خمام - از کتاب سیمای خوبان و وب‌سایت دانشنامه شهدای بخش خمام رونمایی شد
ویژه
همزمان با روز پژوهش ؛

از کتاب سیمای خوبان و وب‌سایت دانشنامه شهدای بخش خمام رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب سیمای خوبان و وب‌سایت دانشنامه شهدای بخش خمام پیش‌ازظهر امروز با حضور خانواده‌های معظم شهدا و مسئولین در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید بهشتی برگزار شد.

یکشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰:۰۹ KHNA61940

عبدالله پاکاری پیش‌ازظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب سیمای خوبان و وب‌سایت دانشنامه شهدای خمام در کتابخانه عمومی شهید بهشتی، تجلیل از فرهنگ ایثار و شهادت را ارزشمند دانست و اظهار کرد : رونمایی از کتاب سیمای خوبان در این روز فرخنده که روز پژوهش است انجام گرفت، که بسیار ارزنده است.
وی پژوهش را زیرساخت مهمی برای رشد علمی کشور دانست و افزود : کارهای پژوهشی در حوزه ایثار و شهادت اقدام ارزشمندی برای پاسداشت مقام شهدا بوده و این کار می‌تواند الگویی برای علاقه‌مندان به کارهای فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان با تأکید بر اینکه ایثارگران وارثان این فرهنگ هستند، تصریح کرد : ایثارگران و رزمندگان خمام منشأ خیر و برکت این منطقه هستند و کتاب سیمای خوبان این مهم را به‌خوبی نمایش می‌دهد.
پاکاری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، بیان کرد : زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست و زنده نگه‌داشتن یاد این عزیزان موجب تداوم انقلاب می‌شود.
وی با تأکید بر اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت، گفت : این فرهنگ هم‌اکنون نیز موجب تحرک جوانان کشور ماست و جوانان مدافع حرم با تمسک به این فرهنگ در برابر دشمنان نظام و نیروهای تکفیری به پیروزی رسیدند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را یکی از اهداف کتاب سیمای خوبان دانست و بیان کرد : ما باید این فرهنگ را به نسل‌های بعد منتقل کنیم و الگوهای خوبی برای آن‌ها بسازیم.
پاکاری با اشاره به ابعاد برجسته شخصیتی شهدا، اظهار کرد : نشر خاطرات ایثارگران و رزمندگان در شناخت ویژگی‌های شخصیتی این بزرگواران تأثیر بسیاری خواهد داشت و کتاب یک منبع جامع برای شناخت شهدای گران‌قدر است.
وی با بیان اینکه چاپ و انتشار وصایای شهدا در گیلان به جد دنبال خواهد شد، افزود : بیش از ۲۲۰ هزار اثر از شهدای استان گیلان به‌صورت موضوعی با موضوعات نماز، ازدواج، امربه‌معروف و بحث ولایت طبقه‌بندی شده و در مناسبت‌های مختلف از این آثار استفاده خواهد شد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان از راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در استان گیلان خبر داد و افزود : در این کتابخانه بیش از ۸ هزار عنوان کتاب تخصصی در حوزه ایثار و شهادت موجود است.

