خمام - توفیقی: اعضای مجمع روی امیررضا توافق داشتند / پوررمضانعلی: شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفت
انتخابات هیات شطرنج گیلان برگزار شد ؛

توفیقی: اعضای مجمع روی امیررضا توافق داشتند / پوررمضانعلی: شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفت

انتخابات هیات شطرنج استان گیلان درحالی با انتخاب حسین میربلوک «رییس اسبق هیات کبدی گیلان» به عنوان رییس آینده این‌هیات برگزار شد که چندتن از چهره‌های نامی شطرنج با خروج خود از مجمع، نشان دادند رییس جدید برای مدیریت این‌هیات با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

دوشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲ KHNA89179

انتخابات هیات شطرنج استان گیلان درحالی با انتخاب حسین میربلوک «رییس اسبق هیات کبدی گیلان» به عنوان رییس آینده این‌هیات برگزار شد که چندتن از چهره‌های نامی شطرنج با خروج خود از مجمع، نشان دادند رییس جدید برای مدیریت این‌هیات با چالش‌های جدی روبه‌رو است.
اگرچه میربلوک با اخذ ۱۵ رای از ۱۶ رای، نشان داد از حمایت حداکثری در جامعه شطرنج برخوردار است، اما اساتید بزرگی چون همایون توفیقی، حامد موسویان، ارسلان زرین‌فام، بهروز مرادی، هانیه علی‌اکبری و دیگران، نام‌های کوچکی نیستند که بتوان از کنار اعتراض آنها به سادگی گذشت.
حامد موسویان در این‌خصوص، گفت : بعد از انصراف بیات از ریاست هیات، ۵۵ نفر از پیشکسوتان نامدار شطرنج گیلان در نامه‌ای به اداره کل ورزش و جوانان استان خواهان جلوگیری از ورود سیاسیون به صحنه انتخابات هیات شطرنج استان شدند ؛ این‌اجماع خبر از روزهای خوب می‌داد، ولی چندان دوام نیاورد.
وی افزود : چهار چهره شطرنجی و دو چهره سیاسی وارد کارزار انتخابات شدند و طی جلساتی که داشتیم روی یک الی دو گزینه شطرنجی توافقاتی در بیت اهالی شطرنج حاصل شده بود، اما بنابر گفته این‌کاندیداها آنها تحت فشارهایی از ادامه فعالیت در فضای انتخابات انصراف دادند ؛ علاوه بر این هرچه بیشتر به روز برگزاری مجمع نزدیک می‌شدیم با تغییراتی که در چینش اعضای مجمع شاهد بودیم نگرانی ما بیشتر می‌شد، از همین رو بارها تلاش کردیم مدیرکل را ملاقات کنیم، که متاسفانه در کمتر از ۲۴ ساعت به انتخابات این‌دیدار حاصل شد.
موسویان با بیان اینکه خوشبختانه صحبت‌های خوبی شد و بنا گردید کاندیدای انصرافی مجدد به صحنه انتخابات بازگردند، اما روز انتخابات از حضور آنها در مجمع به عنوان کاندیدا جلوگیری به عمل آمد و علت را هم مخالفت فدراسیون اعلام کردند، تصریح کرد : اگر فدراسیون بنابر گفته اداره کل ورزش مخالف حضور کاندیداهای شطرنجی بود، شاید به این دلیل بود که انتخابات فدراسیون نیز در پیش است و ظاهراً با توافقات صورت‌گرفته می‌خواستند علاوه بر پوررمضانعلی که به عنوان ورزشکار در مجمع فدراسیون حضور دارد، فرد مورد اعتماد دیگری نیز به عنوان رییس هیئت شطرنج گیلان در آن حضور داشته باشد.
