خمام - روایتی از شهر بستنی، یخ‌دربهشت و کباب
ویژه
اقتصاد مدرنی به نام غذا ؛

روایتی از شهر بستنی، یخ‌دربهشت و کباب

یخ‌دربهشت‌های خمام بعضاً در ایام تعطیل هزاران گردشگر را از شهرهای دور و نزدیک گیلان به خمام می‌کشاند …

یکشنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴ KHNA29738

وقتی ایران برای چند روزی تعطیل می‌شود آن هم به خاطر اعیاد، گردشگران به شمال ایران هجوم می‌آورند، اما در کل شمال ایران شاید هیچ جاده ای خصوصیت جاده رشت به خمام را نداشته نباشد. از همین ورودی انزلی به سمت خمام در دو سوی جاده انواع رستوران، سفره خانه، کافه و بستنی فروشی را می‌توان درست چسبیده به هم دید که انبوه ماشین‌های شخصی جلوی آنها پارک کرده اند و ده ها آدم از پیر و جوان در این مکان‌های سرو غذا نشسته اند.
گردشگران خارج از استان وقتی به این جاده می آیند برایشان باورکردنی نیست وجود این همه رستوران و کافه با فضایی شاد و مشتریانی از همه رنگ ؛ اما قضیه آنجا جالب تر می‌شود که قدم به شهر خمام می‌گذاریم. به جرات می‌توان گفت اگر قرار است شهر رشت توسط یونسکو به عنوان شهر خلاق نامگذاری شود، باید از پتانسیل خمام هم در این نامگذاری یاد کرد. خمام که اقتصادش به صورت سنتی از طریق کشاورزی تامین میشد اینک اقتصاد مدرنی را در خود می‌بیند. از ابتدا تا انتهای این شهر کوچک می توان انواع غذا خوری‌ها را دید. معروف ترین و معتبرترین محصول غذایی مغازه های خمام که اینک تبدیل به برند این شهر شده است، یخ در بهشت‌های مخصوص خمام هستند. یخ در بهشت‌هایی غلیظ و متفاوت با طعم های مختلف از انواع میوه و خشکبار آنچنان طرفدارانی پیدا کرده است که بعضاً در ایام تعطیل هزاران گردشگر را از شهرهای دور و نزدیک گیلان به خمام می‌کشاند و تا نیمه های شب این شهر را بیدار نگه می‌دارد.
اما این یخ در بهشت نیست که مشتری‌ها را از شهرهای دیگر به سمت خود می‌کشاند. کباب فروشی‌های خمام هم معروف‌اند، مخصوصا یک نوع کباب اختراعی با طعم ترش که تنها در این شهر خورده می‌شود ؛ فلافل های این شهر هم مشتریان خودشان را دارند. مخصوصا یک مغازه فلافل فروشی که به صورت سلف سرویسی به مشتریانش خدمات می دهد. چند ساندویچ فروشی معروف هم دارد که اگرچه ظاهری سنتی دارند، اما ساندویچ هایشان لذیذ است. بستنی های خمام هم از دیرباز شهره عام بوده اند. شاید قدیمی تر از هر غذافروشی دیگری. ده، بیست سال پیش که خبری از یخ در بهشت خمام نبود، مسافران از داخل شهر خمام رد می‌شدند تا ساعتی را در کنار بستنی فروشی هایش بایستند و از خوردنش لذت ببرند. الان هم این بستنی فروشی‌ها تک و توک مشغول به کارند و هنوز هم مشتری های خودشان را دارند. خمام صاحب اقتصاد مدرنی به نام غذا شده است ؛ در ایام تعطیل حتی تا ساعت ۳، ۴ صبح مغازه هایش باز است و پر از مشتری.


موضوع : اقتصادی، گردشگری
منبع : دیار میرزا به نقل از گیلان فردا
http://khna.ir/29738

۴ دیدگاه

  • هامی در مورخ 1394/05/01 - 14:14 می‌نویسد :

    سلام درسته که یخ بهشت واسه خمام یه برند هستش ولی باید به فکر مشکلات مردم بوجود اومده واسه شهر خمام هم بود مشکلاتی که همین مغازه ها بوجود میارن.پیاده روی اون منطقه که کلا در اختیار اوناست.سر و صدای اخره شب داره همسایه ها رو دیوونه میکنه.همین امروز هم بخاطر دید بهتر مغازشون درختای جلوی مغازشونو قطع کردن.مسئولین هم که اصلا توجه نمیکنن.بدبخت درختای بیچاره.ممنون

  • مریم رسولی در مورخ 1394/05/03 - 00:54 می‌نویسد :

    دقیقا روزهای جمعه و روز تعطیل پیاده رو کاملاً تصرفف میشه توسط این دوستان و کنار جاده هم پر ماشین.. اگر خدایی نکرده سر این موضوع کسی آسیب ببینه برای عبور از کنار خیابون کی مسئول هست شهردار ؟ یا شورای شهر؟

    یخ دربهشت خمام جهانی هم باشه سودی برای هیچ کسی از مردم خمام نداره جز رشد و پولدار شدن صاحبان این مغازه ها ( در حال حاضرم بیشتر مشکل ساز شده )

  • محمد در مورخ 1394/05/05 - 10:23 می‌نویسد :

    خمام در ایران به برنج های مرغوب و خوش پخت خودش باید شناخته بشه مانند هاشمی و علی کاظمی که به نوعی اختراع این شهر هستن،برای منی که ساکن خمام هستم جای تاسف دارد که فرهنگ بومی و سنتی ما را نادیده می گیرند و پای یخ در بهشت و کباب را به میان می آورند. پدران و مادران ما در مزارع چه زحمت ها کشیده اند که هیچگاه تقدیر نشدند. بعد ما دلمان خوش است که به مردم کباب و بستنی می دهیم. آن چیزی که مردمان فهیم خمام را نسبت به سایر مردم ایران تمایز می بخشد، مهمان نوازی و اخلاق نیکو و جوانان برومند و با استعدادشان است نه یخ در بهشت میوه ای…

  • فرهنگیان در مورخ 1394/05/08 - 17:44 می‌نویسد :

    [!] در تعریض خیابان ،پارکینگ و قطع درختان نشان از [!] مسولین در خمام . این افراد فقط وفقط [!] چرا از قسمت میدان فرهنگ تا خیابان بوعلی خیابان تعریض نشده ؟