خمام - قطع یک درخت سالم، در شلوغی طرح شاخه‌زنی و قطع درختان پوسیده!
ویژه
وقتی رنگ از درختان می‌رود /

قطع یک درخت سالم، در شلوغی طرح شاخه‌زنی و قطع درختان پوسیده!

برخی شنیده‌ها از قطع درخت مذکور به دلیل قرارگیری در پیاده‌رو! و شنیده‌های عجیب‌تر از قطع آن به دلیل قرار گرفتن مقابل دید یک مغازه! حکایت دارند …

پنج شنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ KHNA76530

زمستان در راه است و شاخه‌زنی درختان یکی‌از مصوبات ستاد مدیریت بحران بوده است. طرحی که شاید چهره‌ی شهر را کمی دستخوش تغییر قرار داده و رنگ را از درختان برده باشد، اما همین شاخه‌زنی درختان نزدیک به کابل‌های برق می‌تواند تا حد بسیاری موجب کاهش قطعی‌های برق و کاهش حوادث گردد. همچنین به‌زمین افتادن یک درخت به‌ظاهر سالم – اما پوسیده – بر اثر وزش باد شدید در خیابان تختی، یکی‌از دلایلی است که موجب شد تا شاهد قطع تعدادی از درختان پوسیده از سوی شهرداری باشیم، که تصاویری برای اثبات ادعای پوسیدگی موارد قطع شده در اختیار خمام‌نیوز قرار گرفته است.

اما موضوعی که برخی گزارش‌های مردمی را به خود اختصاص داده، قطع یکی‌از درختان در پیاده‌رو مرکز شهر است. درختی که نشانه‌ای از پوسیدگی در خود نداشته و از نظر سنی نیز در مرحله‌ای نبوده که شرایط تحلیل بافت و پوسیدگی از درون در تنه‌ی آنها ایجاد شده باشد، هرچند اگر عدم تعادل بین وزن درخت و توان ریشه وجود داشت بهتر بود با اقداماتی نظیر هرس، سبک سازی، کاهش ارتفاع درخت و مهار آن، موجب افزایش پایداری درخت شویم ؛ به جای آنکه اقدام به قطع کامل آن نماییم. این درحالی است که برخی شنیده‌ها از قطع درخت مذکور به دلیل قرارگیری در پیاده‌رو! و شنیده‌های عجیب‌تر از قطع آن به دلیل قرار گرفتن مقابل دید یک مغازه! حکایت دارند.

به گزارش خمام‌نیوز، معضل قطع درختان در خمام موضوع تازه‌ای نیست و بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ نیز شاهد قطع بسیاری از درختان به بهانه‌ی تعریض خیابان اصلی بوده‌ایم که واکنش‌های متعددی را در آن بازه‌ی زمانی به همراه داشته است. فارغ از نقش درختان در محیط زیست و زندگی انسان، درخت در قرآن نماد قدرت خداوندی است و در حدیثی از حضرت محمد (ص) شکستن شاخه‌ی درخت به شکستن بال ملائک تشبیه شده است. 

بر اساس ضوابط و قوانین، از بین بردن درختان واقع در معابر، پارک‌های عمومی و میادین داخل شهرها به هر‌ قطر ممنوع است، مگر طبق آیین‌نامه. هر ساله نیز در روز درختکاری یا هفته منابع طبیعی آن‌قدر درخصوص عوارض نابودی محیط زیست و قطع درختان صحبت می‌شود که احتمالاً هر حرفی، در حکم تکرار مکررات و خسته‌کننده بوده و کسی نیست که نداند «درختان ریه‌های شهر هستند». بنابراین نگارنده ضمن مردود برشمردن قطع حیات درختان سالم، و با توجه به آنکه رویکرد شهرداری گسترش فضای سبز است، آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسوولین مربوطه ضمن ارائه مستندات، نامه‌نگاری، توضیحات کارشناسی و تصاویر مرتبط با علت این‌تصمیم اعلام می‌دارد.


موضوع : انتخاب سردبیر، درختکاری، شهرداری، محیط زیست، یادداشت
تصویر : علی رومانی / شرق
http://khna.ir/76530

دیدگاه شما چیست ؟!

بازنشر یادداشت‌ها و انتشار جوابیه‌های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.