خمام - مدیر مالی: ۲۵ میلیارد تومان برای بودجه برنامه‌ریزی شده / عضو شورا: اگر گزارش ماهیانه ارائه می‌شد، ابهام باقی نمی‌ماند
ویژه
در جلسه شورای شهر مطرح شد ؛

مدیر مالی: ۲۵ میلیارد تومان برای بودجه برنامه‌ریزی شده / عضو شورا: اگر گزارش ماهیانه ارائه می‌شد، ابهام باقی نمی‌ماند

عضو شورای شهر خمام، یادآور شد : تا زمانی‌که شهردار گزارش ریز مالی را به شورا ارائه نکند، مطلقاً بودجه سال ۱۴۰۰ را امضا نخواهم کرد.

دوشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲ KHNA89190

رییس شورای اسلامی شهر خمام با بیان اینکه درخصوص بودجه سال ۱۴۰۰ ابتدا باید وضعیت بودجه سال قبل مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد : باید بررسی شود که چقدر از بودجه پیش‌بینی‌شده سال گذشته تحقق یافته و اعتبارات محقق‌شده و محقق‌نشده چه میزان بوده است.
اسماعیل احمدنیا ظهر امروز در جلسه این‌شورا در ساختمان شهرداری با اشاره به شهرستان‌شدن خمام و لزوم نگاه شهرستانی در تعیین بودجه، تصریح کرد : انتظارات از شورای شهر بالاتر رفته و ضروری‌است که بودجه را به شهرستان‌های دیگر نزدیک نماییم.

مدیر مالی شهرداری در ادامه با بیان اینکه ۲۵ میلیارد تومان برای بودجه سال آتی برنامه‌ریزی شده، گفت : نگاه شهردار در جلساتی‌که به‌منظور بررسی آیتم‌های بودجه برگزار شده دنبال‌کردن درآمد پایدار و افزایش آن برای شهرداری است، چرا که خمام از حالت بخشی خارج‌شده است.
رضا فتحتویی‌نژاد با تاکید بر اینکه ۱۱,۵ میلیارد تومان از بودجه ۱۸ میلیارد تومانی سال ۹۹ در ۹ ماهه اول سال محقق گردید، ادامه داد : انتظار می‌رود تحقق کامل بودجه مذکور با توجه به آنکه بیشترین پرداختی‌های شهرداری در ۳ ماهه آخر هرسال صورت می‌گیرد، انجام شود.
وی با اشاره به اینکه در گذشته بودجه عمرانی ۶۰ درصد و بودجه جاری ۴۰ درصد درنظر گرفته میشد، یادآور شد : با توجه به بخشنامه‌ای که سال گذشته در اختیار ما قرار گرفت، بودجه جاری ۶۰ درصد و بودجه عمرانی ۴۰ درصد تعیین شده و آیتم‌ها برحسب همان بخشنامه تنظیم گردید.
به گفته‌ی فتحتویی‌نژاد، ۹,۶ میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۰ مربوط به بخش عمرانی بوده و بودجه سال ۱۴۰۰ به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که برای هر آیتم کسری رخ ندهد.

نایب‌رییس شورا همچنین سال ۹۹ را سالی متفاوت برای مجموعه شهرداری و شورای شهر قلمداد کرده و اذعان داشت : شدت‌یافتن تحریم‌ها یکی‌از موضوعاتی بود که باعث افزایش قیمت اجناس در سراسر کشور گردید و شهرداری‌را به‌عنوان نهادی خدمات‌رسان با چالش مواجه نمود ؛ کرونا نیز مزید بر علت شد، تا جایی‌که نتواند اهداف خود را بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان سال محقق نموده و اگر امروز بحث فروش زمین مطرح می‌گردد نباید به آن با نگاهی منفی نظاره کنیم، چرا که قطعاً شهرداری علی‌رغم مشکلات، از سرمایه‌ی خود مجدداً برای این‌شهر هزینه می‌کند.
مهدی عاشوری، احداث پل خیابان فرهنگ و تعویض سنگ‌فرش پیاده‌روها را از جمله کارهای بزرگ و ارزشمند مجموعه شهرداری دانسته و یادآور شد : قرارداد طرح ممیزی املاک نیز بسته شده و این‌طرح می‌تواند برای آینده شهر و شهرداری اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه منابع دولتی در سال جاری به‌خصوص در بحث تامین قیر محدود بوده، عنوان کرد : منابع دولتی آن‌طور که باید، به دست شهرداری‌ها نرسید و این مجموعه‌ها مجبور شدند از محل اعتبارات خودشان هزینه کنند.
به گفته‌ی عاشوری، نباید شتاب‌زده به یک رقم‌بودجه رسیده و نگاه ما به بودجه می‌بایست کارشناسی و دقیق، مبتنی‌بر همفکری بوده و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این‌تصمیم مهم در سال اول شهرستان‌شدن یک بنای خوب و پایدار برای آینده‌ی شهر باشد.

