خمام - اخطار به مالکین مغازه‌ها صحت ندارد / برخورد دوگانه و سلیقه‌ای صورت پذیرفته است
ویژه
مالک قدیمی زمین مدعی شد :

اخطار به مالکین مغازه‌ها صحت ندارد / برخورد دوگانه و سلیقه‌ای صورت پذیرفته است

در صدای منتسب به یکی‌از مسوولان راهداری که به دست خمام‌نیوز رسیده و تحریریه ما نمی‌تواند مستقلاً صحت آن‌را تایید یا تکذیب کند، مسوول مربوطه با بیان اینکه «اگر چهار عدد ستون خراب شده، ما جوشکار داریم و درست می‌کنیم» تلویحاً قصد مصالحه داشته، اگرچه تاکنون به‌صورت رسمی شاهد واکنشی از سوی راهداری نبوده‌ایم.

چهارشنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ KHNA83761

تخریب تعدادی مغازه در خیابان ولیعصر (عج) روستای مرزدشت از سوی راهداری از جمله موضوعاتی بود که توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد، که در گزارشی چهره به چهره با مالباختگان به آن پرداخته شد.
اما پیگیری‌های بیشتر در گفتگو با مالک قدیمی زمین بر اظهارات مالکین مغازه‌ها که مدعی‌اند تذکر یا اخطاری از راهداری دریافت نکرده‌اند صحه می‌گذارد، چرا که فرد مذکور در گفتگو با خمام‌نیوز عنوان نموده تنها یک اخطار ارسال شده و آن اخطاری مبنی‌‎بر ساخت و ساز غیرمجاز توسط او می‌باشد، که گزارشی نادرست است.
وی با تاکید بر اینکه در زمین موردبحث منافعی نداشته و صرفاً داوطلبانه به‌منظور شفاف‌سازی حاضر به گفتگو شده، ادامه می‌دهد : زمینی با متراژ ۱,۰۷۰ مترمربع با کاربری زراعی پس‌از حذف ۶۲۰ مترمربع از آن به‌دلیل قرارگیری در حریم در ۱۲ پلاک به تعدادی از افراد بومی منطقه فروخته شد، که این‌انتقال بدون تغییر کاربری یا هرگونه ساخت و ساز بوده است.
این‌فرد مطلع با اشاره به آنکه ساخت و ساز و تخلف صورت‌گرفته از سوی مالکین جدید صورت پذیرفته اما به‌صورت کتبی هیچگونه اخطاری دریافت نکرده‌اند، افزود : دلیل نگرفتن پروانه مهیا نبودن شرایط قانونی می‌باشد، چرا که باید ابتدا بنا ساخته میشد و سپس به کمیسیون ماده ۹۹ که مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی در روستاها می‌باشد ارجاع گردد.
به گفته‌ی مهدی سعادتی، یکی‌از ارگان‌ها در همان حوالی زمینی چندهزار متری با کاربری زراعی خریداری نموده یا زمین‌های مجاور همگی در حریم ۱۲,۵ متر موفق به دریافت مجوز قانونی شده‌اند، اما مغازه‌های مذکور نه تنها در حریم قانونی راه نبوده، بلکه حتی حریم برق فشار قوی و اصول فنی و سازه در آنها رعایت شده بود.
وی با تاکید بر اینکه مغازه‌های بی‌شماری در سراسر بخش خمام در حریم راه یا رودخانه ساخته شده و اصول فنی را رعایت نکرده‌اند، اما در کمیسیون قلع و قمع بنا صورت نپذیرفته و رای ابقاء دریافت کرده‌اند، اذعان داشت : به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از نامه بخشداری، راهداری تصمیم می‌گیرد صبح زود نسبت به تخریب تعدادی مغازه‌ی خارج‌از حریم قانونی راه اصلی مرزدشت بدون هرگونه تذکر، حکم قضایی یا نظر کمیسیون مبادرت ورزد، که مشخص نیست مسوول خسارت وارده از این‌برخورد قهریه با روستاییان برعهده چه کسی است.
سعادتی با انتقاد از برخورد دوگانه و سلیقه‌ای در شرایط سخت اقتصادی کشور و با تشبیه موضوع تخریب به شیوه ناصحیح ذبح، گفت : برای بریدن سر یک خروس هم به آن آب می‌دهند، اما راهداری بدون هرگونه اخطار یا ابلاغ به مالکین مغازه‌ها، دست به تخریب زده است.
این‌فرد مطلع همچنین به برخی فشارها به مالکین برای عدم پیگیری حقوقی درخصوص برخورد اخیر راهداری اشاره داشته و یادآور شد : مالکین در شرایط فعلی به‌منظور ارزیابی خسارت از دادگستری تقاضای کارشناسی خواهند کرد، اما شایسته است مقام‌های استانی، شهرستانی و بخشی با دقت بیشتری نظاره‌گر اقدام اخیر راهداری و خسارت وارده به جوانان بومی منطقه باشند.

به گزارش خمام‌نیوز، اولین واکنش به گزارش تخریب مغازه‌ها از سوی بخشدار خمام مطرح شد، که تخلف مالکان مغازه‌ها در ساخت و ساز را محرز دانسته و ضمن تاکید بر ارسال اخطار به مالکان و آنکه باید نسبت به تشکیل پرونده به‌منظور انعکاس در کمیسیون ماده ۹۹ گام برداشته شود، از نقش‌نداشتن بخشداری در صدور دستور تخریب حکایت داشته و آن‌را در حوزه اختیارات و تشخیص راهداری مطرح نمود.
همچنین با توجه به اظهارات دهیار مبنی‌بر آنکه راهداری شهرستان رشت ابتدا آمادگی خود را برای مصالحه اعلام نموده، اما در دیدار بعدی ضمن تاکید بر عدم پرداخت خسارت، مالکان را به پیگیری حقوقی ارجاع داده ؛ در صدای منتسب به یکی‌از مسوولان راهداری که به دست خمام‌نیوز رسیده و تحریریه ما نمی‌تواند مستقلاً صحت آن‌را تایید یا تکذیب کند، مسوول مربوطه با بیان اینکه «اگر چهار عدد ستون خراب شده، ما جوشکار داریم و درست می‌کنیم» تلویحاً قصد مصالحه داشته، اگرچه تاکنون به‌صورت رسمی شاهد واکنشی از سوی راهداری نبوده‌ایم.


دیدگاه شما چیست ؟!