خمام - اهمیت پرداختن به مباحث ایدئولوژیک
حجة الاسلام والمسلمین کریم عاشوری ؛

اهمیت پرداختن به مباحث ایدئولوژیک

پرداختن به مباحث ايدئولوژيك بيش از هر زماني نمود کرده و اهميت بسزا و تاثير والايي در انديشيدن انسان، رفتار و رابطه‌ی او با آفريدگار و جامعه دارد …

چهارشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۹:۰۷ KHNA5831

dscf0007با توجه به شرايط كنوني دنيا و وضعيت امروز، پرداختن به مباحث ايدئولوژيك بيش از هر زماني نمود کرده و اهميت بسزا و تاثير والايي در انديشيدن انسان، رفتار و رابطه‌ی او با آفريدگار و جامعه دارد، و نظر به اينكه مباحث مزبور اثر فعالي در پايه گذاري شكل و شيوه‌ی زندگي و برنامه ريزي ساختار تمدن و محتويات آن چون تعليم و تربيت، اخلاق، فقه، فلسفه‌ی علوم، تاريخ، زندگي و … دارد، جايگاه عمده و پيشرفته‌اي را در صحنه‌ی انديشه‌ی اسلامي از آن خود مي‌سازد و از اساسي‌ترين و پايگاه تمام تمدن عظيم انساني بوده است. قرآن كريم اين حقيقت و رابطه ميان شيوه‌ی زندگي و ايدئولوژي را در آيه 84 سوره اسراء چنين بيان مي‌فرمايد:

قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَي‌’ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَي‌’ سَبِيلاً
به مردم بگو كه هر كس بر حسب ذات و طبيعت خود عملي انجام خواهد داد و خداي شما بر آنكه را هدايت يافته از همه كس آگاه‌تر است.
(هدايت شدگان را بر گمراهان كاملاً امتياز خواهد داد)

از اين‌رو لازم است دامنه‌ی مباحث ايدئولوژي را متحول و افق‌هاي آن‌را توسعه بخشیم تا بتواند تمامي مقوله‌هاي فرهنگي امروزي با شيوه‌هاي عقلي را در برگيرد، فـرهنگ و تمدن رنگ و جلاي توحيد گرفته و فعاليتهاي زندگي بر پايه اين منطق استوار شده باشد. ( سوره‌ی بقره آيه 138 : صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ )

وقتي اهميت اين مطلب مبرهن مي‌گردد كه اهميت خويشتن هويدا گردد، اين خود فراموشي امروز جامعه و جوان در سايه‌ي فـراموشي خويش است كه در سايه‌ی فراموشي مبداء، پيدا وهويدا مي شود. فرهنگ غرب در جهاني آكنده از افكار و مفاهيم، فلسفه‌ها و ارزشهاي جاهلي،هنوز سبعيت قديم واصل بداهت آزادي‌هاي جنسي به‌دنبال رفع وجبران هشدارهاي دروني مي‌گردند و شـاهـد هستيم رشد عجيب فرهنگ براي رهايي و برون رفت بي‌هويتي و فراموشي و … لازم است. اصحاب قلم و خرد با هم‌افـزايي و جلسات متعدد و مكتوبات قابل فهم و به روز دست به كار شوند.

  • به سهم خود لازم مي‌دانم هدف از نوشتار را به‌طور مختصر در چند بند شرح دهم :
    • عمق بخشيدن به مفاهيم ايمان به خدا و تحكيم رابطه‌ی انسان با خدا از طريق رشد معارف الهي و تشريح اصول ايدئولوژي و تبيين موارد پوشيده ومبهم آن.
    • دفاع و پاسداري از ايدئولوژي اسلامي و رد شبهاتي كه دشمنان اسلام ناآگاهانه و مغرضانه بر مي‌انگيزند.
    • گشايش مرزهاي نوين در برابر انديشه اعتقادي و توسعه‌ی حدود و صحنه فعاليت آن بطوري كه انسان بتواند ديدگاه و موضع خود را در قبال هر مسئله اعتقادي كه در زمينه‌ی عقيده وانديشيدن انساني مطرح مي گردد تعيين نمايد ؛ اين امر به شكلي انجام پـذيـرد كـه شكافي در زمينه‌هاي عقيده و انديشيدن ايجاد نشود، تا مبادا اصول اعتقـادات گمراه كننده مجالي براي رخنه بيـابند و در نتيجه محدوديتهاي وسيعي از انديشه‌ها واعتقادات ما را در برگيرند.
    • فراهم كردن زمينه‌ی شكل‌گيري رفتار و پي‌ريزي شالوده‌ی زندگي بر پايه اعتقاد و ايمان به خداي سبحان و ارزشهاي توحيدی، و مواردی از این قبیل …

« کریم عاشوری »


موضوع : روحانیون، یادداشت
http://khna.ir/5831

۲ دیدگاه

  • سید در مورخ 1392/07/10 - 13:38 می‌نویسد :

    صحبتهای ایشان به چه مسائلی ارتباط دارد؟

  • خسرو در مورخ 1392/07/11 - 13:58 می‌نویسد :

    حالا این صحبت ها رو ول کن
    میگن آقا محسن کجاست
    تو خمام نیوز رده پایی نمیبینم
    نگارنش شدیم.
    آقا محسن هر جا هستی هرچه سریع تر خودتو به ما نشون بده


بازنشر یادداشت‌ها و انتشار جوابیه‌های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.