خمام - شیرین‌ترین خاطره‌ام اجرای تئاتر خیابانی بود / بزرگترین آرزویم دریافت جایزه فجر است
ویژه
در مصاحبه با فهیمه مومنی مطرح شد ؛

شیرین‌ترین خاطره‌ام اجرای تئاتر خیابانی بود / بزرگترین آرزویم دریافت جایزه فجر است

اولین زنی بودم که در استان گیلان در شهریورماه سال ۹۳ استندآپ اجرا نمودم …

جمعه، ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰:۰۷ KHNA42176

فهیمه مومنی متولد ۲۳ آذر سال ۶۵ از بخش خمام است. وی که از دوران کودکی به بازیگری علاقه داشت، از سال ۷۹ با بازی در نمایش راحیل که کارگردانی آن را زینب شعبانی برعهده داشت پا به عرصه تئاتر گذاشت و از سال ۸۱ در کلاس‌های بازیگری رضا حقی شرکت نمود. سپس به مدت ۶ سال از دنیای هنر و بازیگری فاصله گرفت، اما مجدداً در سال ۸۸ با بازی در نمایش روز دروغ که به کارگردانی علی حلوی در سالن آمفی تئاتر هلال احمر انزلی اجرا شد، فعالیت خود را از سر گرفت و با حضور در تله‌فیلم زندگی در اعماق فنجان قهوه به کارگردانی کامبیز کاشفی اولین کار تصویری خود را رقم زد.

در ادامه خواننده‌ی گفتگو با فهیمه مومنی «بازیگر تئاتر و تلویزیون» خواهید بود …

از تحصیلات خود برای ما بگویید

از مدارس شهید مسیب، دهخدا، کوثر تحصیلات خود را آغاز کرده و در دبیرستان فاطمیه دیپلم خود را در رشته‌ی علوم انسانی دریافت نمودم. دوره‌ی پیش دانشگاهی خود را در مدرسه الزهرا گذراندم و در نهایت از دانشگاه پیام نور بندرانزلی لیسانس جغرافیای خود را دریافت نمودم.

انگیزه اصلی شما از بازیگر شدن چه بود ؟!

انگیزه اصلی من از بازیگر شدن عشق و علاقه‌ی زیادی بود که به این رشته‌ی هنری داشتم و بزرگترین آرزویم در عرصه بازیگری دریافت جایزه فجر است که امیدوارم به یاری خداوند و تلاش خود در آینده دریافت نمایم.

شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره هنری خود را بیان کنید

دنیای هنر، به خصوص هنر بازیگری سراسر از خاطرات خوش و شیرین است، اما خاطره‌ای که همیشه با تداعی آن در ذهنم باعث می‌شود خنده به روی لب‌هایم بیاید به اجرای تئاتر خیابانی من و همسرم در سال ۹۲ باز می‌گردد که موضوع آن دعوا بین زن و شوهر است و جالب اینجاست حین اجرا در میان مردم یکی از شهروندان خمامی به محض مشاهده این بحث و دعوا با موبایل خود فیلم می‌گیرد و آن را برای تعدادی از همشهریان محترم خمامی ارسال می‌نماید و می‌گوید که من و همسرم در رشت و میان مردم در حال دعوا گرفتن بودیم ؛ پس از گذشت چند روز یکی از دوستان که این فیلم را مشاهده کرده بود این ماجرا برای من تعریف می‌کند و می‌گوید من برایش توضیح دادم که این دعوا نمایش بوده و ای کاش تا آخر نمایش می‌ماندی و خودت متوجه جریان میشدی و اینقدر زود قضاوت نمیکردی! این مسئله به یکی از شیرین‌ترین و جالب‌ترین خاطرات هنری من تبدیل شده. البته خدا را شکر می‌کنم که تا الان خاطره‌ی بدی را تجربه نکرده‌ام.

