خمام - 225 گل رسمی در فوتبال باشگاهی به ثمر رسانده‌ام / عاشق فوتبال هستم
ویژه
سارا قمی، خانم گل لیگ برتر :

225 گل رسمی در فوتبال باشگاهی به ثمر رسانده‌ام / عاشق فوتبال هستم

در خمام چون حامی مالی وجود ندارد نمیتوان تیم داری کرد …

یکشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲:۰۷ KHNA33165

سارا قمی متولد 29 مرداد سال 66 از روستای مرزدشت خمام است که فوتبال را از سال 84 و در سن 18 سالگی در انزلی شروع کرده و در سال‌های 79 تا 83 در فوتسال خمام زیر نظر خدیجه رجب‌زاده کار کرده است.

در ادامه خواننده گفتگو با سارا قمی «خانم گل خمامی 4 دوره از لیگ برتر کشور» خواهید بود …

* از سوابق ورزشی خود بگویید
والیبال را از سال 77 تا 79 در هیئت والیبال خمام، فوتسال را از سال 79 تا 84 در هیئت فوتبال خمام و فوتبال را از سال 84 تا هم‌اکنون در ملوان بندر انزلی پیگیری کرده‌ام. 4 دوره خانم گلی در لیگ برتر کشور، خانم گلی مسابقات دانشجویان جهان در والنسیا، قهرمان تورنمنت بین المللی پاکستان، نائب قهرمانی دانشجویان جهان در اسپانیا، نائب قهرمانی در مسابقات غرب آسیا ابوضبی، مقام چهارمی در تورنمنت بین المللی روسیه، شرکت در مسابقات آسیایی و مقدماتی جام‌جهانی، مقام چهارمی در مسابقات غرب آسیا، سرگروهی در مسابقات المپیک لندن در اردن و حذف ایران بخاطر حجاب، شرکت در مسابقات مقدماتی المپیک در چین، 2 دوره قهرمانی در لیگ برتر کشور و 5 دوره نائب قهرمانی در لیگ برتر کشور از جمله سوابق ورزشی من به صورت انفرادی و تیمی بوده‌اند.
البته مربیان باشگاهی من فقط مریم ایراندوست بوده است و مظفر ایراندوست، هلنا کاستا و امیر شقاقی مربیان ملی بوده‌اند.

* چگونه به تیم ملی دعوت شدید ؟!
اولین بار در سال ۸۵ به تیم ملی دعوت شدم ؛ مربی تیم ملی در یکی از بازی‌های لیگ برای تماشای بازی آمده بود و پس از مشاهده بازی، مرا به تیم ملی دعوت کردند.

* فوتبال بانوان به ترتیب در ایران، گیلان و خمام چه جایگاهی دارد ؟
فوتبال بانوان از جمله رشته‌های ورزشی است که پیشرفت چشم‌گیری کرده و این پیشرفت مستلزم حمایت مسئولین و صرف هزینه، وجود اردوهای منظم و صرف وقت در سطح ملی و بخش فوتبال بانوان می‌باشد. در گیلان تنها تیمی که از سال 84 در لیگ برتر فعال است ملوان بوده و ۸ جام را برای این باشگاه به ارمغان آورده است و یکی از پر افتخارترین تیم‌ها در ایران به شمار می‌رود.
در خمام هدف تیم داری نبوده و فقط کشف استعدادها و آموزش مطرح بوده، و چون حامی مالی وجود ندارد نمیتوان تیم داری کرد ؛ ولی ما پلی برای معرفی استعدادها برای باشگاه‌های بزرگ و ملی هستیم. نمونه این استعداد سیده‌زهرا معصومی است که ان‌شاالله به یکی از برترین‌های ایران تبدیل خواهند شد.

* از مدرسه‌ی فوتبال خود بگویید
حدوداً 3 سال است که آموزش فوتسال من در خمام دایر بود، ولی متأسفانه از اول مهر امسال به دلیل شرایط خود نتوانستم کلاس آموزش فوتبال را تشکیل دهم، چون خودم در فصل بازی‌ها قرار دارم.

* اسپانسرها همانند فوتبال آقایان از فوتبال بانوان هم استقبال می‌کنند ؟!
خیر، اسپانسرها در فوتبال بانوان سرمایه‌گزاری نمی‌کنند، چون بازی‌های ما پخش تلویزیونی ندارد و به همین دلیل اسپانسرها در این بخش ورود نمی‌کنند و همواره خیلی از تیم‌ها با مشکل مالی روبه‌رو هستند.
در خصوص وضعیت مالی نیز همانند آقایان نیست و می‌توان گفت تنها 1 درصد از آن مبالغ نجومی را بازیکنان فوتبال بانوان دریافت می‌کنند و علت آن نبود حامیان مالی و یا همان اسپانسرها است.

* در بهمن ماه سال 91 اشاره کردید که خانم گلی را با اشتباه داوران از دست دادید ؛ در این مورد توضیح دهید
در سال 91 داور اشتباهاً یکی از گل‌هایی که به ثمر رساندم را به نام دیگر بازیکنان ثبت نمود و با من 46 گل زده به طور مشترک با مریم رحیمی خانم گل شدم، که اگر این اشتباه صورت نمی‌گرفت به تنهایی این عنوان را کسب می‌کردم.

