خمام - جلسه‌ی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برگزار شد
ویژه

جلسه‌ی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برگزار شد

جلسه‌ی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی بخش خمام با حضور رئیس اداره‌ی دامپزشکی شهرستان رشت در سالن کنفرانس بخشداری برگزار گردید.

سه شنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸ KHNA8332

جلسه‌ی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در بخش خمام پیش‌ازظهر امروز به ریاست حسین ذاکر استقامتی (بخشدار) و با حضور سیده طاهره شهیدی (رئیس اداره‌ی دامپزشکی شهرستان رشت)، دهیاران و شوراهای روستای بخش خمام در سالن کنفرانس بخشداری برگزار گردید.

حسین ذاکر استقامتی، با بیان اینکه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات، ویروسی، باکتریایی و قارچی بوده که در شرایط طبیعی بین انسان و حیوانات منتقل می‌شوند، عنوان کرد : بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، از بين 1709 عامل عفوني و بيماري‌زاي شناخته شده در انسان، تعداد 832 مورد (49%) از طريق حيوانات به‌صورت مستقيم يا غيرمستقيم به انسان منتقل می‌گردند. وی، ادامه داد : طي 30 سال گذشته، بسياري از بيماري‌هاي عفوني نوپدید و بازپدید شايع شده كه بخش وسيعي از آن‌ها جزء بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوانات مي‌باشند. تعدادي از اين بيماري‌ها براي اولين بار ظاهر شده، در حالي‌كه بسياري از آن‌ها پس از دوره‌هاي خاموشي بار ديگر تظاهر نموده‌اند. اين عفونت‌ها كه به عفونت‌ها يا بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد معروفند، 156 مورد (9%) از عوامل بيماري‌زاي انساني را در برمي‌گيرند و جالب‌توجه آنكه از بين اين 156 مورد 114 مورد (73%) عوامل بيماري‌زايي بوده كه از حيوانات به انسان سرايت مي‌كنند.
بخشدار خمام بيماري‌هايي چون جنون گاوي، سارس، آنفلوانزاي مرغي و غيره را از زمره بيماري‌هاي نوپديد منتقله از حيوانات به انسان دانسته و تصریح کرد : در موضوع بيوتروريسم كه طي سال‌هاي اخير مورد توجه ويژه‌اي قرار گرفته، عوامل بيماري‌زای قابل انتقال بين انسان و حيوان نقش ويژه‌اي دارند. این مسئول، گفت : از بين حدود 30 جنگ‌افزار بيولوژيك شناخته شده، جز چند مورد استثناء، تمامي آن‌ها از عوامل بيماري‌هاي حيواني محسوب مي‌گردند. نمونه‌هايي چون سياه‌زخم، طاعون، بروسلوز، تب‌هاي خون‌ريزي‌‌دهنده و غيره از این جمله‌اند و از آن‌جايي كه در بسياري از جوامع، علی‌الخصوص مناطق روستایی گیلان انسان‌ها و حيوانات در مجاورت هم زندگي كرده، در برخي شرايط كنترل بيماري در بين افراد انساني تنها از طريق كنترل بيماري در حيوانات امكان‌پذير است.
استقامتی پیشگیری از ابتلاء حیوانات با استفاده از روش‌های کنترل بيماري مانند واکسیناسیون حیوانات در معرض خطر، سم پاشی محل زندگی حیوان، از بین بردن ناقل‌های مکانیکی منجر به پيشگيري و كنترل عفونت‌های حيوانی قابل انتقال به انسان را مهم تلقی کرده و یادآور شد : به علت آنكه دامپزشكان تنها گروه بهداشتي با آموزش تخصصي در تشخيص، درمان و كنترل بيماري‌هاي حيوانات می باشند، در ارتباط با شناخت و مبارزه با بيماري‌هاي مشترک بين حيوانات و انسان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده که با توجه به سكونت انسان در مجاورت با حيوانات اهلي و وحشي، كاهش میزان بيماري‌هاي مشترک در انسان به كنترل اين بيماري‌ها در حيوانات وابسته می‌باشد.
نماینده‌ی عالی دولت در خمام پیشگیری را بهتر از درمان دانسته و عنوان کرد : پیشگیری بهتر از درمان و اقدامات بعدی بوده و هزینه‌ی درمان بیشتر از پیشگیری خواهد بود. این مسئول با اشاره به مهاجرت پرندگان که می‌توانند انتقال دهنده‌ی بیماری‌هایی همچون آنفولانزا باشند، همچنین نزدیک شدن به فصل زمستان و شیوع ویروس‌ها، نزدیک بودن به مرداب را مشکل‌ساز بیان نموده و بر لزوم نظارت بیشتر تاکید نمود. وی همچنین با اشاره به زنده فروشی پرندگان در بازار چوکام و خیابان بوعلی خمام (روزهای یکشنبه) اشاره نموده و بر تشدید نظارت بر عرضه‌های دامی و مبارزه با زنده فروشی که سلامتی جامعه را به خاطر می‌اندازد تاکید نموده و خواستار برخورد قانونی گردید.
بخشدار خمام با اشاره بر اینکه به‌دنبال جلوگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در خمام می‌باشد، یادآور شد :  چون بیماری‌هایی وجود دارند که علاوه بر اینکه سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، (با بروز سقط جنین در دام‌ها، کاهش تولید شیر در بیماری‌ای همانند بروسلوز) ضربه‌‌های اقتصادی را به همراه خواهند داشت، نیاز طرح مدیریت جامع دامی به‌صورت پایلوت در بخش خمام (به‌عنوان نمونه) احساس می‌گردد که با ایجاد یک طرح مدون برنامه‌ریزی بهتری در خصوص مواردی همچون تولید و بهداشت داشته و علاوه بر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در بخش خمام، بتوانیم ذخایر ژنتیکی بومی منطقه را حفظ نماییم.

