خمام - هرکسي بايد اين آمادگي را داشته باشد تا همه‌ دلبستگي‌هاي خود را فداي دين خدا کند
در خطبه‌های نماز عید سعید قربان ؛

هرکسي بايد اين آمادگي را داشته باشد تا همه‌ دلبستگي‌هاي خود را فداي دين خدا کند

مهمتر از قرباني کردن حيوان در روز عيد، قرباني کردن هواي نفسي است که انسان را به گناه مي‌کشاند.

چهارشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷ KHNA6490

نماز عید سعید قربان با حضور مردم ولایتمدار خمام صبح امروز همزمان با سراسر کشور به امامت حجت الاسلام والمسلمین علیرضا عاشوری در آستان مقدس امامزاده حسن (ع) خمام برگزار شد. عید قربان، عید رهایی از تعلقات، عید جان‌ باختن و قربانی کردن جان خویش در پای معشوق و عید سرسپردگی و بندگی به درگاه احدیت است.

خطبه اول : يا عباد الله! اتقو الله؛« لَن يَنالَ اللهَ لَحُومُها ولا دِماؤُها ولکن يَنالُه التقوي منکم»(حج/37) بندگان خدا! پرهيزگار باشيد؛ «نه گوشت ها و نه خون هاي آنها (حيوانات قرباني شما) به خدا نمي رسد، آنچه که به او مي رسد تقوا و پرهيزگاري شماست.» عيد سعيد قربان را به همه مؤمنين نمازگزار تبريک عرض مي کنيم. ان شاء الله که خداوند عيدي ما را در اين روز بزرگ، توفيق و توانايي قرباني کردن هواي نفس مان در راه خودش قرار بدهد. عيد از ماده ها عود به معني بازگشتن است و قربان از ماده قرب به معني هر آن چيزي است که انسان را به خداوند نزديک کند. بنابراين عيد قربان به معني بازگشت انسان به جوار قرب خداوند است. چون همه ما از او هستيم. «اِنّا لِلّه». واژه «عيد»فقط يک بار در قرآن کريم آمده است. آن هم به معناي روزي است که نعمت هاي آسماني بر مؤمنان فرود مي آيد. «قال عيسيَ ابنُ مريمَ اللّهُمَّ رَبَّنا اَنزِل عَلَينا مائِدَةً مِن السَّماءِ تکُونُ لَنا عيداً لِاَوَّلِنا و آخِرِنا و آيةً منک» (مائده/114). يعني« عيسي پسر مريم عرض کرد: خداوندا! پروردگارا! از آسمان، مائده اي بر ما بفرست تا براي اول و آخر ما، عيد باشد و نشانه اي از تو.» بنابراين، عيد، روز جشن و شادماني و فراواني نعمت است که خداوند دستور داده در اين روز با ذبح قرباني به مستمندان و اطرافيان خود اطعام کنيد و خودتان هم از آن بخوريد. سنت قرباني از زمان حضرت آدم(عليه السلام) بوده است که خداوند در سوره مائده داستان آزمايش کردن فرزندان آدم را با پذيرفته شدن قرباني يک نفر و قبول نشدن قرباني ديگري ذکر مي کند. اين سنت در اسلام از اهميت ويژه اي برخوردار است که حس گذشت و ايثار را در افراد زنده مي کند. در دنيايي که هر گروه و دسته اي براي استثمار ديگران نقشه مي کشند و فقط به دنبال منافع خويشند، اسلام با تفکري بشردوستانه و خيرخواهانه به فکر زدودن فقر از جامعه است. لذا اطعام گوشت قرباني به کفار را هم جايز مي داند. در کتاب مناسک حج حضرت امام(ره) آمده است: ذبيحه را سه قسمت کنيد؛ يک قسمت را هديه بدهيد، يک قسمت را صدقه بدهيد و قدري هم بخوريد. (منتهي صدقه را به مؤمنين بدهيد.) مهم تر از قرباني کردن حيوان در روز عيد، قرباني کردن هواي نفسي است که انسان را به گناه مي کشاند. لذا اميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمود: عيد شما آن روزي است که در آن گناه نکرده باشيد.

