خمام - جشنواره محلی «لی» در روستای تیسیه برگزار شد
ویژه
برای اولین‌بار در استان گیلان ؛

جشنواره محلی «لی» در روستای تیسیه برگزار شد

جشنواره محلی «لی» با برپایی بازارچه‌ای شامل ۲۵ غرفه‌ی محصولات و تولیدات روستایی در روستای تیسیه برگزار شد.

پنج شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴ KHNA80851

بخشدار خمام عصر امروز در جریان برگزاری جشنواره محلی «لی» در روستای تیسیه با بیان اینکه حصیربافی یکی‌از قدیمی‌ترین صنایع دستی و شاید کهن‌ترین آنهاست، عنوان کرد : لی به‌عنوان مواد اولیه تولید حصیر به‌شمار می‌رود.
رضا مهدوی در گفتگو با خمام‌نیوز با اشاره به اینکه جشنواره مذکور با هدف به‌نمایش گذاشتن هنر دست زنان روستایی برگزار شده و بازارچه‌ی آن شامل ۲۵ غرفه‌ی محصولات و تولیدات روستایی می‌شود، تصریح کرد : حصیربافی از جمله صنایع دستی بومی گیلان است که در تولید آن از مواد اولیه طبیعی استفاده شده و مراحل آن به شیوه کاملاً سنتی و توسط زنان انجام می‌شود، که از گذشته‌های دور تاکنون در نقاط مختلف این منطقه رواج داشته است.
وی با ابراز امیدواری از برگزاری ۵ جشنواره محلی دیگر در سال جاری، افزود : امروز از چتر حصیری و پرچم ملی از جنس حصیر رونمایی شد، که به‌زودی به ثبت ملی خواهد رسید.
به گفته‌ی مهدوی، خمام یکی‌از نقاط هدف بومگردی بوده و باید بتوانیم با توانمندسازی روستاییان و افزایش تولیدات روستایی زمینه اشتغال پایدار و صادرات محصولات را فراهم نماییم.

در ادامه رییس مرکز جهاد کشاورزی خمام در گفتگو با خمام‌نیوز با بیان اینکه جشنواره محلی لی برای اولین‌بار در استان گیلان در بخش خمام برگزار گردیده، اذعان داشت : این‌جشنواره به همت صندوق اعتبارات خرد بانوان روستایی برگزار شده است.
مهدی رجبی با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی در سال گذشته موفق به تشکیل صندوق خرد روستایی شده و جشنواره لی اولین دستاورد آن بوده است، ادامه داد : به‌منظور انسجام بخشیدن زنان روستایی در قالب صندوق خرد تلاش می‌شود، تا محصولات آنان از قبیل صنایع دستی و تولیدات ارگانیک کشاورزی در نمایشگاه‌های خرد روستایی و نمایشگاه‌های دایمی استان گیلان در معرض دید عموم قرار گرفته و عرضه شود.

به گزارش خمام‌نیوز، اجرای موسیقی سنتی، اجرای آیین‌های سنتی و لافند بازی از جمله برنامه‌های جشنواره لی بوده است.


موضوع : جشنواره، در روستا، گزارش تصویری، ویدئو
http://khna.ir/80851

دیدگاه شما چیست ؟!