خمام - همایش هم پیمانی با ایمنی راه ها در خمام برگزار شد
گزارش تفصیلی ؛

همایش هم پیمانی با ایمنی راه ها در خمام برگزار شد

به گفته‌ی دبیرکل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها، ۷ درصد ارزش افزوده کشور صرف هزینه های ناشی از سوانح جاده ای می شود که در واقع اقتصاد کلان کشور را به سمت فقر سوق می دهد.

چهارشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸ KHNA45224

ابراهیم گلسرخی در همایش بزرگ هم پیمانی با ایمنی راه ها بخش خمام که روز گذشته در مجتمع آریانا برگزار شد، عجله، سرعت غیر مجاز و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را یکی از مهمترین عوامل سوانح جاده ای منجر به فوت دانست و اظهار کرد : براساس روایتی از پیامبر (ص)، عجله و شتاب زدگی مردم را به هلاکت می رساند.
رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در استان گیلان با بیان اینکه سوانح جاده ای بنیان خانواده ها را دچار فروپاشی کرده است، افزود : در استان گیلان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۶ نفر کشته داریم که ۷۰ درصد آنها را عابران و موتورسواران تشکیل می دهند.
وی مبارزه با این جنگ پنهان را نیازمند عزم ملی دانست و عنوان کرد : جمعیت طرفداران ایمنی راه ها با هدف بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل و ارتقای ایمنی راه ها تشکیل شده و اکنون ۱۸ دفتر نمایندگی در استان‌ها دارد.
گلسرخی هدف از برگزاری همایش مذکور را بالا بردن سطح آگاهی و باورهای عمومی در زمینه فرهنگ ترافیکی و حساس کردن افکار عمومی نسبت به کاهش حوادث و افزایش ایمنی تردد بیان کرد و یادآور شد : انجام فعالیت فرهنگی و آموزشی در کشور هدف از تشکیل این جمعیت است.
این مسئول، اضافه کرد : در سال ۹۰ تعداد ۶۹ نفر، در سال ۹۱ تعداد ۷۲ نفر، در سال ۹۲ تعداد ۸۰ نفر، در سال ۹۳ تعداد ۷۲ نفر و در سال ۹۴  تعداد ۶۳ نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند.
مدیر اجرایی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در گیلان با بیان اینکه برگزاری همایش مذکور نقش مهمی در ایجاد افکار مختلف مردم دارد، تصریح کرد : تاکنون رفتارهای پرخطر بسیاری شناسایی شده‌اند که با تلنگر، اطلاع‌رسانی و آموزش به ‌راحتی می‌توان جان انسان‌های بی‌گناه و خانواده‌های دردمند آنها را نجات داد.
وی گسترش فرهنگ ایمنی راه‌ها را یکی از شاخصه‌های مهم فرهنگی دانست و یادآور شد : آگاهی دادن به مردم و بالا بردن حساسیت مردم، جزء مباحث ایمنی است.

بخشدار خمام : لزوم اصلاح مهندسی میدان ولیعصر کمربندی خمام

علیرضا مسچیان در همایش بزرگ هم پیمانی با ایمنی راه ها میزان تلفات جاده ای در کشور را جای تامل دانست و اظهار کرد : علی رغم تنگناهای اعتباری دولت در سایه تحریم های ظالمانه قدرت های استکباری و استعماری، توفیقات زیادی در بخش جاده ای حاصل شده است.
وی با بیان اینکه بهسازی راه روستایی خمام ۱۰ درصد از متوسط شهرستان رشت بیشتر است، افزود : طی ۶ ماهه نخست امسال، توسعه راه های روستایی بخش خمام ۲۰ درصد رشد و سوانح جاده ای منجر به جرح ۱۰ درصد و منجر به فوت ۱۲ درصد کاهش داشته است.
مسچیان از رشد ۷۵ درصدی لایروبی انهار و رشد ۲۰ درصدی صدور سند ساختمانی خبر داد و خاطرنشان کرد : خمام یک بخش استراتژیک است، زیرا در حد فاصل دو شهرستان رشت و انزلی قرار دارد و به دلیل نزدیک بودن به رشت جزء محورهای پرتردد است.
وی با اشاره به علاقمندی سرمایه گذاران برای اقامت گزینی و احداث واحدهای تجاری در بخش خمام، گفت : شانه های خاکی محور رشت – خمام عملاً در تصرف پارک ماشین هاست که امکان استفاده از شانه خاکی را برای رانندگان دشوار کرده است، لذا پیشنهاد اضافه کردن یک باند به این محور، همچنین اصلاح مهندسی میدان کمربندی خمام را داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان : سرعت مجاز در جاده های استان به ۹۵ کیلومتر بر ساعت کاهش یافته است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان اینکه از ۶۴۹ کشته سوانح جاده ای استان در سال، ۴۴۹ نفر عابر و موتورسوار هستند، تصریح کرد : موتورسواران بزرگترین بحران استان هستند.
ناصر آل محمدی با اشاره به نامگذاری سومین یکشنبه ماه نوامبر به عنوان یادمان قربانیان تلفات جاده ای از سوی سازمان ملل، اظهار کرد : جامعه باید نسبت به این بحران حساس شود، زیرا تلفات جاده ای ناشی از تصادفات بسیار زیاد و جبران ناپذیر است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان با اشاره به کاهش تلفات از کشور از ۲۸ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر در سال در بازه زمانی ۸۵ تا ۹۴، افزود : با تلاش دست اندرکاران استانی این آمار از یک هزار و ۲۸۰ نفر در سال ۸۵ به ۶۴۹ نفر در سال ۹۴ رسید.
وی آموزش، مهندسی جاده و خودرو، نقشه راه، اعمال قانون و پرهیز از مماشات در برخورد با متخلفین، فوریت های پزشکی و … را از جمله عناصر دخیل در ایمنی راه ها دانست و عنوان کرد : توان و اعتبارات دولتی جوابگو نیست و نیازمند فرهنگ سازی و آموزش به ویژه در قشر دانش آموزی هستیم.
این مقام مسئول استان گیلان را منطقه شهری دانست و گفت : سرعت مجاز در جاده های استان از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به ۹۵ رسیده است که نشان دهنده وضعیت نامناسب جاده هاست. ما هنوز در حال احداث جاده هستیم و حدود ۵۰ درصد جاده های روستایی گیلان آسفالت است، در حالی که اتحادیه اروپا در دهه اخیر حتی ۱۰ کیلومتر هم راه نساخته و از اعتبارات بخش زیرساختی در جهت توسعه سامانه های الکترونیکی راه ها و کنترل نامحسوس استفاده می کند.
آل محمدی بر توسعه مسائل ایمنی جاده ها همگام با راهسازی و راهداری تاکید کرد و متذکر شد : جمعیت طرفداران ایمنی راه ها دو سال است که در گیلان فعالیت می کند و تاکنون ۶۰۰ نفر عضو دارد که باید به ۶ هزار نفر برسد. این جمعیت برخی از نقاط ضعف مربوط به ایمنی جاده ها را که برای ما عادی شده، گوشزد می کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان اینکه از ۶۴۹ کشته سوانح جاده ای استان ۴۴۹ نفر عابر و موتورسوار هستند، تصریح کرد : موتورسواران بزرگترین بحران استان هستند و به عنوان جامعه هدف باید فرهنگ سازی ایمنی را از آنان آغاز کنیم، لذا از جاده انتظار گذر و گذشت داریم.

