خمام - طرح پاکسازی ساحل جفرود توسط دانشجویان دانشگاه گیلان اجرا گردید
ویژه
با همراهی بخشدار خمام ؛

طرح پاکسازی ساحل جفرود توسط دانشجویان دانشگاه گیلان اجرا گردید

دانشجویان با حضور در ساحل جفرود نسبت به پاکسازی ساحل از زباله‌ها و مواد زائد مبادرت ورزیدند.

پنج شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸ KHNA7056

گروهی از دانشجویان پسر و دختر دانشگاه گیلان در قالب کانون محیط زیست (سبز) دانشگاه گیلان با حضور در ساحل جفرود نسبت به پاکسازی ساحل از زباله‌ها، مواد زائد و حفظ محیط زیست دریایی مبادرت ورزیدند. این طرح که از صبح امروز آغاز گردیده و تا پیش‌ازظهر ادامه داشت، با حضور حسین ذاکر استقامتی (بخشدار خمام) همراه بود.

بخشدار خمام در جمع دانشجویان، در بخشی از سخنان خود عنوان کرد : مبحث پاکسازی محیط زیست کاری است که باید توسط تمام آحاد جامعه مورد توجه قرار گرفته و در این خصوص فرهنگ‌سازی صورت پذیرد. وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به چنین هدفی باید کار فرهنگی و فعالیت‌های اجرایی انجام شود، اظهار داشت: در گام نخست جمع‌آوری بهینه، تفکیک و تبدیل زباله‌های شهری ساحلی امری ضروری است و عموم گردشگران نیز باید به ‌موجب قانون موظف به حفظ پاکیزگی دریا و سواحل آن شوند.

نماینده‌ی عالی دولت در خمام استفاده از مواد و ترکیبات تجزیه‌پذیر، عدم استفاده از اسپری‌ها، توجه به امر بازیافت مواد، کاشت درخت و مسائل اینچنینی را از نکات مهم برای حفظ محیط زیست برشمرده و یادآور شد : آلودگي سواحل، بستر، زير بستر، تخريب آب، از بين بردن و مرگ و مير آبزيان، اشكال مختلف از بين بردن محيط زيست دريا به وسيله‌ی آلودگي است. وی افزود : رهاسازی و دفع زباله در سواحل مناظر زیبای ساحلی را از بین می‌برد، از این‌رو باید مسافران و گردشگران به این مهم توجه داشته باشند، چرا که پسماندها یا زباله‌ها علاوه بر اثرات مخرب زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی، بر سلامت انسان و دیگر موجودات نیز تاثیرات نامطلوب می‌گذارند. استقامتی، خاطرنشان کرد : اکوسیستم‌های ساحلی از مهمترین و حساس‌ترین اکوسیستم‌های کره‌ی زمین هستند که با ماهیتی دوگانه (خشکی و دریایی)، تنوع بی‌نظیری از گونه‌های مختلف جانوری را در خود جای می‌دهند.

وی با بیان اینکه زباله‌های ناشی از طبیعت گردی مهمترین پسماندهای به‌جا مانده در سواحل هستند، افزود: متاسفانه گاهی گردشگران بدون آن که مسئولیت عوارض تولید شده‌ی خود در سواحل را بر عهده بگیرند، مجموعه‌ای از پسماندها یا زباله‌ها را از خود به‌جا گذاشته و علاوه بر آلودگی دیداری، موجب به‌هم خوردن تعادل زیستگاه‌ها شده و علاوه بر تخریب چشم انداز، زنجیره‌ی غذایی این اکوسیستمها را نیز با چالش مواجه می‌سازند.

حسین ذاکر استقامتی ضمن ابراز امیدواری برای تداوم اینگونه طرح‌ها، به اهمیت زمین پاک و اینکه طبیعت زیباترین نعمت الهی است که جایگاه امن و آرامش برای زندگی سالم انسانها را فراهم آورده و باید همگان برای سلامت زمین و زندگی اجتماعی در آن تلاش کنیم، اشاره نموده و تصریح کرد : امروزه مهمترین شاخص‌های زندگی بشر حفاظت از منابع تولید بوده و توجه به حفظ محیط زیست احترام به حقوق خود و آیندگان است.


موضوع : ساحل دریا، محیط زیست
تصویر : محسن زیبانگار
http://khna.ir/7056

۲ دیدگاه

  • nima در مورخ 1392/08/09 - 20:08 می‌نویسد :

    افرین بر بخشدار.

  • پیام طالبی-دبیر کانون محیط زیست(سبز)دانشگاه گیلان در مورخ 1392/08/10 - 21:18 می‌نویسد :

    با عرض سلام و خسته نباشید به بچه های خبرگذاری خمام جا داره همین جا از زحمات شخص آقای استقامتی و کلیه مجموعه بخشداری و همچنین جناب آقای یوسف بخشی دهیار محترم جفرود و آقای ایرج بخشی رئیس شورای اسلامی جفرود و همکاری های همه جانبه ایشان نهایت تشکر را داشته باشم.
    البته از جناب آقای دکتر شاکری نیا معاون محترم فرهنگی اجتماعی دانشگاه گیلان و همچنین سرکار خانم زارع کارشناس محترم کانون های فرهنگی اجتماعی دانشگاه نیز بخاطر حمایت از کانون محیط زیست(سبز)در به انجام رساندن این طرح نهایت تشکر و سپاس را دارم.