خمام - مزار شهید مهرداد حسنی‌نژاد فاقد سنگ قبر است!
ویژه
گرد غریبی بر مزار شهید ؛

مزار شهید مهرداد حسنی‌نژاد فاقد سنگ قبر است!

مزار شهید مهرداد حسنی‌نژاد با گذشت قریب به ۳۰ سال از شهادتش بدون سنگ قبر باقی مانده است.

سه شنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱ KHNA64146

مزار شهید مهرداد حسنی‌نژاد با گذشت قریب به ۳۰ سال از شهادتش بدون سنگ قبر باقی مانده است.
شهید حسنی‌نژاد در شهریورماه سال ۱۳۴۵ دیده به جهان گشود و در اسفندماه ۱۳۶۴ با فراخوان ارتش به پادگان آموزشی اعزام شد. در عملیات نصر ۹ منطقه عمومی حاج عمران برای آزادسازی دامنه جنوبی ارتفاعات گرده‌کو «شهید صدر» معروف به تپه‌ی الله اکبر شرکت کرد و در اول آذرماه ۱۳۶۶ جاویدالاثر شد.
در خاطراتی که از پدر شهید حسنی‌نژاد نقل شده، آمده است : «وقتی جاویدالاثر بودن فرزندم را به من خبر دادند، به محل خدمتش رفته و به من گفتند : پیکر فرزندم در محور عملیاتی باقی مانده است»، هرچند گروه تفحص ۲ سال بعد پیکر وی را کشف کرده و در گلزار شهدای مسجد جامع شهر خمام به خاک سپرده شد.
از آن زمان گلزار شهدای خمام تغییرات مختلفی به خود دیده که از جمله‌ی آن می‌توان به بازسازی و زیباسازی این‌گلزار اشاره کرد، اما موضوعی که قابل توجه است عدم جانمایی سنگ قبر شهیدی است که پیکرش در گلزار شهدای شهر خمام دفن شده، پرونده‌اش در بنیاد شهید موجود است و نامش در کتاب سیمای خوبان آمده است.

یکی از بستگان شهید حسنی‌نژاد با بیان اینکه مزار مهرداد قبلاً سنگ قبر داشته است، عنوان کرد : بعد از بازسازی گلزار شهدای شهر خمام در سال‌های گذشته تنها یک فضای خالی در بین ردیفی از قبرها باقی مانده که نام و نشانی از وی ندارد.
وی با بیان اینکه برای پیگیری این موضوع نامه‌نگاری‌های مختلفی صورت گرفته و موضوع با مسئولین مختلفی در میان گذاشته شده است، تصریح کرد : اسفندماه سال ۹۳ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان رشت طی نامه‌ای در پاسخ به نامه برادر شهید برای درست کردن مزار وی، خواستار صدور دستور لازم جهت ساماندهی مزار شهید حسنی‌نژاد شده بود و این موضوع در دوره‌های مختلف با هیات امناء مسجد جامع خمام و دیگری مسئولین در میان گذاشته شد، که آخرین پیگیری‌ها تاکنون بدون نتیجه مانده و ماه‌ها از آن می‌گذرد.
به گفته‌ی وی، مهرداد در شهر خمام بزرگ شد و در کیک‌پزی خیابان فرهنگ مشغول به کار بود، اما تا مدت‌ها حتی در یادواره‌های شهید نامی از او نبود تا اینکه مدتی است در یادمان شهدا که در ورودی شهر نصب شده اسم و تصویر او گنجانده شده و البته در کتاب سیمای خوبان نیز به عنوان یکی از ۱۷۲ شهید بخش خمام مطرح گردیده است.
اسماعیل شاد با بیان حدود ۴ ماه قبل مادر شهید به رحمت خدا رفت و برخلاف تصور غلط برخی از افراد هزینه‌های آمبولانس تشییع و هزینه‌های شست‌وشو و کفن وی به صورت تمام و کمال پرداخت گردید، افزود : این مادر شهید در روستای خواچکین به خاک سپرده شد، که در کنار سنگ قبر وی تصویری از فرزند شهیدش قرار گرفته تا یاد این‌شهید گرامی داشته شود.
این شهروند با ابراز گلایه از اینکه در دیدار مسئولین با خانواده‌های شهید که در مناسبت‌های مختلف همانند هفته دولت، هفته بسیج، دهه فجر و … برگزار می‌گردد تنها با برخی از خانواده‌ها دیدار شده که رسانه‌ای و تکرار می‌شود، اما برخی دیگر از خانواده‌های شهید گمنام مانده و به فراموشی سپرده شده‌اند، گفت : مادر شهید بینایی خود را در ۸ سال آخر عمر خود از دست داده، مستاجر بود و در سال‌های اخیر دیداری با وی صورت نگرفت و حتی مراسم درگذشت وی به صورت غریبانه و بدون حضور مسئولین برگزار شد.
به گفته‌ی وی، مهرداد حسنی‌نژاد شهید دفاع مقدس بود، جان خود را برای حفاظت از این آب و خاک و دفاع از میهن داد، پیکر وی در گلزار شهدای شهر خمام به خاک سپرده شد، اما با وجود آنکه حدود ۳۰ سال از شهادت وی می‌گذرد و به زیباسازی مسجد جامع و گلزار شهدا رسیدگی شده، این‌شهید مظلوم واقع شده و مزار وی فاقد سنگ قبر است.
وی با بیان اینکه اگر استخوان‌های تدفین شده در مزار متعلق به این شهید نیست، لازم است سنگ قبر شهید گمنام جانمایی شود و اگر همانطور که مستندات اشاره دارند این مزار و این استخوان‌ها متعلق به شهید حسنی‌نژاد است نسبت به جانمایی سنگ قبر وی طی مراسمی اقدام گردد، خاطرنشان کرد : این امر تاکنون مغفول مانده و مورد کم لطفی قرار گرفته است.