رئیس اداره‌ی دامپزشکی شهرستان رشت، در ادامه خاطرنشان کرد : بخش خمام همکاری و آمار خوبی در بین سایر بخش‌ها داشته و در این زمینه اطلاع‌رسانی و هماهنگی می‌تواند بسیار مفید واقع گردد. سیده طاهره شهیدی در رابطه با زنده فروشی پرندگان، افزود : اکیپ اداره‌ی دامپزشکی به‌صورت هفتگی، رندوم و برنامه‌ریزی شده وارد بخش‌ها شده و به نظارت می‌پردازد. وی با اشاره بر لزوم برگزاری جلسه‌ی توجیهی با زنده‌فروشان، دادن اخطار کتبی و همکاری نیروی انتظامی برای برخورد قانونی را یک ضرورت دانسته و یادآور شد : با شیوع بیماری، ارزش اقتصادی دام‌ها پایین آمده و در معرض خطر قرار می‌گیرد. رئیس اداره‌ی دامپزشکی شهرستان رشت با اعلام اینکه هویت‌دار کردن دام‌ها از اهداف نزدیک سازمان دامپزشکی می‌باشد و برای تعیین جمعیت دامی موثر است، کنترل از تولید تا مصرف را یک مسئله‌ی جدی در دامپزشکی عنوان کرده و افزود : با هویت‌دار کردن دام‌ها امکان انتقال، خرید و فروش دام‌ آسان‌تر شده و مسائلی همچون واکسینه‌شدن یک دام مشخص خواهد بود.
سیده طاهره شهیدی از ورود اکیپ اداره‌ی دامپزشکی به روستاهای بخش خمام خبر داده و همکاری دهیاران، شوراهای روستا جهت اطلاع‌رسانی به روستائیان را خواستار شد. وی مرحله‌ی تست، خون‌گیری و قرائت نتایج گرفته شده برای هر روستا را در دو روز یکشنبه و چهارشنبه یا دوشنبه و پنجشنبه عنوان کرده و یادآور شد : علاوه بر مرحله‌ی اول شامل تست و خون‌گیری، در مرحله‌ی دوم که مرحله‌ی قرائت نتایج می‌باشد، نیاز به نگاه‌داشتن دام‌ها وجود خواهد داشت. شهیدی در پایان واکسیناسیون را برای دولت هزینه‌بردار و برای روستائیان بدون هزینه قلمداد نموده و ضمن غیرواقعی دانستن شایعاتی همچون اتلاف دام بعد از واکسیناسیون، گفت : واکسیناسیون به هیچ‌وجه موجب تلف شدن دام واکسینه شده نشده و بهداشت دامی می‌تواند در بهداشت جامعه مثمر ثمر باشد.

روستای مقصد زمان تست و خون‌گیری زمان قرائت نتیجه ساعت حضور
مرزدشت یکشنبه، 3 آذر چهارشنبه، 6 آذر 8 صبح
بلسکله دوشنبه، 4 آذر پنجشنبه، 7 آذر 8 صبح
برمچه‌ی بالا یکشنبه، 10 آذر چهارشنبه، 13 آذر 8 صبح
برمچه‌ی پایین دوشنبه، 11 آذر پنجشنبه، 14 آذر 8 صبح
للکا یکشنبه، 17 آذر چهارشنبه، 20 آذر 8 صبح
اشکیک دوشنبه، 18 آذر پنجشنبه، 21 آذر 8 صبح
لات کته‌سر یکشنبه، 23 آذر چهارشنبه، 26 آذر 8 صبح

در پایان تاکید شد دهیاران و شورای روستا علاوه بر اطلاع‌رسانی، طبق برنامه ساعت 8 صبح با حضور در بخشداری به همراه اکیپ دامپزشکی شهرستان رشت به سمت روستای خویش حرکت نموده و همکاری لازم با اکیپ دامپزشکی به‌عمل آید.


موضوع : بخشداری، شورای بخش
http://khna.ir/8332

دیدگاه شما چیست ؟!