خمام - طرح «روستای بدون زباله» در جیرسر باقرخاله کلید خورد
ویژه
به صورت طرح پایلوت در استان گیلان ؛

طرح «روستای بدون زباله» در جیرسر باقرخاله کلید خورد

طرح پاکسازی و جمع آوری زباله صبح امروز توسط موسسه محیط زیستی «سرزمین ایده‌آل ما» در روستای جیرسر باقرخاله اجرایی شد.

جمعه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ KHNA51856

طرح پاکسازی و جمع آوری زباله صبح امروز توسط موسسه محیط زیستی «سرزمین ایده‌آل ما» در روستای جیرسر باقرخاله اجرایی شد.

پیمان بازدیدی در جریان این طرح در گفتگو با خمام‌نیوز به آغاز فعالیت گروه سرزمین ایده‌آل ما از سال ۸۹ با محوریت فعالیت محیط زیستی اشاره کرده و عنوان کرد : با حضور ۱۰۴ نفر از اعضای گروه به دعوت استانداری و آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در جیرسر باقرخاله حضور یافتیم.
مدیرعامل این موسسه با بیان اینکه ۲ سال است که در حال کار بر روی طرح روستای بدون زباله بوده‌ایم، افزود : به دلیل مساعد بودن وضعیت روستای جیرسر باقرخاله و آگاهی مردمان این روستا، طرح مذکور به صورت پایلوت استانی در جیرسر باقرخاله کلید خورده است.
وی با اشاره به مستقر شدن گروه خود در روستای مذکور از ماه آینده و در نظر داشتن برنامه‌های مختلف برای اجرا، ادامه داد : برنامه‌های درنظر گرفته شده برای طرح روستای بدون زباله تنها به جمع آوری زباله ختم نشده و جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.
به گفته‌ی وی، قصد داریم در موضوعاتی همچون حفاظت از محیط زیست، گونه‌های جانوری، گونه‌های گیاهی و داروئی، تنوع زیستی، ساماندهی سگ‌های ولگرد و … فعالیت همه جانبه داشته و یک روستای محیط زیستی داشته باشیم.
بازدیدی ضمن تشکر از حمایت بخشدار خمام برای اجرای این طرح، تصریح کرد : وقتی مبحث توسعه گردشگری به میان می‌آید، بحران‌هایی را با خود به همراه خواهد داشت که یکی از آنها مبحث زباله است. در این راستا علاوه بر فعالیت ما و ایجاد اشتیاق در مردم در این خصوص، لازم است مردم نیز اشتیاق به خرج داده و ما را همراهی نمایند.
وی با بیان اینکه تبدیل شدن روستای جیرسر باقرخاله به عنوان روستای بدون زباله به عنوان الگو برای استان خواهد بود، خاطرنشان کرد : برای تحقق این امر لازم است تشکل‌های محلی و مردم با ما همکاری داشته و از دانش بومی استفاده نماییم.

علیرضا مسچیان در جریان اجرای طرح پاکسازی روستای جیرسر باقرخاله از زباله در گفتگو با خمام‌نیوز، گفت : جیرسر باقرخاله دومین روستای خمام است که به عنوان روستای هدف گردشگری در این بخش انتخاب گردیده است.
بخشدار خمام با اشاره به ایجاد مرکز اجتماعات جیرسر باقرخاله به منظور حفظ اکوتوریسم در روستای هدف گردشگری و حاشیه‌ی تالاب، به ارائه آموزش آشپزی، آموزش قالیبافی و آموزش صنایع دستی به روستائیان در فاز اول طرح مذکور اشاره کرده و افزود : صندوق کارآفرینی امید و بانک سینا به زودی به زمره‌ی حمایت‌گران طرح‌های اشتغال‌زای جیرسر باقرخاله خواهند پیوست.
این مسئول ضمن قدردانی از موسسه محیط زیستی سرزمین ایده‌آل ما، ادامه داد : روستای بدون زباله بدون همکاری مردم محقق نخواهد شد و این امر در گرو همکاری‌های متقابل موسسه مذکور، مردم و تشکل‌های مختلف بخش خمام صورت می‌پذیرد.
مسچیان با ابراز امیدواری از آنکه چنین اقداماتی استمرار داشته و پاکیزگی در روستا ماندگار باشد، عنوان کرد : زباله یکی از مشکلات حال حاضر جهان است و با توجه به اجرای طرح مذکور در جیرسر باقرخاله، بدون شک مسئولیت مردم این روستا نیز بیشتر خواهد شد، چرا که باید موقعیت پیش آمده را حفظ نمایند.


موضوع : بخشداری، گزارش تصویری، محیط زیست
http://khna.ir/51856

۱ دیدگاه

  • نیلوفر احمدزاده در مورخ 1396/01/25 - 23:21 می‌نویسد :

    حرکت خیلی خوبیه