خمام - کانون با حداقل امکانات و تلاش‌های فراوان به جایگاه فعلی رسیده است
ویژه
در گفتگو با موسسان کانون امام رضا (ع) ؛

کانون با حداقل امکانات و تلاش‌های فراوان به جایگاه فعلی رسیده است

کانون فرهنگي تبليغي امام رضا (ع) از حدود 3 سال پیش برپا گردید، اما از سال 1390 به ثبت رسیده است.

یکشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷ KHNA6039

کانون فرهنگي تبليغي امام رضا (ع) از حدود 3 سال پیش برپا گردید، اما از سال 1390 توسط حجت الاسلام والمسلمین مجتبی پوریوسفی، حجت فلاح و رضوان صیادی در اداره‌ی تبلیغات اسلامی شهرستان رشت به ثبت رسیده است. به گفته‌ی موسسان آن، هدف از ايجاد کانون فرهنگی تبلیغی امام رضا (ع)، آموزش دادن به نوجوانان در مباحث مختلفی مانند اعتقادي و تربيتي می‌باشد، و کانون کارهایي غيرمعمول از جمله برگزاري همايش و هيئت‌هاي عزاداري در سطح شهر را در برنامه‌های خود گنجانده است.

حجة الاسلام والمسلمین مجتبی پوریوسفی (یکی از موسسان کانون امام رضا «ع») در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه‌ی تامین هزینه‌ها، عنوان کرد : کانون امام رضا (ع) زير نظر اداره‌ی تبليغات اسلامي استان گیلان و با بودجه‌ای که فقط در طرح‌هاي تابستانه اختصاص داده می‌شود امورات خود را گذرانده، هرچند این بودجه تنها بخش بسیار کوچکی از هزینه‌ها بوده و بخش اعظم آن از طریق کمکهاي مردمي و به‌صورت خودجوش جمع آوري و تامین می‌گردد. وی افزود : از روز اول معامله‌اي با امام رضا (ع) کرديم و کمک مالي برای سرپا نگاه‌داشتن کانون را به دست آن حضرت سپرديم، و تا به الان در سخت‌ترين زمان‌ها به کمک ما آمده است، و ما تنها صبر کرده‌ایم. ما هيچ چشم‌داشت به‌حقي از مسئولين نداريم و تمام مبالغی که دريافت شده از روز اول با بازدهي بالایی که فعاليت‌هاي ما داشته قابل قیاس نبوده و قطعاً هر پولي که از طریق بيت‌المال جمع‌آوری شده، اگر تشخیص داده شود فعالیت‌هایمان بی‌نتیجه بوده‌است، قابل بازگشت می‌باشد. مکان فعلی کانون نیز چهارمين مکاني است که طی اين مدت اجاره گشته و کمکهاي زيادي توسط سيدمهدي سعادتي در اين امر صورت گرفته است.

حجت فلاح (یکی دیگر از موسسان کانون امام رضا «ع»)، می‌افزاید: سختي‌هاي زيادي وجود داشته است و با تلاش‌های فراوان کانون به جایگاه فعلی رسیده ؛ در اين راه از حداقل امکانات (که مجتبی پوریوسفی پرانتز باز می‌کند و می‌افزاید: از هیچ)، با تکیه بر اعضاء یا بهتر بگوئیم نيروهای قوي شروع کرديم، و اين پايان کار نيست و طرح‌هاي کانون 3 ساله هستند. وی در خصوص برخی از حامیان مالی، اظهار کرد: تا به امروز آقایان “سعادتي، غلامي‌پور، پوريوسفي، حسيني (بخشدار اسبق)، استقامتي (بخشدار فعلی)، مهرداد مکرمي و حجة الاسلام والمسلمین علیرضا عاشوری (امام جمعه)” با ما همکاری داشته و ما را مورد حمایت خویش قرار داده‌اند.

