسفانه در اختصاص بودجه به دلایلی پایین‌تر از آنها قرار گرفته است.
وی با اشاره اینکه در 12 شهریور که پست خود را تحویل گرفتیم موجودی حساب شهرداری ۲۴ میلیون تومان بوده و بیش از 1 میلیارد تومان بدهکاری داشته است، به بیان مشکلات شهر خمام از جمله مشکل ورودی و خروجی شهر خمام که از چهره‌ی نامناسبی برخوردار است، لزوم احداث بیمارستان، مشکل وضعیت میدان حادثه‌آفرین ولیعصر و مشکل ترافیک شهر با وجود 2 شهرک مسکن مهر پرداخته، افزود : در مبحث عمرانی طی ۳ ماهه‌ی اخیر اقداماتی نظیر لوله‌گذاری در بخش‌های مختلف، جدول‌گذاری و نصب چراغ، موزائیک‌فرش کردن پیاده‌رو، بهره‌برداری از استخر شنای خمام و لایروبی رودخانه‌های شیجان رود، گورابجیر رود و رمضان‌بکنده صورت پذیرفته که با توجه به دغدغه‌ی مشترک همه‌ی ما که خدمت به خلق بوده و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که «هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست»، امیدواریم با همدلی، همکاری و حمایت نمایندگان شهرستان رشت اقدامات مطلوبی برای رفاه مردم شهر خمام صورت بپذیرد.

جلیل غیاثی با اشاره به لزوم تهیه‌ی سِت نجات برای آتش‌نشانی خمام با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان، عنوان کرد : با در نظر گرفتن بودجه‌ی شهرداری خمام این امکان وجود نداشته و از نمایندگان انتظار می‌رود که با جذب بودجه‌ی بیشتر و مساعدت خود برای تهیه‌ی این سِت که از بروز اتفاقات تلخ پیشگیری می‌کند اقدام نمایند.
سخگوی شورای شهر خمام معضل فاضلاب شهری را از دیگر مشکلات این شهر قلمداد نموده و تصریح کرد : باید سیستم فاضلاب شهر خمام اصلاح گردیده که این امر نیازمند اعتبارات بیشتری می‌باشد.
غیاثی با اشاره به لایروبی خمام‌رود، خاطرنشان کرد : به هنگام بارندگی‌های شدید اخیر سطح آب رودخانه‌ی خمام‌رود بالا می‌آمد و این امر موجب آب‌گرفتگی برخی از مناطق شهری‌می شد که لایروبی به طول 3 کیلومتر صورت گرفته است، اما اینکار موقتی می‌باشد.
غیاثی با بیان اینکه ورزش در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت : شهر خمام با داشتن چندین تیم محلی فوتبال و 3 تیم بزرگسالان، جوانان و نوجوانان باشگاه شهرداری و دارا بودن چندین بازیکن در لیگ برتر و دسته‌ی 1 کشور فاقد زمین فوتبال بوده و تمامی بازی‌های محلات و آموزشگاهی در یک زمین کوچک و غیراستاندارد شهرداری انجام می‌گیرد که اداره‌ی ورزش و جوانان این شهر نیز فاقد زمین فوتبال می‌باشد. عضو شورای شهر خمام ضمن بیان اینکه تمامی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از داخل و خارج نسل جوان و نوجوان ما را هدف گرفته‌اند، گفت : یکی از وظایف اصلی مسئولین کشور برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی دشمنان پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان می‌باشد که در همین راستا احداث استادیوم ورزشی در این شهر از نیازهای اصلی و ضروری برای این نسل می‌باشد.
وی در پایان یادآور شد : ماحصل این جلسات و نشست‌ها باید آنچه باشد که مردم از آن منتفع شده و مطمئناً در قوانین مثبت و موضوعه‌ی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رفاه مردم یکی از مهمترین رکن‌های قانون اساسی می‌باشد.

اسماعیل احمدنیا به مشکل سیستم فاضلاب شهر خمام و آب‌گرفتگی بعد از هر بارندگی اشاره نموده، تصریح کرد : مسکن مهر که در شهر خمام ساخته شده است فاقد هرگونه امکانات رفاهی بوده، همچنین بخش اعظمی از کوچه‌های خمام آسفالت نمی‌باشد و در برخی نقاط آسفالت تخریب گردیده که مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند و رفع این مشکلات نیازمند اعتبارات بیشتری می‌باشد.

سیدرضی مودب‌پور به انعکاس مشکلات شهر خمام به نمایندگان شهرستان رشت به صورت مکتوب در گذشته اشاره نموده، افزود : به‌عنوان فردی که ۱۴ سال در سمت عضو شورای اسلامی شهر خمام فعالیت داشته‌ به مسائل استان اشراف داشته و مبرهن است که بودجه‌ی کافی به استان گیلان اختصاص داده نمی‌شود.
عضو شورای شهر خمام، اظهار داشت : در دولت گذشته آخرین بخشی که تبدیل به شهرستان گردید دارای جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر بود، که البته بحث‌های فنی پشت آن وجود دارد، اما با این وجود چرا خمام و دیگر بخش‌های استان گیلان نباید تبدیل به شهرستان شود.

