خمام - ۵۰ هزار بوته‌ی توت فرنگی کاشته‌ایم / فروش بوته سود بیشتری دارد / مسئولان حمایت کنند
ویژه
باغدار خمامی مطرح کرد :

۵۰ هزار بوته‌ی توت فرنگی کاشته‌ایم / فروش بوته سود بیشتری دارد / مسئولان حمایت کنند

علی پورصفری، گفت : در صورت حمایت مناسب می‌توانیم ساختار کسب و کارمان را بهبود بخشیده و زمینه‌ی تولید انبوه و صادرات محصول را فراهم نماییم.

چهارشنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳ KHNA70001

درحالی که استان کردستان با داشتن بیشترین سطح زیر کشت توت فرنگی رتبه‌ی اول تولید کشور را به خود اختصاص داده، مدتی است که تولید توت فرنگی در بخش خمام مورد توجه قرار گرفته، تا جایی‌که یکی‌از اهالی روستای مرزدشت حدود ۷ هزار مترمربع از زمین خود را به کشت این محصول اختصاص داده است.
این کشاورز خمامی با بیان اینکه ۹۰ درصد از زمین ۷ هزار متری خود را زیر کشت ۵۰ هزار بوته‌ی توت فرنگی قرار داده، در گفتگو با خمام‌نیوز عنوان کرد : توت فرنگی فصلی است، کاشت و نشاء آن در فصل پاییز صورت می‌گیرد و زمان برداشت آن از اوایل اردیبهشت‌ماه تا اواسط تیرماه می‌باشد.
علی پورصفری که در مقطع کارشناسی مکانیک تحصیل نموده، فرهنگی آموزش و پرورش و مدرس دانشکده می‌باشد، علاقه‌ی خود و خانواده‌اش به گل‌ها و گیاهان را دلیل احداث باغی به منظور کشت توت فرنگی عنوان نمود.
وی با تاکید بر اینکه بوته‌ی توت فرنگی عاشق آبی است که از زمین دریافت می‌کند و بارش باران به ضرر آن تمام می‌شود، ادامه داد : باران موجب آفت زدن، کاهش کیفیت و طعم توت فرنگی می‌گردد.
این کشاورز به کشت توت فرنگی‌های اصلاح شده که از نظر سایز و طعم ایده‌آل هستند اشاره کرده و تصریح کرد : توت فرنگی محلی از نظر باردهی دوره‌ی کوتاهی در حدود ۲ هفته دارد که از نظر تجاری مناسب نیست.
پورصفری، افزود : ۴ سال قبل ابتدا به صورت تفریحی در فضای چند ده‌متری اقدام به کاشت توت فرنگی نمودم، اما با حمایت خانواده‌ام حالا به عنوان یک محصول تجاری که روزانه ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم محصول داده و فروشی تا حدود ۲ میلیون تومان در روز دارد به آن نگاه می‌کنیم و امیدواریم با توسعه‌ی کسب و کارمان در سال زراعی آتی بتوانیم به صادرات توت فرنگی بپردازیم.
به گفته‌ی وی، لزوم آبیاری مناسب با استفاده از نوار آبیاری در حدود ۵ هزار متر و همچنین نبود خاک و بستر مناسب برای کاشت توت فرنگی از جمله مشکلاتی بود که موجب گردید اقدام به ماسه‌ریزی و استفاده از کود نماییم، که این‌موضوع برای سال اول هزینه‌‌ای بالاتر به نسبت کاشت برنج در بر می‌گیرد، هرچند بخشی از هزینه‌ها در سال‌های دوم تا چهارم به نسبت کاهش می‌یابد.
علی پورصفری با بیان اینکه در فصل نشاء حدود ۸ کارگر همه‌روزه به مدت ۲ ماه مشغول فعالیت بوده‌اند و در فصل برداشت حدود ۳ الی ۴ کارگر به فعالیت می‌پردازند، گفت : این شرایط فراهم شده تا مشتریان در صورت تمایل خودشان نسبت به چیدن توت فرنگی اقدام نمایند، که این‌موضوع مورد توجه بسیاری واقع شده است.
باغدار خمامی با بیان اینکه تاکنون با بهره‌گیری از وام‌های آزاد با کارمزد ۱۸، ۲۰ و حتی ۲۸ درصد کسب و کار خود را به‌پیش برده و حمایتی از سوی دولت صورت نپذیرفته است، یادآور شد : جهاد کشاورزی معتقد است کاشت توت فرنگی به عنوان کارآفرینی محسوب نمی‌شود، و این در حالی است که در صورت حمایت مناسب می‌توانیم ساختار کسب و کارمان را بهبود بخشیده و زمینه‌ی تولید انبوه و صادرات محصول را فراهم نماییم.
این‌کشاورز با تاکید بر اینکه فروش بوته‌ی توت فرنگی در پاییز به مراتب سوددهی بیشتری از فروش توت فرنگی دارد، خاطرنشان کرد : آبیاری گاهاً تا ساعت ۲۴ به طول می‌انجامد و این پیش‌بینی وجود دارد که در فصل تابستان با مشکلاتی مواجه شویم، لذا موضوع تامین مخزن آب مناسب، بهبود لوله‌کشی، حفر چاه آب مناسب و همچنین افزایش ردیف‌های زیر کشت و تامین کارگر از جمله امور هزینه‌بر می‌باشد.


موضوع : کشاورزی، گزارش تصویری
http://khna.ir/70001

۲ دیدگاه

  • ناشناس در مورخ 1398/07/22 - 22:52 می‌نویسد :

    آدرس خمام برای خرید نشا توت ازاد

  • ناشناس در مورخ 1398/11/06 - 15:16 می‌نویسد :

    ادرس دقیق محل عرضه وذکر شماره تلفن عمل فروش یاباغدار برای مذاکره و برسی نوع ارقام بوته وقیمت ان