به گزارش خمام‌نیوز، از مسئولان انتظار می‌رود ضمن تهیه و جانمایی سنگ قبر این شهید، با توجه به مقام شامخ شهدا طی مراسمی نسبت به غبارروبی گرد غریبی از مزار شهید مهرداد حسنی‌نژاد اهتمام ورزند.


۲ دیدگاه

  • ناشناس در مورخ 1396/11/18 - 11:03 می‌نویسد :

    با عرض سلام
    شهیدان چراغ راه ما هستند ، جای بسی تعجب داره این کار عزیزان، یک شهید عزیز به این صورت بی نام و نشان و یک شهید دیگر در همین درجه و رسته که خانوادهاش برای همه تایین تکلیف میکند …. باید به فکر فرو رفت ، مسولان عزیز شهر باید پاسخگو باشند

  • میثم در مورخ 1396/11/18 - 11:16 می‌نویسد :

    با احترام به تمامی خانواده های شهدای عزیزمان ، در گزارشهایی که در این سایت خبری و سایت مشابه دیگر در شهر خمام هر وقت به دیدار خانواده شهیدان عزیز در مناسبتهای مختلف به نمایش گذاشته میشه فقط چند خانواده تکراری و گرامی به نمایش گذاشته میشه، با احترام به این خانوادهای گرامی ، جای این پرسش هست که چرا به خانوادهای دیگر شهدا دیدار و خبر رسانی نمیشه ؟؟؟!! چند روز پیش که در جمعی همین موضوع مطرح بود بعضی ها میگفتند بعضی از اعضای خانوادهایشهدا انگشت شمار با نفوذ و سو استفاده ضمینه رو برای انحصاری دیده شدن در این بخش محیا کردن، ما این همه شهید عزیز داریم که من حتی اسم بعضی هاشون رو تازه شنیدم و به صورت داوطلبانه به جبهه رفتند و بسیار هم تاثیر گذار بوده اند ،.. چرا فقط باید رو چند شهید بزرگوار و محدود مانور بدند مسولان بخش خمام؟؟؟ این کار باعث ایجاد سو اتفاهم خواهد شد و در بین خانواده ها انعکاس بدی داره،…. خداوند ما رو با شهیدان مهشور فرماید انشاالله