* چگونه توانستید در یک بازی 11 گل به ثمر برسانید ؟ تا به حال کسی در جهان توانسته در یک بازی رسمی 11 گل به ثمر برساند ؟!
تیم جیرفت برای اولین‌بار بود که به لیگ برتر صعود کرده بود و بازیکنان آن تیم تجربه‌ی کافی در لیگ را نداشتند ؛ ما نیز از این شرایط استفاده کردیم و توانستیم 16 گل به این تیم بزنیم که سهم من 11 گل بود. جالب اینجاست که من در ثانیه 8 بازی اولین گل بازی را به ثمر رساندم و از آنجایی که این بازی‌ها پخش مستقیم و تلویزیونی ندارد، نه جایی ثبت شد و نه جایی گفته شد. برای اولین‌بار بود که در یک بازی رسمی تعداد گل‌ها دو رقمی شده بود و من تا الان نه جایی دیده و نه شنیدم که چنین اتفاقی به صورت مشابه افتاده باشد.

* هیچوقت فکر می‌کردید روزی برسد که برترین گلزن لیگ بانوان ایران معرفی شوید ؟!
بله، مطمئن بودم که این عنوان را کسب می‌کنم، چون این عنوان یکی از آرزوهای من به شمار میرفت و من برای رسیدن به آرزوهایم تمام تلاش خود را می‌کنم. اگر به گذشته باز گردم باز هم فوتبال را انتخاب می‌کنم، چون من عاشق فوتبال هستم.

* تاکنون چند گل به ثمر رساندید و رکورد گلزنی در فوتبال بانوان جهان از آن چه کسی است ؟
در فوتبال باشگاهی 225 گل رسمی را به ثمر رسانده‌ام و در 30 بازی ملی که انجام دادم موفق شدم 20 گل به ثمر برسانم. البته مارتا با 92 گل ملی رکوردار گلزنی در فوتبال بانوان است.

* تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات ورزشی خود را عنوان کنید
تلخ‌ترین خاطره به سال 90 باز می‌گردد که ناظر بحرینی در مقدماتی المپیک به دلیل داشتن حجاب به ما اجازه بازی نداد و شیرین‌ترین خاطره هم در سال 91 بود که در جام حذفی و با گلزنی خودم در دقیقه 89 باعث حذف تیم سپاهان شدیم.

* از باشگاه‌های خارجی هم پیشنهاد داشتید ؟
پیشنهاد از باشگاه‌های خارجی بوده، ولی من چندان جدی نگرفتم ؛ در مسابقات غرب آسیا از چند بازیکن درخواست کردند که منم یکی از آنها بودم. در کشور اسپانیا هم مربیان ایتالیایی با من صحبت کردند، ولی چون آن‌موقع سن کمی داشتم، قبول نکردم.
با تیم ملوان نیز یک سال دیگر قرارداد دارم …

* ارزیابی شما از فوتبال خمام به نسبت سال‌های گذشته ؟!
ورزش خمام را به صورت جدی دنبال نمی‌کنم و جز خبرهای ورزشی که در سایت خمام‌نیوز منتشر می‌شود اطلاعی ندارم و البته من به صورت تیتروار آن را مطالعه می‌کنم.
خمام نیوز سایت خوبی است و تقریباً آخرین اخبار بخش خمام را می‌توان از این سایت دنبال کرد.

* الگوی ورزشی شما در ایران و خارج ؟
خداداد عزیزی و علی کریمی در ایران و در خارج کشور لیونل مسی الگوهای ورزشی من هستند. همچنین ملوان در ایران و بارسلونا در خارج از کشور از تیم‌های محبوب من به شمار می‌روند.

* دیدگاه شما در مورد کلمات زیر …
سارا قمی : منم یکی از 11 تا
ملوان : ارتش محکم
خمام : زادگاه
گیلان : بهشت
توپ : یار همیشگی
فوتبال : عشق
خانم گل : نتیجه‌ی زحمات
مهاجم : امید تیم
مدافع : دیوار تیم
کاپیتان : خدمتگزار تیم
خمام‌نیوز : سایت مردمی
شماره‌ی 9 : سیروس قایقران
شهیندخت ملاوردی : حامی بانوان

* صحبت پایانی
در پایان از پدر و مادرم که همیشه پشتیبان من بوده، مریم ایراندوست که همیشه حمایتم کرده و از خمام نیوز تشکر می‌کنم.


موضوع : بانوان، فوتبال، مصاحبه‌ها، ورزشی
http://khna.ir/33165

۲ دیدگاه

  • Takin در مورخ 1394/07/27 - 22:44 می‌نویسد :

    ♥♥ماشالله دختر باریک الله♥♥

  • ناشناس در مورخ 1394/08/03 - 11:12 می‌نویسد :

    هر وقت خبری میشنوم یا تصاویری از خانم سارا قمی در میدان مسابقات می بینم صمیمانه خوشحال می شوم وافتخار میکنم که دختر همکلاسی ام آقای محمد قمی باعث سربلندی کشور واستان ومنطقه ی خمام شده است .موفق باشی دخترم ./طاهری/