خمام - جلسه‌ی بررسی مسئله‌ی ترافیک بخش خمام در دفتر شهردار برگزار شد
ویژه
با حضور دکتر برگ‌گل و دکتر فاروقی ؛

جلسه‌ی بررسی مسئله‌ی ترافیک بخش خمام در دفتر شهردار برگزار شد

همچنین از سطح شهر (خیابان اصلی، بوعلی، مسکن مهر، پارکینگ و پشت‌‌بازار) بازدید میدانی به عمل آمد.

پنج شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷ KHNA5959

در جلسه‌ای که صبح امروز به میزبانی شهرداری و شورای اسلامی شهر خمام (متشکل از علیرضا پورهادی، سیدمجتبی حسینی‌نسب، جلیل غیاثی، سیدرضی مودب‌پور، اسماعیل احمدنیا، علی‌اصغر امیری، احمدزاده، نوزاد و اکبرپور) و با حضور دکتر ایرج برگ‌گل (عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه گیلان و دکترای مهندسی برنامه ریزی، حمل و نقل و ترافیک) و دکتر علیرضا فاروقی (معمار شهرساز) در دفتر شهردار خمام برگزار گردید، به مسئله‌ی روبه رشد ترافیک خمام پرداخته شده، همچنین از سطح شهر (خیابان امام خمینی، پیاده‌روی مقابل بانک ملت، خیابان بوعلی، شهرک مسکن مهر و خوش اندوخته، پارکینگ شهرداری و پشت‌‌بازار) بازدید میدانی به عمل آمده، سپس مجدداً ضمن بازگشت به دفتر شهردار، با بررسی و کارشناسی در خصوص بازدید صورت پذیرفته و بیان دیدگاه‌های خود در خصوص راه برون‌رفت مسئله‌ی ترافیکی خمام مباحثه صورت پذیرفت.

ایرج برگ‌گل به لزوم دریافت نقشه‌های شهری، بررسی و کارشناسی بیشتر اشاره نموده و عنوان کرد : مطمئناً در یک جلسه نمی‌توان نظر قطعی داد. خمام به لحاظ کوچک بودن خود از ویژگی ممتازی برخوردار است و این بستر‌ها لطمه‌ی جدی به‌همراه ندارد، هرچند برای شهری چون خمام تعدد خودرو در مرکز شهر عجیب به نظر می‌رسد که اگر منطقی رفع نشود، با توجه به افزایش سالانه‌ی خودرو و جمعیت، مشکل گسترده‌تر خواهد شد. وی همچنین به لزوم تشویق عبور و مرور با دوچرخه و تشویق مردم از طریق برگزاری مسابقات دوچرخه سواری عمومی اشاره نموده و افزود : نقشه‌ی جغرافیایی خمام در نگاه اول مشابه نقشه‌ی آستانه‌ی اشرفیه است ؛ کمبود خیابان باعث فشار ترافیک در خیابان امام خمینی شده، که این وضعیت در صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی صحیح قابل اصلاح می‌باشد. وی عنوان کرد : ترافیک خود به خود بوجود نمی‌آید و توزیع کارائی‌ها و فعالیت‌ها ترافیک را ایجاد می‌نماید. تمام فشار ترافیک شهر خمام به روی یک خط بوده که لزوم ایجاد خیابان‌های فرعی برای کاهش فشار بار و توزیع فشار در شبکه توصیه می‌گردد. برگ‌گل خاطرنشان کرد :  بازدید میدانی صورت گرفته فرصت خوبی بود برای بررسی مسئله‌ی ترافیک بخش خمام که مشکل نداشتن پیاده‌رو در برخی معابر، پیاده‌‌روی باریک و پیاده‌رو در تجاوز به حریم خیابان از جمله مسائلی بود که به چشم می‌خورد. وی با بیان اینکه در بازدید از مسکن مهر متوجه مشکل در پارک خودرو به دلیل عدم تعیین جای پارک و درهای متوالی شده است، عنوان کرد : با در نظر گرفتن این مسئله که صاحبان خودرو، معمولاً خودروی خود را شب‌ها در پارکینگ ساختمان پارک می‌نمایند، عدم تعبیه‌ی مکانی برای پارک خودرو موجب می‌گردد که پارک در جلوی درب ورودی خانه‌ها و همچنین دور میدان شهرک مسکن مهر صورت پذیرد. دکتر برگ‌گل با اشاره به افزایش جمعیت، کوچ‌کردن و ساخت مجمتع‌های مسکونی در خمام، یادآور شد : این مسئله نشان از تحت فشار بودن دارد و اینکه چقدر مشکلات و تقاضاها از ما جلوتر قرار دارند.

