خمام - لزوم رسیدگی به وضعیت زمین‌های ورزشی در روستاها / ورزش‌های بومی محلی احیاء شوند
در جلسه شورای ورزش مطرح شد ؛

لزوم رسیدگی به وضعیت زمین‌های ورزشی در روستاها / ورزش‌های بومی محلی احیاء شوند

کمبود سالن‌های ورزشی در روستاها بیداد می‌کند و این برای استان گیلان بد است که حتی یک سالن ورزشی در سطح روستاها و دهستان‌های خمام نداشته باشیم.

چهارشنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳ KHNA40675

علیرضا مسچیان در جلسه شورای ورزش بخش خمام که روز گذشته در بخشداری برگزار شد با اشاره به مصوبه‌ی جلسه برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان و جوانان به منظور استفاده از زمین‌های ورزشی در سطح روستاهای این‌بخش، عنوان کرد : باید بتوانیم با یک برنامه ریزی دقیق از زمین‌های ورزشی روستاها استفاده کرده و ورزش را در سطح روستاها نیز به طور مدام گسترش دهیم.
بخشدار خمام با بیان اینکه می‌توانیم هزینه‌های روستاییان را کم کرده و دیگر نیاز نیست جوانان روستایی مسافت‌های طولانی را طی کنند و برای آموزش فوتبال از زمین علی بحری خمام استفاده کنند، افزود : طبیعتاً عده‌ای هستند که از وضعیت مالی مناسبی برخودار نیستند و نمی‌تواند به دلیل کرایه ماشین به صورت مداوم به سطح شهر آمده و به همین دلیل از ورزش کردن منصرف می‌شوند.
به گفته‌ی این مسئول، زمین‌های ورزشی بسیاری از روستاها بدون استفاده رها شده‌اند و برای رفع این مشکل نیاز به حمایت و تلاش همگانی است، چرا که باید در وهله‌ی اول امکانات لازم را تهیه کنیم و در وهله‌ی دوم باید از آن امکانات با برنامه استفاده کنیم.
وی ضمن بیان اینکه باید برنامه‌ریزی شده کار کنیم و عجولانه تصمیم نگیریم، ادامه داد : من از تمام زمین‌های ورزشی سطح بخش خمام بازدید میدانی به عمل آورده و از وضعیت زمین‌های روستاها و مشکلات آنها با خبر هستم، و امیدوارم در این جلسه زمین‌های ورزشی ساماندهی شوند.

علیرضا مسچیان «بخشدار خمام»

مسچیان با اشاره به اینکه انرژی‌ جوانان ما بسیار با ارزش است و باید تلاش کنیم که این انرژی در راه درست هدایت شود و بطالت نرود، یادآور شد : باید برای جوانان هزینه نمود و در این راه من با دست باز همکاری خواهم کرد، چرا که جوانان آینده‌ی بخش خمام و کشور ما هستند و برای ورزش هر کاری کنیم کم است.
به گفته‌ی وی، اگر امکانات فراهم شود ورزش روحیه‌ی جوانان را نیز عوض می‌کند و باعث میشود با نشاط و شاداب‌تر شوند.
بخشدار خمام با اشاره به اینکه در شهرهای جنوبی هزینه‌های بسیاری برای ایجاد چمن مصنوعی می‌شود، خاطرنشان کرد : ما امکانات و طبیعت داریم و از آنها استفاده نمی‌کنیم، به همین دلیل تصمیم گرفته شد که توسط ۲ هیئت فوتبال و والیبال که بیشترین متقاضی را دارند در سطح روستاها آموزش داده شود و اگر مربی و یا مدرس در سطح یک روستا وجود نداشت از امکانات بخش و یا شهرستان استفاده خواهیم کرد و مربیانی جهت آموزش در اختیار آن روستا خواهیم گذاشت.