زاسماعيل جان تا نگذري مانند ابراهيم / به کعبه رفتنت تنها نمايد شاد شيطان را

کسيکه روز قربان، غير خود را مي­کند قربان / نفهميده است هرگز معني و مفهوم قربان را قرباني شدن در راه خدا و قرباني کردن فرزند براي خدا از نظر انسان هاي معمولي، ايثار و فداکاري است. ولي از نظر انبياء عظام و مقربين درگاه الهي، چنين برداشتي شرک است. ايثار کردن با توجه به نفسانيت و خوديت، معنا پيدا مي کند. يعني من هستم؛ فرزندي دارم؛ خدا هم هست؛ و من فرزندم را در راه خدا قرباني مي کنم! انبياء براي خود، هيچ استقلالي قايل نيستند. از نظر آنها همه عالَم مِلک خداست و اگر کسي بتواند در مِلک خدا کاري بکند که به او نزديک شود، سعادتمند شده است. اين روز درواقع براي حضرت ابراهيم و اسماعيل(عليهما السلام) عيد است؛ چون آنها خالصانه به امر خداوند گردن نهاده اند و بر نفسانيت خود پيروز شده اند. عيد انبياء به لقاء خداوند است. ولي انسان هاي معمولي عيد خود را به غفلت و ارضاي هوي و هوس مي گذرانند. قرباني اسماعيل(عليه السلام) در منا يعني رهايي از هر آن چيزي که انسان بدان دلبستگي دارد. اسماعيلِ هر کسي، مقام و آبرو و شغل و مال و املاک اوست که انسان را از صراط مستقيم مي لغزانند و در هنگام انجام وظيفه، به ترديد مي افکنند و از اعتراف به حق باز مي دارند و باعث توجيهات مصلحت جويانه مي شوند. و هر کسي بايد اين آمادگي را داشته باشد تا همه اين دلبستگي هاي خود را فداي دين خدا کند. خداوند ان شاء الله توفيق داشتن چنين آمادگي را به همه ما عنايت بفرمايد.

خطبه دوم : اوصيکم و نفسي بتقوي الله. خود و شما را به تقواي الهي سفارش مي کنم. تقوايي که در سايه انجام عبادت، حاصل مي شود. عبادت هايي که دنيا و آخرت ما را مي سازند. در اسلام، عبادت همان سياست است و اصلاً امکان ندارد که کسي بتواند عبادت را بدون سياست، تصور کند. همين نمازهاي اعياد فطر و قربان و جمعه را با آن همه جمعيتي که در يک جا جمع مي شوند و با آن خطبه هاي روشنگرانه اي که دارد، چگونه مي توان بدون سياست، تصور کرد؟ در کنگره عظيم حج که صدها هزار نفر همزمان فرياد توحيد سر مي دهند و نماد شيطان را رجم مي کنند، چگونه مي توان بدون سياست دانست. اصلاً چه سياستي مي تواند به اندازه عبادت هاي جمعي مسلمين، پيام داشته باشد؟ و در حين اينکه عبادت مي کنيم، سياست ديني خودمان را هم اعمال مي کنيم. اينکه حاجيان در روز عيد قربان به شيطان سنگ مي زنند، پيامش براي مسلمين اين است که بايد شيطان را از خود طرد کرد. و اگر رهبر کبير انقلاب ما حضرت امام خميني(ره) فرمود: «آمريکا، شيطان بزرگ است.» يعني« بايد او را با سنگ زدن از خود برانيم. والا آمريکا مؤدبانه سخن گفتن ما را نشانه ضعف مي گيرد و بر مطالبات نامشروع خودش مي افزايد.» امروزه آمريکا و اسرائيل همچون بُت هاي لات و هُبَل سايه شوم خود را بر کعبه گسترده اند و اين حرم امن الهي، عوض اينکه جايگاه امن مسلمين باشد، مأمن آمريکا و اذنابش شده است؛ بطوريکه در آنجا به فرمايش مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي، فرياد برائت از مشرکين را جدالِ ممنوع قلمداد مي کنند ولي نزاع هاي خونين را در ميان مسلمين به راه مي اندازند. متأسفانه در کشور ما هم گروهي چنان به تب مذاکره با آمريکا و حذف شعار مرگ بر آمريکا دامن مي زنند که گويا آمريکا در به در دنبال حل مشکلات ايران است ولي ايران سرسختي مي کند! اينان کساني هستند که حتي سخنان صريح و مواضع قاطع حضرت امام(ره) در مورد آمريکا را تحريف کرده اند و از قول يک سياست مدار کهنه کار اعلام مي کنند که حضرت امام خميني(ره) با حدف شعار مرگ بر آمريکا موافق بوده است! و با اين عمل نابجا و ظالمانه خود در حساس ترين زماني که تيم هسته اي ايران در شُرُف مذاکره با گروه 1+5 است، گلي را وارد دروازه خودي مي کنند؛ گويا جريان فتنه و سازش در کشور هيچ وظيفه اي جز خدمت به دشمن ندارند.


موضوع : روحانیون، مراسم، مساجد
تصویر : محسن زیبانگار
http://khna.ir/6490

دیدگاه شما چیست ؟!