پوریوسفی در خصوص تعامل کانون با اداره‌ی آموزش و پرورش، اظهار کرد : آموزش و پرورش نيز تعامل و همکاري خوبی در طرح‌هاي مختلف دارد و در طول تابستان چندين دفعه در نوبت‌هاي بعدازظهر مدارس را در اختيار کانون قرار داده است ؛ البته طرح مدارس در حال پيگيري است و يک مجموعه ايجاد خواهيم کرد تا به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده، از سال آینده در مدارس متعدد به فعاليت بپردازيم، همچنین درخواستي از اداره‌ی آموزش و پرورش کرده‌ایم که مدرسه‌ی شهيد صادقي را برای روزهای پنجشنبه در اختيار کانون قرار دهند، که در حال بررسي مي‌باشد. مجتبی پوریوسفی با اشاره به وجه تمایز کانون امام رضا (ع) خمام با بخش‌های همجوار، ادامه داد : وجه تمايز اين کانون مدل مربي محوري آن است ؛ در کانون‌هاي ديگر يک مربي وجود دارد، اما ما 12 مربي خوب داريم، به‌طوري که بچه‌ها آموزش داده مي‌شوند، تخصص در کار کردن و سعي در بالابردن کيفيت در اعضاء، نتیجه‌اش به‌وجود آوردن مربيان جدید است ؛ و البته وجود طلبه و دانشجو در کانون امام رضا (ع) خمام از دیگر تمایزات این کانون به شمار می‌رود. وی افزود : در حال حاضر اعضاي کانون در بخش آقايان شامل 60 نفر (در 5 گروه) و حدوداً 15 نفر در بخش بانوان مي‌باشد ؛ البته افراد زيادي از وجود کانون استفاده مي‌کنند، ولي از اعضاي کانون نبوده و در حاشيه و در تعامل با کانون هستند. اين کانون داراي اساسنامه‌ای 40 صفحه‌اي مي‌باشد و حدوداً 2 سال بر روي آن فکر و کار شده است و همچنان باز مي‌باشد. پوریوسفی تصریح کرد : کانون با خانواده‌ی اعضای گروه‌ها نيز جلساتي با موضوع آموزش روش و سبک زندگي، همچنین تربيت فرزندان برگزار می‌کند که از اساتيد دانشگاهي و خارج از کانون بهره گرفته می‌شود ؛ این امید را داریم که با توجه به فعالیت‌هایمان، روزي اين مجموعه در استان نمونه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پوریوسفی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه نحوه‌ی ثبت‌نام در کانون به چه شکل بوده و آیا عضویت در کانون باعث لطمه به تحصیل افراد نخواهد شد، عنوان کرد : هدف ما در 4 سال آينده داشتن 8 گروه فعال از رده‌ی سني ششم دبستان تا دانشگاه برنامه ريزي شده است، به‌طوری که تمام افراد گروه به درجه‌ی مربيگري برسند و فازهاي ديگر اهداف شروع به کار کنند. در فصل تابستان براي هر گروه 2 جلسه در هفته برگزار مي‌شد و با توجه به شروع شدن مدارس اين کلاس‌ها به هفته‌اي يک جلسه کاهش پيدا کرده است، که البته علاوه بر اینکه حضور در کانون موجب لطمه‌ی درسی نخواهد شد، در آن به مسائل درسي نيز پرداخته مي‌شود. البته لازم به ذکر است ثبت‌نام در کانون از طریق برگزاري آزمون‌هاي کتبي در مدارس و مصاحبه‌ی شفاعي در اوايل فصل تابستان مي‌باشد، که تا به امروز نزدیک به 240 نفر عضو داشته است. وی خاطرنشان کرد: پیش‌از این طرحي داشته‌ايم که هر عضو کانون يک وبلاگ با عنوان مذهبي يا امام رضا (ع) داشته باشد و کانون نيز سایتی به آدرس samennet.ir راه اندازي نموده و يک خبرگزاري داخلي به نام موش‌نيوز که در همان سایت رسمی کانون امام رضا (ع) خمام فعالیت می‌کند. همچنين اتاق رايانه داراي 5 سيستم متصل به اينترنت مي‌باشد که در طول تابستان کلاس‌هاي متعددي در زمینه‌ی کامپیوتر از جمله فوتوشاپ برگزار گرديده است. نشريه‌اي تحت عنوان لبيب نیز زير نظر گروه خواجه نصيرالدين طوسي به‌صورت گاهنامه منتشر می‌شود، همچنین نشريه‌اي به نام رواق هشتم نيز چندین مرتبه با تیراژ 500 عدد به چاپ رسيده است و به مسائل ديني و معنوي در آن پرداخته شده، که در حال حاضر به‌دلایل مشکلات فنی متوقف مانده است.

گفتنی‌است در بین گفتگو، آوای روح‌بخش اذان مغرب به گوش رسید، که وقفه‌ای اعمال شد تا نماز را به جماعت برگزار نمایند. همچنین در پایان از اتاق کامپیوتر، اتاق مطالعه و اتاق کلاس‌ها بازدید به‌عمل آمد.

  •  گروه‌های کانون امام رضا (ع) خمام :
    • شيخ بهايي – (مربيان: امين حقيقي و سيدامين فلاحتگر)
    • ابن سينا – (مربيان: مجتبي وطن خواه – سيدحسن معصومي)
    • ابوريحان بيروني – (مربيان: حجت فلاح – شهاب‌الدين دلاور)
    • خواجه نصيرالدين طوسي – (مربيان: ميررضا عظيمي – اسماعيل ندائي)
    • شرف الدين عاملي – (مسئول: سيدعلي سعادتي)
    • و بانوان هم در قالب یک گروه فعالیت دارند …

موضوع : کانون امام رضا (ع)، مصاحبه‌ها
گزارش : محسن زیبانگار
http://khna.ir/6039

۲ دیدگاه

  • مجتبی در مورخ 1392/07/14 - 10:48 می‌نویسد :

    سلام
    ممنون بابت زحمت هایی که کشیدید
    ولی جدا بیشتر کارها رو آقا محسن انجام داد و حدود 6 صفحه چکیده نوشته بود…
    موفق باشید

  • مجتبی پ در مورخ 1392/07/17 - 19:23 می‌نویسد :

    بسیار از شما بخاطر زحماتتون ممنونم
    اجرکم عتد الله.