ریاست اداره ورزش و جوانان خمام با بیان اینکه خوشبختانه تک تک عزیزانی که در راس هرم ورزشی استان قرار دارند خاک خورده‌ی ورزش هستند و با کمیت و کیفیت مشکلات و زیر و بم‌های ورزش آشنایی دارند، گفت : باید از امکانات موجود استفاده‌ی بهینه نماییم.
بابک خلیلی، ادامه داد : با توجه به بررسی‌های صورت گرفته حدود ۲۸ روستای بخش خمام از زمین والیبال و فوتبال برخوردار هستند، که شاید در حد استاندارد نباشد اما می‌تواند جوانان را در روستاها به امر ورزش مشغول نماید.
به گفته‌ی وی، در سال گذشته با توجه به امکانات موجود سعی کردیم توپ و تور را در اختیار روستاها قرار دهیم تا حداقل جوانان بتوانند از اوقات فراغت خود در تابستان استفاده نمایند.
این مسئول، با بیان اینکه تمایل داریم همانند روستاهای بخش‌های دیگر در زمینه ورزش بومی محلی هم ورود نماییم، عنوان کرد : ورزش بومی محلی ریشه در سنت ما دارد ؛ به عنوان مثال در بخش‌های دیگر جشن‌های خرمن، توپ، آلوچه و … برگزار میشود، اما متاسفانه در بخش خمام با توجه به پیشینه ورزش آن و پتاسیل خوبی که داریم از این جشنواره‌ها برخوردار نبوده‌ایم.

بابک خلیلی «رئیس اداره ورزش خمام»

رئیس هیئت فوتبال خمام با بیان اینکه ورزش رابطه‌ای تنگاتنگ با سلامتی افراد، خانواده و جامعه دارد و اگر به آن توجه نشود خانواده را دچار مشکل می‌کند، عنوان کرد : بنده در زمینه‌ی واگذاری زمین‌ها که چند سال پیش مطرح شد مخالفت کردم ؛ حتی خیلی‌ها به دنبال زمین ورزشی علی بحری که در حال حاضر زیر نظر شهرداری است بودند که به آنها واگذار کنیم، اما ما عنوان کردیم اداره تربیت بدنی مستقل و تعریف شده است و اعتبار و ردیف بودجه دارد و باید برای خودش زمین تهیه نماید، که متاسفانه تاکنون دیده نشده که اداره تربیت بدنی در بخش خمام زمینی را خریداری کند و همیشه تمایل داشته زمین را بگیرد و بعد خدمات ارائه نماید.
سیدرضی مودب‌پور، ادامه داد : در خصوص زمین‌های ورزشی تنها خدماتی که در چندین روستا مشاهده کرده‌ایم محصور کردن اطراف زمین ورزشی بوده، بنابراین وقتی که این برخوردها صورت می‌گیرد و با توجه به آنکه روستاها به هم نزدیک هستند، میل و اراده برای ورزش سست می‌گردد.
وی با بیان اینکه استعدادهایی که در روستاهای بخش خمام وجود دارد خیلی بیشتر از شهر خمام است، گفت : اراده‌ی مسئولین در جهت حمایت از مسئولین بخش در روستا میتواند کمک‌های زیادی به ورزش روستاها نماید.
به گفته‌ی مودب‌پور، ۳۰ سال در هیئت فوتبال حضور دارم و تاکنون اعتباری برای این هیئت دریافت نکرده‌ام، یعنی هیئت‌ها باید از اعتبار و نفوذشان استفاده کنند تا بتوانند به نحوی چرخ هیئت را به حرکت درآورند و آن‌هم فقط برای ۳ ماه از سال است.
رئیس هیئت فوتبال خمام با بیان اینکه کمبود سالن‌های ورزشی در روستاها بیداد می‌کند و این برای استان گیلان بد است که حتی یک سالن ورزشی در سطح روستاها و دهستان‌های خمام نداشته باشیم، خاطرنشان کرد : یک سالن ورزشی حق طبیعی روستاهای این بخش است و اگر حداقل این سالن‌ها در دهستان‌ها تاسیس شوند روستاهای همجوار میتوانند از آنها بهره‌مند گردند.