علیرضا پورهادی با بیان اینکه ماهیانه ۲۰۰ میلیون تومان بابت حقوق کارکنان شهرداری و ماشین آلات هزینه می‌شود، گفت : برای استخر شهرداری خمام مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان از بانک شهر وام گرفته‌ایم که در پرداخت اقساط آن با مشکل مواجه هستیم.

حسن تامینی ضمن تشکر از خدمات و تلاش‌های بخشدار خمام و خالی‌بودن جای وی در این جلسه، عنوان کرد : حضور 3 نماینده‌ی شهرستان رشت در جلسه‌ی شورای شهر برای اولین بار در بخش‌های این شهرستان صورت می‌پذیرد و قطعاً زمینه‌ساز تعاملات خوب مجموعه‌ی شورای این شهر با نمایندگان شهرستان رشت خواهد بود، چرا که اگر همه با هم به جنگ مشکلات برویم موفق‌تر خواهیم بود.
این نماینده‌ی شهرستان رشت، افزود : با توجه به پیگیری‌های ما 3 نماینده با وجود آنکه در بخش‌های دیگری همچون خشکبیجار، سنگر، کوچصفهان و لشت‌نشاء نیز برای شهرستان شدن اقدام شده، اما شرایط خمام به جهات مختلف متفاوت بوده و خمام با توجه به شرایط خوب و خاصی که دارد می‌تواند به شهرستان تبدیل گردد.
وی ضمن پیشنهاد مبنی بر الویت‌بندی کردن مشکلات خمام، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خمام امکان ساخت بیمارستان وجود دارد که نیازمند جذب سرمایه‌گذار است، لذا باید تقسیم کاری صورت گیرد تا امور فراموش نشده و بتوانیم به اجرایی شدن آنها کمک نماییم.

غلامعلی جعفرزاده، اظهار کرد: با اینکه نقش نماینده، قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است، اما با تعاملی که با وزرا دارد می‌تواند از طریق مکاتبه‌ یا طرح سوال در مجلس امور را پیگیری کند. نماینده‌ی مردم شهرستان رشت با اشاره به موارد ذکر شده توسط شورای شهر خمام، افزود: در موضوع شهرستان شدن خمام از آنجایی که خمام تنها بخشی است که در رشت به دلیل مرزی بودن خارج از قاعده‌ی جمعیتی است، بنابراین باید ادامه‌ی پیگیری‌ها با این محوریت انجام شود. وی، خاطرنشان کرد : برای بخش ورودی شهر باید طرح اصلاح هندسی را تقاضا کنیم، چرا که پل عریضی بدون توجه به مسائل زیر ساختی احداث شده که کاربردی هم ندارد.
جعفر زاده، گفت: برای فاضلاب شهری در بودجه‌ی 93 ردیف اعتباری در نظر گرفته شده است، همچنین برای ترمیم زمین ورزشی موجود ابتدا باید مالکیت زمین مشخص گردد.

جبار کوچکی‌نژاد، گفت : خمام از نظر نوع درآمدهایی که در این منطقه وجود دارد منطقه‌ی ویژه‌ای محسوب می‌شود، همچنین بخش آبرسانی و گازرسانی این منطقه بالاتر از مناطق دیگر است و بنا به موقعیتی که دارد هرکس که به گیلان می‌آید باید از این منطقه عبور نماید. نماینده‌ی شهرستان رشت، افزود : شورای شهر باید بتواند به دلیل وجود منابع کشوری در این منطقه با استفاده از وام و فاینانس منابع را افزایش دهد و در حل مشکلات موثر باشد، چرا که بخش خمام نسبت به دیگر مناطق شهرستان رشت موقعیت مطلوب‌تری دارد.

Untled-1

در پایان جلسه نامه‌ای خطاب به ریاست جمهوری و وزارت کشور تنظیم گردید.


موضوع : شورای شهر، مجلس
http://khna.ir/9985

۳ دیدگاه

  • شهروند در مورخ 1392/10/07 - 02:22 می‌نویسد :

    از آقا نیما عزیز که بدون هیچ چشمداشت زحمات بسیار زیادی برای شهر ما میکشند صمیمانه ممنونیم.

  • سیّدمجتبی موسوی در مورخ 1392/10/07 - 02:47 می‌نویسد :

    ان شاء اللّه خمام شهرستان بشه و همه ی ما به آرزوی دیرین خودمون برسیم.
    واقعاً مایه ی غرور و افتخاره.

  • سید علی طباطبایی در مورخ 1392/11/08 - 15:03 می‌نویسد :

    امیدوارم هر سخنی که به پیشرفت خمام و مردم گفته میشه به سر انجام برسد. (امین)