خمام - معطل وام مانده‌ایم / مسئولان جهاد گفتند بهتر است از دامداری صرف‌نظر کنی
یک دامپرور خمامی مطرح کرد :

معطل وام مانده‌ایم / مسئولان جهاد گفتند بهتر است از دامداری صرف‌نظر کنی

به گفته‌ی وی، امروز متاسفم که چرا سرمایه‌گذاری کردم تا گاوداری پروانه‌دار داشته باشم. ای کاش همان زمان پولم را بانک می‌گذاشتم و بهره می‌گرفتم تا امروز اینچنین نگران تامین آینده زندگی خود و فرزندانم نباشم.

یکشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ KHNA55316

درحالی که آمارهای نگران‌کننده‌ای از خالی‌شدن روستاها به دلیل نبود درآمد مناسب منتشر شده، بسیاری از مسئولان از اجرای طرح‌های حمایتی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به کلانشهرها سخن می‌گویند، اما واقعیت این است در بیشتر روستاها، کشاورزان و دامداران به نوعی فراموش‌شدگان فهرست سخنرانی مسئولان هستند.
در این زمینه گفت‌وگویی با رضا هادی‌زاده «دامپرور اهل روستای اسلام محله چاپارخانه» داشته تا از وی درباره مشکلاتش در زمینه توسعه فعالیت دامپروری بپرسیم.

چند سال سابقه فعالیت در زمینه دامپروری دارید؟

سه دهه است در این زمینه فعالیت می‌کنم که در طول این دوره با توجه به علاقه‌ای که به دامپروری داشتم سرمایه‌گذاری مناسبی برای دریافت پروانه ‌بهره‌برداری از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام دادم ؛ اما امروز با توجه به گسترش خانواده تصمیم‌ دارم برای تامین هزینه‌های زندگی و هزینه تحصیل فرزندانم کار را توسعه دهم.
برای دریافت پروانه بهره‌برداری باید دارای امکانات و تجهیزات تایید شده باشید.

آیا شما تمام موارد را رعایت کرده‌اید؟

بله، وقتی برای درخواست پروانه‌ بهره‌برداری به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنید کارشناسان از تمامی امکانات و تجهیزات شما بازدید می‌کنند و پس از تایید به شما پروانه بهره‌برداری می‌دهند. اکنون من فضای مسقف، محل شیردوشی، زایشگاه و … ایجاد کرده‌ام.

اکنون چند راس دام در این مکان نگهداری می‌کنید؟

در حال حاضر ۵ راس گاو و ۲ گوساله دارم که با توجه به ظرفیت مکانی خودم تصمیم‌گرفتم تعداد آنها را دوبرابر کنم، بنابراین باید گاو بخرم که مشکل همینجاست.

میزان تولید محصولات شما چقدر است؟

با توجه به تعداد دامی که به شما گفتم، سالانه ۱ تن گوشت به بازار عرضه می‌کنم و روزانه هم تقریبا ۴۰ تا ۵۰ لیتر شیر تازه می‌فروشم.

درباره مشکلی که از آن سخن گفتید بیشتر توضیح دهید؟

برای خریداری دام‌های مورد نظرم از نهاد مربوط یعنی وزارت جهاد منطقه با توجه به این که دارای پروانه قانونی بهره‌برداری هستم درخواست وام کرده‌ام، اما متاسفانه این درخواست به‌رغم پیگیری‌های زیاد هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

شما درخواست چه مبلغ وام دارید؟

۵۰ میلیون تومان وام نیاز دارم تا بتوانم میزان تولید محصولات دامپروری را افزایش دهم و هزینه‌های زندگی خودم را تامین کنم. من با این مبلغ می‌توانم ۴ الی ۵ گاو دیگر بخرم که همین تعداد گاو درآمدهای من را افزایش می‌دهد. امروز متاسفم که چرا سرمایه‌گذاری کردم تا گاوداری پروانه‌دار داشته باشم. ای کاش همان زمان پولم را بانک می‌گذاشتم و بهره می‌گرفتم تا امروز اینچنین نگران تامین آینده زندگی خود و فرزندانم نباشم.

قیمت هر راس گاو چقدر است؟

قیمت‌ها متفاوت است. اگر به دنبال گاو سنتی باشیم ۵ الی ۶ میلیون تومان، اما گاوهای اصیل تا ۱۱ میلیون تومان هم قیمت دارند.

ارزش سرمایه‌گذاری شما چقدر است؟

سال ۱۳۷۱ برای ساخت فضای مورد تایید وزارت جهاد یک راس گاو نر به قیمت ۱۰۵ هزار تومان فروختم، درحالی که اگر همان مبلغ را سپرده بانکی کرده بودم یا فعالیت دیگری غیر تولید ایجاد می‌کردم، سرمایه بالاتری داشتم. به نظر من ارزش فعلی آن سرمایه‌گذاری تقریباً ۵۰۰ میلیون تومان است و ای کاش چنین کاری نمی‌کردم.

مسئولان جهاد استان درباره درخواست شما چه گفتند؟

پس از مراجعه مکرر به این نهاد، یکی از مسئولان جهاد به من گفت به هیچ عنوان امکان ارائه تسهیلات به شما را نداریم و بهتر است از دامداری صرف‌نظر کنی، چون بودجه‌ای نداریم.

شما بدهی بانکی یا معوقه‌ای ندارید که چنین پاسخی به شما داده‌اند؟

خیر، تمام مدارکم آماده است و هیچ معوقه‌ای ندارم. اجازه بدهید نکته‌ای بگویم تا خودتان متوجه مشکل اصلی شوید. درست همان روزی که از در وزارت جهاد خارج می‌شدم نماینده ولی‌فقیه این نهاد، مشغول وضو گرفتن بود که گله به ایشان بردم. این روحانی هم برای کمک به من نامه‌ای برای بانک سینا نوشت تا مشکل بنده را برطرف کنند. نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد بنده را به بانک سینا معرفی کرد تا وام بگیرم، درحالی که وزارت جهاد مسئول حمایت از دامداران و کشاورزان است.

بانک سینا با درخواست شما موافقت کرد؟

خیر، این بانک تنها برای پروژه‌های پرورش ماهی سردابی وام می‌دهد و دامداری و کشاورزی شامل طرح‌های وام این بانک نیست. من تصمیم دارم به تهران بروم و پشت دفتر وزیر بنشینم تا بلکه مشکلم برطرف شود. واقعاً متوجه نمی‌شوم چرا. همه کارهایم قانونی است و تنها ۵۰ میلیون پول لازم دارم که کارم را توسعه دهم، اما هیچ‌کس به حرفم گوش نمی‌دهد.


موضوع : در روستا
منبع : جام جم
http://khna.ir/55316

دیدگاه شما چیست ؟!