دبیرکل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها : از هر ۸۰۰ نفر مجروح در روز، ۱۰۰ نفر معلول و از کار افتاده می شوند

محمد بخارایی با بیان اینکه همه مردم به نوعی عزادار قربانیان سوانح جاده ای هستند، اظهار کرد : روزانه ۵۰ نفر در شبکه های حمل و نقلی و جاده های حادثه خیز کشته و از هر ۸۰۰ نفر مجروح در روز، ۱۰۰ نفر معلول و از کار افتاده می شوند.
دبیرکل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر کشته و ۳۰۰ هزار نفر مجروح سوانح جاده ای در سال را یک فاجعه دانست و افزود : بازماندگان و خانواده های کشته شدگان نیز قربانیان سوانج جاده ای هستند و سالانه ۶ هزار زن بیوه و بی سرپرست می شوند و یا از معلولان ناشی از سوانح جاده ای نگهداری می کنند.
وی با بیان اینکه ضرر ناشی از سوانح جاده ای روزانه ۴۹ میلیارد تومان است، تصریح کرد : ۷ درصد ارزش افزوده کشور صرف هزینه های ناشی از سوانح جاده ای می شود که در واقع اقتصاد کلان کشور را به سمت فقر سوق می دهد. همچنین ۲۵ درصد تخت های بیمارستانی درگیر مجروحان و حادثه دیدگان است.
بخارایی با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی یادمان قربانیان حوادث و سوانح جاده ای، اضافه کرد : سالانه ۴ هزار نفر موتور سوار کشته می شوند که با بسیج مردمی می توانیم جلوی این همه تلفات را بگیریم، اما هنوز این دغدغه و بحران را درک نکرده ایم لذا برگزاری این همایش در واقع یادآور این فاجعه و رنج و درد بازماندگان قربانیان سوانح جاده ای است تا به نوعی پیشگیری برای آینده باشد.
دبیرکل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها خواستار نهادینه شدن فرهنگ ایمنی در آحاد جامعه شد و گفت : فرهنگ ایمنی تنها به راننده مربوط نمی شود، بلکه فرهنگ ایمنی باید در کشور ترویج شود و ایمنی محور همه برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها قرار گیرد. باید فرهنگ سازی را از خودمان شروع کنیم.
وی با بیان اینکه برخی رفتارهای خلاف ایمنی در رانندگی را ارزش می دانند، عنوان کرد : باید این رفتارهای ضد ارزش، ضد ارزش باشند. نقش سازمان های مردم نهاد نیز این است که از شهروند غیر مسئول یک شهروند مسئول بسازد و آنگاه توقع از دستگاه های اجرایی را بالا می برد.
بخارایی با بیان اینکه ۵۰ درصد حادثه دیدگان سوانح جاده ای در راه بیمارستان و یا در بیمارستان جان خود را از دست می دهند، خاطرنشان کرد : تریبون های مذهبی باید از مردم بخواهند که شاخص های ایمنی را رعایت کنند، زیرا رفتار ترافیکی هر شهروند شاخص فرهنگی آن جامعه است.
وی همه آحاد جامعه را هوادار ایمنی راه ها دانست و گفت : استان گیلان باید ۲٫۵ میلیون نفر عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه ها داشته باشد و این یک آرمان است. آرمان مذهب به ما می گوید که حتی یک کشته هم زیاد است و ما تلاش می کنیم حتی یک کشته کم شود.


موضوع : ادارات و مراکز، بخشداری، فرهنگی
برگرفته از : ایسنا
http://khna.ir/45224

دیدگاه شما چیست ؟!