خمام - مردم انتظار نان با کیفیت‌تری در ازای پرداخت هزینه‌ی 30 درصد بیشتر دارند
ویژه
در گفتگو با یک نانوای خمامی ؛

مردم انتظار نان با کیفیت‌تری در ازای پرداخت هزینه‌ی 30 درصد بیشتر دارند

انتظار می‌رفت افزایش قیمت آرد از 25‌ام این ماه صورت بپذیرد.

چهارشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰:۰۹ KHNA25217

یکی از نانوایان خمامی در گفتگو با خبرنگار خمام‌نیوز افزایش قیمت نان تا سقف 30 درصد را به نفع نانوایان ندانسته و گفت : نرخ جدید خرید آرد، وزن چانه و قیمت فروش نان روز سه‌شنبه در راستای مصوبه‌ی ستاد تنظیم بازار ویژه آرد و نان به نانوایان ابلاغ گردیده است.
وی با بیان اینکه پیش از این آرد دولتی با قیمتی حدود 24 هزار تومان خریداری میشد، از افزایش قیمت هر کیسه آرد به حدود 33 هزار تومان خبر داده و عنوان کرد : انتظار می‌رفت افزایش قیمت آرد از 25‌ام این ماه صورت بپذیرد.
این نانوا، ادامه داد : برخی نانوایان سهمیه خود تا 25‌ام را با قیمت قبلی خریداری کرده‌اند، اما نانوایانی که از توان مالی کمتری برخوردار بوده‌اند مجبورند همان سهمیه‌ی مذکور را با قیمت جدید، یعنی حدوداً 10 هزار تومان بیشتر برای هر کیسه پرداخت نموده و این در حالی است که هنوز قیمت آرد آزاد در بازار سیاه مشخص نشده و این تغییر ناگهانی قیمت به ضرر نانوایان تمام خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مردم در ازای پرداخت هزینه‌ای تا سقف 30 درصد بیشتر برای نان خریداری شده انتظار نان با کیفیت‌تری دارند، افزود : همانطور که قیمت نان افزایش داشته، قیمت هر کیسه آرد نیز افزایش داشته و همچنین وزن هر چانه نان بربری از 500 گرم به 475 گرم کاهش یافته که بر کم شدن اندازه نان تاثیرگذار خواهد بود.
این نانوای خمامی به پخت حدود 7 کیسه نان در نانوایی خود در هر روز اشاره کرده و با بیان اینکه سهمیه دریافتی 3 کیسه آرد در روز است، گفت : روزانه 4 کیسه آرد به صورت آزاد تهیه می‌کنیم که البته در همین مدت کوتاه حق بیمه‌ی شاطر نانوا از 60 به 100 هزار تومان، قیمت مایع خمیر نان خارجی از حدود 70 به 180 هزار تومان و هر کیسه آرد از حدود 24 به 33 هزار تومان افزایش داشته که طبیعتاً با توجه به افزایش قیمت نان، هزینه‌ی دستمزد شاطر و کارگر نیز افزایش خواهد یافت.
وی با تایید تخلف برخی نانوایان مبنی بر کم کردن مواد اولیه و کوچک‌تر کردن نان، بر کمبود آرد و بالا بودن هزینه‌ها اشاره کرده و یادآور شد : این در حالی است که آرد نیز از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و به نظر می‌رسد بخشی از کیسه آرد گندم را آرد ذرت تشکیل داده باشد.
این نانوا با گلایه از مشاهده‌ی کم فروشی در آرد، افزود : در مواقعی مشخص شده بود که بعضاً در کیسه‌های 40 کیلویی دریافتی حدود 2 کیلوگرم آرد کم بوده که این موضوع با اعتراض نانوایان روبرو شده و پیگیری گردیده بود، اما متاسفانه مجدداً شاهد تکرار این موضوع هستیم.
وی در پایان به استفاده از جوهر قند در برخی نانوایی‌ها اشاره کرد و گفت : استفاده از جوهر قند برای سلامتی زیان‌آور بوده، اما از آن در برخی نانوایی‌ها برای کش آوردن خمیر نان استفاده می‌شود.


موضوع : اقتصادی، بازار، در شهر، مصاحبه‌ها
http://khna.ir/25217

۱ دیدگاه

  • جعفر خضرائی در مورخ 1393/09/17 - 11:35 می‌نویسد :

    قابل توجه [!] اگر قیمت را نمی توانیم کاهش بدیم:لاافل کیفیت را مطلوب نگهداریم .خواهش مردم شریف خواسته زیادی است؟؟؟