خمام - تندیس دکتر چمساز نیازمند رسیدگی است!
ویژه
در فاصله‌ی ۶ ماه از ترمیم تندیس ؛

تندیس دکتر چمساز نیازمند رسیدگی است!

تندیس دکتر چمساز از وضعیت ظاهری نامطلوبی برخوردار است …

جمعه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ KHNA28057

از درگذشت دکتر امین چمساز «پزشک خیر خمامی» کمتر از یکسال سپری شده و با وجود آنکه پیکر وی با حضور چندهزار نفر از مردم بخش خمام به خاک سپرده شد، یاد و خاطر وی همچنان در بین عموم مردم زنده است و از او به نیکی یاد می‌شود.
پیگیری ساخت تندیسی از دکتر چمساز از سال 92 آغاز شد و علی‌رغم فراز و نشیب‌های مختلف در پروسه ساخت و جانمایی آن، سر انجام در سومین روز از درگذشت مرحوم چمساز «25 تیرماه سال 1393» در حضور خیل عظیمی از مردم بخش خمام و در میدانی مقابل منزل وی جانمایی شد.
چندی بعد و در اواخر مهرماه تندیس مذکور از سکوی تعبیه شده برداشته شد و سوالی که در ذهن دوستداران این پزشک مبنی بر علت برداشته شدن تندیس چمساز ایجاد شده بود با «ایجاد تغییرات و ترمیم تندیس» پاسخ داده شد ؛ و در نهایت پس از 1 ماه و 18 روز مجدداً تندیس دکتر چمساز 16 آذر با تغییراتی جدید در مکان قبلی جانمایی گردید.
بر همگان مبرهن است که ساخت و جانمایی تندیسی از دکتر چمساز، نه فقط به پاسداشت خدمات این پزشک، بلکه در بر دارنده‌ی یک دنیا پیام به بیننده‌ی بومی و غیر بومی و همچنین آیندگان است و بی‌شک در وضعیتی که تندیس مذکور حدود 6 ماه قبل تعمیر و ترمیم گردیده، در حال حاضر از وضعیت ظاهری نامطلوبی برخوردار است، که خود بر لزوم توجه بیشتر به مسئله‌ی نگهداری دلالت دارد!

بی‌شک ارزش هر دیاری به مفاخر آن است، به گونه‌ای که هر منطقه را با بزرگان خود شناخته و در حالی که انتقال الگوهای غیر بومی و غیر اسلامی در زمینه‌های مختلف به یکی از آسیب‌های فرهنگی جامعه مبدل گشته است، همواره زنده نگاه داشتن نام و یاد مفاخری چون شهدا و صاحبان فکر، اندیشه و هنر گامی مهم تلقی می‌گردد.


۵ دیدگاه

  • همشهری در مورخ 1394/02/11 - 17:52 می‌نویسد :

    خدا رحمت کند دکتر را..!
    [!]
    تندیس قبلی خیلی بهتر و طبیعی تر بود؛ هم از نظر چهره و هم از نظر بدنۀ برنجی اش؛ فقط تَنه اش بزرگ بود که میتوانستند با یک بُرش از عرض شانه ها به سمت پایین (مثلثِ سرپایین) با کمترین هزینه ترمیمش کنند.
    باعث تاسف است که حتی در ساخت یک مجسمه و تندیس هم مانده ایم…

  • رضا در مورخ 1394/02/11 - 20:08 می‌نویسد :

    خیلی جالبه!یعنی  اون کسی که این مجسمه رو درست کرده اولین بارش بوده!والله خجالت داره !یه مجسمه و این همه سوژه!اونم برای مردی که زحمات غیرقابل انکاربرای این شهرکشیده!تازه مگه این مسوولین از طرف این میدان ردنمیشن!و اینا رو نمی بینن!خیلی معلومه !معلوم نیست؟!!!

  • نوید در مورخ 1394/02/12 - 09:29 می‌نویسد :

    از همون روز اول مشخص بود که همچنین وضعیتی به دنبال این مجسمه هست..

    انتظار میرفت تندیسی به این شکل http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/8/6/246675_311.jpg بسازند ..

  • شهروند در مورخ 1394/02/12 - 18:12 می‌نویسد :

    موجب شرمندگی است که با آن همه زحمت و تلاشی که مرحوم دکتر چم ساز برای منطقه خمام انجام داده نتوانیم اثری زیبا و نمادی با شکوه در این شهر از ایشان به جا بگذاریم. بهتر است برای رفع و بهتر شدن ظاهر تندیس متولیان امر اقدامات لازم را هر چه سریع تر انجام دهند

  • خزر پس شهردا ی چیکاره هست اینجا در مورخ 1394/09/17 - 21:14 می‌نویسد :

    سلام پس [!] اینجا چیکاره هست که اون تندیس به اون روز افتاد
    خزر هسستم ازخمام