سخنگوی شورا در ادامه با ابراز امیدواری از آنکه در بحث مدیریت شهری به‌گونه‌ای عمل شود که مردم در آینده از نعمت و موهبت آن بهره‌مند شوند، گفت : در بحث بودجه باید منطقی و عقلانی برخورد شود ؛ در سال قبل وقتی ۲۰ میلیارد تومان مطرح شد، اشاره کردیم که ممکن است محقق نشود، که نهایتاً به ۱۸ میلیارد رسید و با توجه به گزارش اخیر که نهایتاً تا پایان سال به همان ۱۸ میلیارد خواهدرسید، اگر ۲۰ میلیارد تنظیم شده بود شاید به مشکل برمی‌خوردیم.
سیدرضی مودب‌پور با بیان اینکه هر مبلغی که برای بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شود مخالفتی نخواهم داشت، خاطرنشان کرد : اما باید به اندازه توانایی و حتی یک مقدار فراتر گام برداشته و با همفکری و همراهی آن‌را محقق کنیم.
وی، افزود : در بحث فروش زمین نیز مخالفتی نداشته، اما برای امضای آن باید از نحوه و میزان عملکردها به عنوان حق قانونی و طبیعی‌ام، مطلع باشم.
به گفته‌ی مودب‌پور، اینکه شهرداری گزارش ماهیانه از درآمد و هزینه ارائه نماید تا از کارهایی که انجام می‌شود، درآمدهای حاصله و تملکی‌که صورت می‌گیرد مطلع باشیم، موضوعی‌است که همیشه مطرح کرده و اگر این‌مهم انجام میشد دیگر سوال یا ابهامی باقی نمی‌ماند و به‌سادگی و بدون اتلاف وقت می‌توانستیم برای پیش‌بینی بودجه سال آتی تصمیم‌گیری نماییم.

عضو دیگر شورا با تقدیر از ارائه گزارش تفکیک‌شده درخصوص آیتم‌های بودجه، گفت : بر این مساله واقفیم که گزارش‌گرفتن و آماده‌کردن چنین مسائلی به چه میزان وقت‌گیر بوده و زمانی‌که اصرار می‌کنیم ماده ۷۹ اجرا شود، به‌این‌خاطر است که وقتی امروز به موضوع بودجه می‌رسیم با مشکل مواجه نشویم.
بابک نیکو با بیان اینکه اگر درحال‌حاضر قصد بررسی و مقایسه عملکرد ۹ ماهه اول سال را داشته باشیم به‌جایی نخواهیم رسید، چون از ریز جزییات مطلع نیستیم، عنوان کرد : اگرچه شهردار در مصاحبه آدرس اشتباه به شهروندان می‌دهد، اما به‌عنوان یک عضو شورا یا یک مخاطب عادی تنها چیزی‌که متوجه می‌شوم این‌است که هر آیتم چقدر بوده و چقدر هزینه شده، که این به‌معنای عدول از بودجه است.
وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانم ارقام گزارش را تایید یا رد کنم، ادامه داد : برای نیروهای شرکتی شامل نیروهای قبلی و جدید ۴,۸ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته‌شده، که به‌شدت قابل تامل بوده و اگر کسی به ردیف بودجه نگاه کند غیرممکن‌است متوجه شود این‌مبلغ برای نیروهای شرکتی ذکر گردیده ؛ یا با وجود آنکه درخصوص کمیسیون ماده ۱۰۰ بارها هشدار داده‌ام، اما ۲,۱ میلیارد تومان پیش‌بینی بودجه ۹۹ در ۹ ماهه اخیر به ۵,۴ میلیارد تومان افزایش یافته، چرا که خلاف‌سازی‌ها بیش‌از ۲ برابر افزایش پیدا نموده و به‌عنوان یک هشدار، نشان می‌دهد درحال جا انداختن خلاف‌سازی هستیم.
به گفته‌ی این‌عضو شورا، ضروری‌است رویه شهرداری برای سال آتی مقداری اصلاح شود، چون این‌مبلغ نشان‌دهنده نبود نظارت، ساخت و سازهای بدون پروانه یا صورت‌نگرفتن تخریب در این‌شهر می‌باشد، که وضعیت به این‌شکل درآمده است.
بابک نیکو در پایان، یادآور شد : تا زمانی‌که شهردار گزارش ریز مالی را به شورا ارائه نکند، مطلقاً بودجه سال ۱۴۰۰ را امضا نخواهم کرد و پای هزینه احتمالی آن می‌مانم.


موضوع : شهرداری، شورای شهر
http://khna.ir/89190

دیدگاه شما چیست ؟!