حجت‌الاسلام مهدی صادقی همچنین در این مراسم با اشاره به انتشار کتاب زندگینامه شهدای خمام، اظهار کرد : هر اثر موجود از شهدا را جمع‌آوری کرده‌ام که خانواده شهدای نیز از برخی از آن‌ها بی‌اطلاع هستند.
نویسنده کتاب سیمای خوبان هدف از تألیف این‌کتاب را نشان دادن عظمت شهدا دانست و گفت : کتاب سیمای خوبان در بخش نخست درباره‌ی تاریخ خمام، موقعیت اجتماعی و فرهنگی آن و از تعداد شهدای دفاع مقدس این بخش صحبت می‌کند و بخش دوم نیز زندگینامه، خاطرات و اطلاعات دیگری از شهدا را در بر می‌گیرد.
صادقی با اشاره به شخصیت برجسته آیت‌الله ملامحمد خمامی در گیلان، تصریح کرد : این شخصیت می‌تواند یک الگو و مرجع برای استان گیلان باشد، چرا که ایشان یک مجتهد بزرگ در ایران و شخصیتی تأثیرگذار برای انقلاب مشروطه بوده است.
وی بابیان اینکه انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته از انقلاب مشروطه بود، بیان کرد : ما هیچ آثاری از این شهید بزرگوار نداشتیم و بنده در کتاب سیمای خوبان مختصری از شخصیت و زندگی این شهید عزیز را به نمایش گذاشتم.
این نویسنده و محقق خمامی با بیان اینکه بخش خمام ۱۷۲ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده، گفت: سعی کردم حق مطلب را درباره آیت‌الله خمامی بیان کنم، چرا که این بزرگوار یک شخصیت جهانی بود، تا جایی که انقلاب مشروطه با فتوای این شهید بزرگوار شکل گرفت.
وی با بیان اینکه بحث ولایی فقیه نشات گرفته از انقلاب مشروطه بود، گفت : هیچ آثاری از شهید با عظمت آیت‌الله خمامی نداشتیم و بنابراین مطالب بیشتری را در کتاب سیمای خوبان به این شهید اختصاص دادیم.
صادقی با تأکید بر اینکه با عشق به تألیف این کتاب پرداخته است، تصریح کرد : هرکدام از شهدا با عشق پا به میدان گذاشتند و هر یک را می‌توان در یک کتاب مستقل معرفی کرد.
نویسنده کتاب سیمای خوبان با اشاره بر اینکه سردار شهید مهدی شریفی‌پور از سرداران سرافراز کشور است، اظهار کرد : این شهید چوکامی از افتخارات استان است ؛ این شهدا اعجاز دارند و فرشتگانی هستند که لباس زمینی بر تن کرده‌اند و جامعه باید از آن‌ها بهره‌مند شود.

به گزارش خمام‌نیوز، در پایان مراسم از کتاب زندگینامه شهدای خمام تحت عنوان سیمای خوبان و همچنین وب‌سایت دانشنامه شهدای خمام رونمایی شد.

بنابر این‌گزارش، وب‌سایت دانشنامه شهدای خمام با هدف ایجاد مرجعی برای دسترسی سریع و آسان به مشخصات و بیوگرافی، اخبار، ویدئوها و تصاویر مرتبط با شهدا و همینطور اطلاع‌رسانی در خصوص مراسم‌های یادواره شهید بخش خمام با هدف پاسداشت و زنده نگاه داشتن رشادت‌های این عزیزان تاسیس شده است.
برای راه اندازی دانشنامه خمام در حد توان قدم برداشته شده و بخش‌های مختلف به مرور به آن اضافه خواهند شد، اما در حال حاضر بیوگرافی شهدا، امکان جستجو، دسترسی به اخبار، گزارش‌ها، ویدئوها، کتاب‌ها و … فعال می‌باشد.
از جمله مباحثی که در طراحی رابط کاربری دانشنامه تاکید شده سهولت در دسترسی است تا امکان دسترسی آسان از طریق موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوترهای خانگی فراهم گردد. علاوه‌بر این هیچ هزینه و بودجه‌ای برای راه‌اندازی آن دریافت نشده و همانطور که در خط مشی ذکر شده هزینه‌های راه اندازی و نگهداری از منابع مالی شخصی تامین شده است.

ایثارگری و فداکاری شهدا کشور را از بلاهای متعددی رهایی بخشیده و این امیدواری وجود دارد تا دانشنامه شهدای خمام به عنوان یک پیشکش و شاید تلاشی برای قدرشناسی از جانب جوانان این‌بخش، مورد توجه عموم قرار گیرد.
شایان ذکر است، وب‌سایت دانشنامه شهدای خمام توسط نیما صابری و جواد منادی «از مجموعه خمام‌نیوز» راه اندازی شده و هم‌اکنون از طریق آدرس shohada-khomam.ir در دسترس عموم است.


دیدگاه شما چیست ؟!