از فعالیت‌های هنری خود بگویید

اجرای نمایش راحیل به کارگردانی زینب شعبانی، نمایش خیر و شر به کارگردانی شهرزاد اسداللهی، نمایش‌های این بازی برنده ندارد و روز دروغ به کارگردانی علی حلوی، نمایش گاهی شادی گاهی غم به کارگردانی بهارک صباحی، اجرای نمایشنامه‌خوانی مهمانسرای دو دنیا به کارگردانی علی حلوی، نمایشنانه‌خوانی قصه باغ زالزالک به کارگردان علیرضا وحدی، نمایشنامه‌خوانی مرگ یزد گرد و ماه در آب به کارگردانی مهرزاد فکری، بازی در تله‌فیلم‌های زندگی در اعماق فنجان قهوه و آفتاب بعد از باران به کارگردانی کامبیز کاشفی، بازی در تله فیلم راه به کارگردانی ابراهیم نعمتیان، تله‌تئاتر کوچه‌های بارانی به کارگردانی علی حلوی، بازی در سریال چای و زندگی به کارگردانی علی حلوی، سریال نیمه پنهان ماه به کارگردانی امیر ثابت، سریال بازگشت به کارگردانی امیرحسین ماکویی، سریال ستایش ۲ به کارگردانی سعید سلطانی، بازی در موزیک ویدئوی موج و مرجان به کارگردانی فریدون قدیمی، موزیک ویدئوی کاش به کارگردانی مهرزاد فکری، بازی در فیلم کوتاه تلنگر به کارگردانی مهرزاد فکری، فیلم کوتاه مکافات به کارگردانی آرمین حیدری و فیلم کوتاه گلرخ به کارگردانی علی حلوی از جمله فعالیت‌های هنری من هستند.

عنوان اولین بانوی گیلانی برای اجرای استندآپ صحت دارد ؟

بله، اولین زنی بودم که در استان گیلان در شهریورماه سال ۹۳ استندآپ اجرا نمودم و تنها قصد داشتم خود را در این قالب محک بزنم، که خوشبختانه با رضایت و استقبال زیاد استاد خود علی حلوی، تماشاگران و هنرمندان روبرو شدم.

از اجرای استدآپ امسال خود در اولین جشنواره آموزشگاه هفت راضی بودید ؟

از اجرای استندآپ خود راضی بوده‌ام، چون اساتید نمایش گیلان و تماشاگران از اجرای من بسیار راضی بودند و حین اجرا انرژی‌ مثبت زیادی به من منتقل میکردند و همین مسئله باعث شد که اجرای خیلی خوبی داشته باشم ؛ بی‌شک برگزاری چنین جشنواره‌ای حرکت بسیار خوبی بود و امیدوارم اینگونه جشنواره‌ها ادامه داشته باشد.

از کارهای آینده‌تان بگویید

در حال حاضر مشغول تمرین نمایش «میان بر» به کارگردانی رضا توشه هستم.

برای حرفه‌ای شدن در بازیگری چه باید کرد ؟!

در وهله‌ی اول باید ذوق، علاقه و استعداد در شخص وجود داشته باشد، سپس با شرکت در کلاس‌های آموزشی نزد اساتید متخصص می‌تواند کمک خوبی برای پرورش استعداد هنری گردد. در وهله‌ی دوم مطالعه هم کمک بسیار فراوانی به شخص هنرمند و هنرجو می‌کند و هیچوقت شخصی که به بازیگری علاقه‌مند است نباید از مطالعه غافل شود و تا حد ممکن باید علم خود را در این زمینه بالا ببرد. در وهله‌ی سوم نیز تماشای فیلم و تئاتر به سهم خود می‌تواند کمک بسیار زیادی کرده و مهارت شخص را در بازیگری بیشتر کند. و اما در آخر همه چیز به تلاش، پشتکار، اعتماد به نفس قوی، اخلاق خوب و حرفه‌ای شخص بستگی دارد که بزرگترین موفقیت در این زمینه به شمار می‌رود.