سیدرضی مودب‌پور «رئیس هیئت فوتبال خمام»

غدیر سعیدی‌خواه با بیان اینکه هیئت بومی محلی استان گیلان اهداف خاص، تعریف شده و ابلاغ شده را دنبال می‌کند و بحث ارتقای سلامت روستاییان و استعدادیابی در روستاها مطرح است، گفت : باید برای ورزش در روستاها آستین بالا زد و صرفاً با حرف و برگزاری جلسه کاری انجام نخواهد شد.
به گفته‌ی رئیس هیئت روستایی و بازی‌های بومی محلی گیلان، در تابستان که مدارس تعطیل هستند باید از این محیط جهت آموزش جوانان روستاها استفاده کرده و میتوانیم امکاناتی در اختیار آنها قرار دهیم که از حیاط این مدارس حداقل در فصل تابستان استفاده بهینه شود.
این مسئول، ادامه داد : در استان جشنواره‌های بومی محلی سازماندهی شده هستند و سنگر، صومعه سرا، فومن جشنواره‌های مخصوص به خود را دارند، که در بخش خمام پیشنهاد می‌کنیم با کمک مسئولین جشنواره برداشت برنج که جشن خرمن نام دارد برگزار نماییم.
وی خاطرنشان کرد : این جشنواره‌ها معمولاً ۲ روز طول میکشند و همه‌ی بازی‌های بومی محلی در این جشنواره وجود دارد.

غدیر سعیدی‌خواه «رئیس هیئت روستایی و بازی‌های بومی محلی گیلان»

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان رشت نیز ضمن بیان اینکه ما متولی ورزش هستیم و باید روی همه ورزش‌ها بحث کرد و نه دو رشته فوتبال و والیبال، گفت : معتقد هستیم که خاستگاه ورزش از روستاها است و خیلی از قهرمان‌های ما از دل همین روستاها بر آمدند و برای کشور خود افتخار آفرینی کردند.
محمدرضا شاه‌محمدی، ادامه داد : کمتر پیش آمده فردی با وضعیت مالی خوب به مقام قهرمانی دست یابد، چرا که در ورزش حرفه‌ای باید تلاش کرد و سختی کشید تا به جایگاه رسید.
به گفته‌ی وی، با توجه به اینکه فصل تابستان نزدیک است و اوقات فراغت جوانان بیشتر میشود و از طرف دیگر به جهت جلوگیری از سوق یافتن جوانان به اعتیاد باید فکری برای ساماندهی اوقات فراغت آنان کرد.
این مسئول، افزود : ما طرح ملی واگذاری زمین‌های ورزشی روستایی را داریم و در صورت واگذاری زمین‌های ورزشی، وزارت ورزش و جوانان متعهد میشود که با توجه به اعتبارات موجود زمین‌های ورزشی را تحصیح کرده و حداقل به ارتفاع ۸۰ سانتیمتر محصور نماید تا از ورود احشام جلوگیری شود ؛ همچنین بحث ایجاد سرویس و رختکن برای زمین‌ها مطرح است که فقط ۳ زمین ورزشی در روستاهای بخش خمام از رختکن و سرویس بهداشتی برخودار هستند.

محمدرضا شاه‌محمدی «رئیس اداره ورزش شهرستان رشت»

شاه‌محمدی با بیان اینکه شوراهای ورزشی با واگذار کردن این زمین‌ها میتوانند پولی دریافت کرده و آن پول را برای ورزش آن روستا هزینه کنند، گفت : بعضی از روستاها می‌توانند مشکلاتی از قیبل ناهمواری زمین، علف هرز و … را توسط نیروهای انسانی همان روستا حل نمایند و نباید همه امیدمان به بخشداری و یا اداره‌های دیگر باشد، چرا که باید خودمان هم حرکتی داشته باشیم و اگر بعضی اوقات همه چیز آماده در اختیار جوانان قرار گیرد رغبت زیادی به انجام ورزش نخواهند داشت.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان رشت از شورا و دهیاران بخش خمام برای تصحیح مشکلات سطحی زمین‌های ورزشی روستاهای تقاضای همکاری کرد.


موضوع : بخشداری، ورزشی
http://khna.ir/40675

۱ دیدگاه

  • ناشناس در مورخ 1395/03/22 - 10:39 می‌نویسد :

    زیبا بود …