علیرضا پورهادی (شهردار خمام)، در ادامه افزود : در خصوص محلات بحث تملک وجود دارد و در بررسی‌های انجام شده با همکاری اعضای اسبق شورای شهر، با مالک زمینی صحبت شده، مبلغ تعیین گشته، که نیاز به بار مالی زیادی داشته که برای شهرداری مقدور نبوده و می‌بایست با توجه به وضعیت موجود راه حلی اندیشیده شود.

علیرضا فاروقی با اشاره به بافت اجتماعی و کاربری مرکز شهر، عنوان کرد : مسئله‌ی حمل و نقل را می‌توان طراحی کرد، اما اگر برنامه‌ای مدون نداشته باشیم یا متعهد نباشیم، مجدد دچار مشکل خواهیم شد. فاروقی با اشاره به اینکه باید ابتدا الویت بندی‌ها را مشخص کرد، ادامه داد : در مورد محلات بحث خوبی مطرح شد که می‌توان ترافیک را سامان داد. وی افزود : در سمت چپ خیابان امام خمینی به دلیل ورودی‌های زیاد با تعریض خیابان همچنان مشکل ترافیک را شاهد خواهیم بود ؛ بنابراین اگر محلات ورودی و خروجی مشخص داشته باشند، ترافیک روان‌تر خواهد شد. راه کوتاه مدت به‌صورت یک داروی مُسکن خواهد بود، اما در دراز مدت نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی وجود دارد، و البته مشارکت مردمی را نیز می‌طلبد.

در پایان به موضوع تکمیل پارکینگ شهرداری خمام با امکان پارک حدود 100 خودرو در محوطه و همچنین نصب تابلوی توقف مطلقاً ممنوع در خیابان امام خمینی پرداخته شد که در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد، همچنین به لزوم برگزاری جلسات بیشتر در خصوص مسئله‌ی ترافیکی خمام و تعیین برنامه و کارشناسی‌های بیشتر تاکید گردید.


موضوع : ترافیک، شهرداری، شورای شهر
http://khna.ir/5959

۶ دیدگاه

  • zeeeeeed در مورخ 1392/07/12 - 19:25 می‌نویسد :

    ایشالله که ترافیک درست شه… اگه یه سر به خیابون شهوید بهشتی هم می زدن می دیدن که چقد این بنگاه های ماشین دردسر ساز شدن واسه اهالی…همه ماشینا هم رو پیاده رو هستن هم تا نصف جاده رو گرفتن…یعنی عاببرین پیاده هم می خوان از جلوی این بنگاه ها رد شن باید از وسط خیابون برن. این خیابون هم چون کاملا صافه همه با یه سرعت خیلی زیادی میان که مخصوصا غروبا خیلی خطرناک و شلوغ میشه…
    ایشالله به فکر این خیابون هم باشن و یه کاری واسه اینجا بکنن…

  • رضا در مورخ 1392/07/13 - 23:07 می‌نویسد :

    اگه اقایون دکتر توانایی حل مشکل داشتن ، مشکل رشت رو حل میکردن.حل مشکل ترافیک خمام فقط با سرمایه گذاری و باز کردن چند خیابان جدید حل میشه .که با توجه به کسری بودجه شهرداری این امکان محقق نمیشه . قرار دادن تابلوی توقف مطلقاً ممنوع با توجه به نجربیات گذشته خمام امکان پذیر نیست .
    استفاده از دوچرخه هم با توجه به عدم وجود فرهنگ این موضوع هم منتفی هست . اقایون شورا بلند مدت فکر کنید .