الگوی بازیگری شما در ایران و خارج از کشور چه کسانی هستند ؟!

در ایران لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و باران کوثری و در خارج کشور نیکول کیدمن.

حس‌تان را وقتی برای اولین‌بار مقابل دوربین رفتید توصیف کنید

استرس شدید! این گونه استرس‌ها با گذشت زمان، تمرین بیشتر، مطالعه و دیدن نمایش و فیلم، کسب تجربه و استفاده از راهنمایی‌های اساتید کم و کمتر خواهد شد.

تجربه‌ی کار مشترک با همسرتان را داشته‌اید ؟!

بله، در سریال نیمه پنهان ماه، بازگشت و تله تئاتر کوچه‌های بارانی به همراه همسرم «مهرزاد فکری» نقش زن و شوهر را بازی نمودیم.

اگر بازیگر نمی‌شدید، چه شغل یا حرفه‌ای را دنبال می‌کردید ؟!

به جز بازیگری علاقه‌ی زیادی به شعر و سرودن شعر دارم و هر از چند گاهی سخنی از دل بر می‌آید و بر کاغذ نقش می‌بندد. اگر بازیگر نمیشدم همان رشته تحصیلی خود را ادامه داده و ژیوگراف میشدم، چون علاقه‌ی زیادی به علوم مرتبط به زمین دارم.

بزرگترین مشوق، بهترین اجرای زنده و بهترین کار تلویزیونی شما کدام‌ها هستند ؟!

بزرگترین مشوق من همسرم بوده و هست، همچنین از حمایت‌ها و کمک‌های بی‌دریغ مادر خود سپاسگزارم. بهترین اجرای زنده من به استندآپ کمدی با شخصیت پری باز می‌گردد ؛ تله فیلم راه و سریال ستایش نیز از بهترین کارهای تلویزیونی من بوده‌اند، چون هر دو نقش در این سریال کاراکتر مثبت داشته و من این نوع نقش‌ها را بیشتر می‌پسندم و بینندگان هم با این نوع نقش‌ها بهتر ارتباط برقرار می‌کنند.

نظر شما در مورد سینمای امروز ایران ؟!

سینمای ایران در چند سال اخیر بسیار موفق و افتخار آفرین بوده و با تشکیل گروه هنر و تجربه این موفقیت دوچندان شده است، چون جوانان با استعداد و خلاق فرصت پیدا کرده‌اند که خود را محک بزنند و مورد ارزیابی قرار گیرند.

آیا در تلویزیون اجرای زنده هم داشته‌اید ؟!

بله، در برنامه‌ی تی‌شبکه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی قدیر باقری اجرای زنده داشته‌ام که بصورت مستقیم از شبکه‌ی باران پخش شد.

دیدگاه شما در مورد کلمات زیر …

  • مهرزاد فکری : همسر خوب، هنرمند و حامی همیشگی
  • بازیگر : رویای کودکی‌ها و زندگی امروزم
  • آراد : عزیز دل مادر، امید زندگی‌ام
  • استندآپ : خاطره‌ی خوش اجرای خود
  • خمام‌نیوز : تیم خبری خوب، حرفه ای، با اخلاق و هنرمند، که انصافاً بسیار موفق عمل کرده و در راستای اطلاع رسانی و پیگیری برای حل مشکلات خمام بسیار تلاش می‌کنند
  • عکاس : ثبت‌کننده لحظه‌های خوب و بد دنیا
  • میهمانی خدا : حس خوب و قشنگ کمک به همنوع
  • خمام : شهر محبوب من

صحبت پایانی

امیدوارم همه با تلاش و پشتکار به آن هدف خوب خود برسند و برای همه آرزوی موفقیت، تندرستی و شادمانی دارم. در پایان جا دارد از همه کسانی که من را حمایت می‌کنند تشکر کنم و از خانواده خوبم و همسرم سپاسگزارم.



دیدگاه شما چیست ؟!