همایون توفیقی نیز ضمن تایید این‌اظهارات، گفت : اعضای مجمع روی امیررضا پوررمضانعلی توافق نموده که به وی رای دهیم، ولی متاسفانه ایشان چند روز قبل از مجمع انصراف خود را بنا به دلایلی نامعلوم اعلام می‌کند و حتی به اعضای مجمع پیشنهاد می‌دهد به یک گزینه غیرشطرنجی رای دهیم ؛ متاسفانه اعضای بی‌تجربه هیات شطرنج نیز همین کار را کردند.
استاد بزرگ شطرنج، افزود : اصل برگزاری این‌انتخابات به واسطه ۶ ماهی که از زمان فراخوان گذشته است غیرقانونی بود، علاوه بر این چینش اعضای مجمع نیز دستخوش تغییرات عجیب و غریبی در روزهای پایانی قرار گرفت.
ارسلان زرین‌فام نیز در اینباره، می‌گوید : بلاشک باشگاه نخبگان با توجه به قهرمانانی که تحویل کشور داده می‌بایست یکی از اعضای مجمع می‌بود، اما باشگاهی را جانشین ما کردند که کمتر از یکسال از فعالیت آن می‌گذرد.
این‌مربی تیم ملی، اذعان داشت : وقتی متوجه عدم حضور نام باشگاه در لیست اعضای مجمع شدم، فدراسیون را مطلع کردم، آنها هم فی‌الفور نامه‌ای به اداره کل نوشتند و خواستار اضافه شدن نام باشگاه نخبگان به لیست اعضای مجمع شدند، اما با تحت فشار قرار گرفتن فدراسیون، آنها نیز چند روز بعد با نامه دیگری حرف خود را پس گرفتند.
هانیه علی‌اکبری، یکی دیگر از افرادی که از مجمع خارج شد، شرایط پیش‌آمده برای شطرنج گیلان را مناسب ندانست و اظهار امیدواری کرد : مدیرکل ورزش و جوانان استان وقت بیشتری برای قهرمانان و اساتید بزرگ شطرنج گیلان بگذارد و احترام بیشتری برای آنان قائل شود.
اما امیررضا پوررمضانعلی، کاندیدایی که علی‌رغم اجماع روی نام وی مجبور به انصراف از رقابت‌ها شد، می‌گوید : هیچکس بدش نمی‌آید که رییس هیات شطرنج استان گیلان شود، به خصوص که اجماع لازم هم صورت گرفته بود، اما واقعاً شرایط به گونه‌ای پیش رفت که امکان ادامه حضور بنده مهیا نبود، از همین رو با توجه به اینکه دو چهره از سه چهره شطرنجی از رقابت کنار رفته بودند، ناگزیر آن توافقات اولیه به‌هم خورد و در این‌بین حسین میربلوک تنها چهره موجهی بود که به نظر می‌رسید می‌تواند هیات شطرنج گیلان را هدایت کند.

به گزارش خمام‌نیوز و به نقل از خط اول ورزشی، با همه این‌احوال نگارنده معتقد است اگر پوررمضانعلی به عنوان یک ورزشکار نخبه در مجمع فدراسیون حق رای دارد، چه بهتر که رییس هیات شطرنج استان گزینه دیگر شود تا مجموع آرای گیلان در انتخابات ریاست فدراسیون به دو نفر افزایش پیدا کند. هرچه که هست انتخابات هیات شطرنج گیلان با انتخاب حسین میربلوک به کار خود پایان داد و تاریخ نشان داد حتی اگر رگی هم زده شود نتیجه انتخابات تغییر پیدا نمی‌کند. فقط ای‌کاش مدیریت جدید هیات کارنامه درخشانی که با نام «کاسپین‌کاپ» برای این‌هیات دست و پا شد را قدر بداند و اگرچه امسال به بهانه کرونا این‌فرصت از دست رفت، اما سال‌های آینده با گردآوری پیشکسوتان، حتی همین معترضین که از اساتید بزرگ شطرنج دنیا هستند، برنامه‌ریزی مدونی برای ادامه این‌مسیر فاتحانه داشته باشد.


موضوع : شطرنج
http://khna.ir/89179

دیدگاه شما چیست ؟!