  • حامد در مورخ 1392/07/14 - 00:17 می‌نویسد :

    این اقدام نشون از این داره که مسیر رو درست انتخاب کردیم و باید به این حرکت صحیح شورا و شهرداری احسنت گفت .  ای کاش از سالهای پیش به فکر علم محور کردن موضوع ترافیک شهر میوفتادیم . 
    اصولی نگاه کردن به ترافیک بحث روز دنیاست و اینکه ما با آوردن بزرگان این علم داریم به این سمت پیش میریم بسیار جای خوشحالی داره .
    همشهری عزیزی که در بالا نظر گذاشتن امیدوارم هیچ وقت در مسند کاری قرار نگیرند ، البته من حدس میزنم توانایی هاشون بر خلاف حرفایی هست که زدن
    ترافیک فقط مختص رشت و خمام نیس ، تهرانم ترافیک وحشتناکی داره ، آیا باید به نوابغ ترافیکی کشور خرده بگیریم ، کشور های توسعه یافته دنیا هم معضل ترافیک دارن ، آیا باید به این همه مقاله و کتاب که توسط برجسته ترین ترافیک من های دنیا نوشته میشه ، آیا باید به اونها شک کرد .
    در دنیا فقط امریکا (به جز 2 تا ایالتش ) معضل ترافیک ندارن چون امریکا کشوری جوونه و هنوز سنی نداره 
    همینطور که از متن خبر میشه متوجه شد ، اکثر بحث های جلسه پیرامون آینده شهر بود ، مشکل بودجه برای همه شهرها مطرحه ، هر شهری به مقیاس خودش این مشکلا رو داره ولی این دلیل نمیشه بهش فکر نکنیم .
    در کل اگه این اقدامات پیگیرانه و مسرانه باشه مطمئنا به نتیجه خواهد رسید ، بالاخره ما هم به عنوان شهروند نقشمونو باید درست ایفا کنیم بعد انتظار داشته باشیم .
    امیدوارم شهری سبز در پیش رو داشته باشیم .

  • امیر حقیقی در مورخ 1392/07/14 - 10:44 می‌نویسد :

    اقای حامد سلام ، متاسفانه شما بسیار ایده ال فکر می کنید ؛شورا حال و قبلی باید قبل صدور قارچ وار مجوز برای ساخت ساز در هر نقطع شهر اول باید به فکر زیر ساخت ان باشند.
    مثلا در بالا ذکر کردند که ترافیک فقط مختص رشت و خمام نیست ، تهرانم ترافیک وحشتناکی داره ، آیا باید به نوابغ ترافیکی کشور خرده بگیریم؛
    بله باید خرده گرفت چون روند جاری محصول تفکر و نوع تصمیم سازی این عزیزانه.

  • امیر حقیقی در مورخ 1392/07/14 - 10:53 می‌نویسد :

    البته وجود تفکر تغییر برای شورای جدید مثبته و قابل تقدیر.

  • حامد در مورخ 1392/07/14 - 15:25 می‌نویسد :

    دوست عزیز من با حرفای شما مخالفتی ندارم
    خوشحال شدم از اینکه فرمودین ایده آل فکر می کنم .
    من سوال از شما دارم ، بنظر شما بهتره منفی به قضیه نگاه کنیم یا مثبت !؟ بالاخره باید از یه جای شروع کنیم یا نه !؟ اگه آره باید علم و دانش رو وارد بحث کنیم یا نه !؟
    من خودمم از ساخت و ساز بی رویه گلایه دارم ، ما چرا باید تو شهرمون مجوز ساخت آپارتمان 4 طبقه ( از روی پیلوت 5 طبقه ) رو بدیم
    من پایان نظرم نوشتم ،به امید شهری سبز 
    ما زمانی باید به امثال دکتر خرده بگیریم که بدونیم آیا این افراد در راس کار قرار دارند یا نه !!
    و آیا به دانششون توجهی میشه !!
    من قصد دفاع از کسی رو ندارم و به مشکلات شهر هم تا حد زیادی واقفم ، من این حرکتو به عنوان یه کور سوی امید تلقی می کنم که امیدوارم شهر نیمه جانمونو دوباره جوون کنه 
    اینکه به همه چیز دید بدی داشته باشیم هم درست نیس