خمام - فعالیت کمباین‌های مهاجر در بخش خمام مستلزم اعلام نیاز از سوی دهیاری و اخذ مجوز از بخشداری و جهاد کشاورزی شد
جلسه ساماندهی کمباین‌ها در بخشداری برگزار شد ؛

فعالیت کمباین‌های مهاجر در بخش خمام مستلزم اعلام نیاز از سوی دهیاری و اخذ مجوز از بخشداری و جهاد کشاورزی شد

رئیس مرکز جهاد کشاورزی خمام مدت‌زمان لازم برای بررسی درخواست و صدور مجوز را ۱ روز اعلام کرد.

پنج شنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵ KHNA72807

پیرو تجمعی که یکشنبه هفته‌ی جاری از سوی کمباین‌داران بخش خمام در اعتراض به ورود کمباین‌های مهاجر مقابل بخشداری شکل گرفت، مقرر گردید تا دهیاران روستاهای این‌بخش در صورت نیاز به بهره‌گیری از کمباین‌های مهاجر نسبت به ارائه‌ی درخواستی مکتوب جهت اخذ مجوز اقدام نمایند.

صغری معرف‌نیکان در جلسه‌ای که صبح امروز با هدف ساماندهی وضعیت کمباین‌های بومی و مهاجر در سالن کنفرانس بخشداری برگزار شد، عنوان کرد : در قانون هیچگونه ممانعت یا دستور قاطعی برای جلوگیری از ورود و اشتغال مهاجران از استان‌های دیگر وجود نداشته، اما می‌توان تعامل برقرار نمود.
به گزارش خمام‌نیوز، معاونت بخشداری خمام با اشاره به برگزاری تجمعی از سوی کمباین‌داران بومی در اعتراض به کمباین‌های مهاجر به برگزاری جلسه‌ای در فرمانداری رشت با حضور معاون فرماندار، ریاست جهاد کشاورزی شهرستان رشت، ریاست مرکز جهاد کشاورزی بخش خمام و نمایندگان کمباین‌داران بومی و غیربومی اشاره کرده و تصریح کرد : موضوع تشکیل صنف کمباین‌داران برای فصل زراعی آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت، اما با توجه به آمارهای دریافتی از سوی دهیاران و به استناد اظهارات ریاست مرکز جهاد کشاورزی خمام، درحال حاضر کمباین‌های موجود در بخش خمام جوابگوی نیاز کشاورزان این‌بخش نمی‌باشد.

مهدی رجبی همچنین در ادامه‌ی جلسه به خواسته‌ی کمباین‌داران بومی برای خروج کمباین‌های مهاجر از سطح بخش اشاره کرده و با تاکید بر اینکه قانونی برای خروج اجباری کمباین‌های مهاجر وجود ندارد، افزود : در سال جاری بیش‌از ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بخش خمام زیر کشت رفته و تنها ۱۳۶ عدد دستگاه کمباین در سطح بخش وجود دارد، و این درحالی است که طبق برآورد صورت گرفته به حدوداً ۲۴۰ عدد دستگاه کمباین در بخش نیازمندیم.
رئیس مرکز جهاد کشاورزی خمام با بیان اینکه کمباین‌داران بومی به تعرفه‌ی کمتر دستمزد کمباین‌های مهاجر معترض بوده‌اند، اذعان داشت : در این‌خصوص نیز منع قانونی وجود نداشته و البته این‌موضوع باعث ایجاد فضای رقابتی می‌گردد.
به گفته‌ی وی، کشاورزان بر اساس خروجی جلسه‌ی اخیر فرمانداری در روستاهایی که به دلیل زیاد بودن زمین‌های کشاورزی نیاز به کمباین‌های مهاجر و غیربومی دارند می‌توانند درخواست خود را از سوی دهیاران به صورت مکتوب به بخشداری خمام ارسال نموده تا ضمن هماهنگی با جهاد کشاورزی خمام، نسبت به صدور مجوز اقدام گردد.
رجبی مدت‌زمان لازم برای بررسی درخواست و صدور مجوز را ۱ روز اعلام کرده و یادآور شد : کمباین‌های مهاجر بعد از اخذ مجوز می‌توانند در مدت زمان معین شده به خدمت‌رسانی در روستای مذکور پرداخته و طبیعتاً دهیاری می‌تواند از فعالیت کمباین‌های مهاجر در صورت عدم ارائه‌ی مجوز جلوگیری نماید.
رئیس مرکز جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد : طبق دستور فرمانداری قراردادهای منعقد شده با کمباین‌های مهاجر و دریافت عوارض از آنان توسط دهیاری غیرمجاز و ممنوع بوده و نیازمند اخذ مجوز از طریق یاد شده می‌باشد، لذا کمباین‌داران مهاجر می‌توانند در صورت تخلف دهیاری روستا نسبت به ثبت شکایت مبادرت ورزند.


دیدگاه شما چیست ؟!