خمام - وقوع 82 حریق در شش‌ماه نخست امسال
ویژه
مسئول واحد آتش‌نشانی خمام خبر داد :

وقوع 82 حریق در شش‌ماه نخست امسال

اسماعیل نژادعلی‌نیا، افزود : آب نداشتن مخزن‌های آتش‌نشانی صحت ندارد.

دوشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۸:۰۷ KHNA22958

اسماعیل نژادعلی‌نیا با بیان اینکه در نیمه نخست امسال 82 مورد حریق در بخش خمام به وقوع پیوسته است، اظهار کرد : از این تعداد حریق 12 مورد مسکونی، 6 مورد انبار، 9 مورد تجاری، 17 مورد وسیله نقلیه و 38 مورد باغ و جنگل بوده است.
مسئول واحد آتش‌نشانی خمام به ثبت 20 مورد جراحت و 4 مورد فوت در واحد آتش‌نشانی خمام اشاره کرد و افزود : اغلب حوادث منجر به جراحت و فوت مربوط به تصادفات و حریق خودرو بوده است.

* لزوم تهیه نردبان و ست نجات برای آتش‌نشانی خمام
وی با اشاره به کمبود امکانات واحد آتش‌نشانی خمام، گفت : تهیه ادوات امداد و نجات از جمله نردبان و ست نجات با هزینه میلیاردی از توان آتش‌نشانی خمام خارج بوده و تامین امکانات آتش‌نشانی در جلسه آتش‌نشانان شهرستان رشت با استاندار مطرح شده است.
این مسئول، ادامه داد : 20 مجروح و 4 کشته در مدت 6 ماه نخست امسال آمار بالایی بوده و لزوم توجه بیشتر به وضعیت آتش‌نشانی بخش خمام را می‌طلبد.

IMG_0857a

* لزوم استقرار واحد آتش‌نشانی در دهستان‌های خمام
وی با بیان اینکه واحد آتش‌نشانی خمام در مدت زمان 3 تا 7 دقیقه با توجه به مسافت در محل وقوع حادثه حضور می‌یابد، تصریح کرد : این زمان برای برخی از روستاهای خمام از جمله اشمنان‌طالم، جیرسر باقرخاله و دهنه‌سر شیجان که از فاصله‌ زیادی با شهر برخوردار هستند تا حدود 10 دقیقه است.
نژادعلی‌نیا، افزود : پس از برقراری تماس سریعاً برای حضور در محل اقدام‌های لازم صورت گرفته و حتی برای حضور به موقع از توقف در سرعت‌گیرها امتناع می‌ورزیم، اما زمان 10 دقیقه برای حضور در روستاها نیز زمان زیادی بوده و ممکن است در مدت زمان 5 دقیقه «سربند» یک خانه مسکونی به صورت کامل بسوزد.
وی استقرار واحد آتش‌نشانی در دهستان‌های بخش خمام را دارای اهمیت زیادی دانست و خاطرنشان کرد : آتش‌نشانی خمام می‌تواند برای اطفای حریق به کمک واحد مستقر در دهستان‌ها بشتابد و حوادث آتش‌سوزی با خسارات کمتری مواجه شود.

* آب نداشتن مخزن‌های آتش‌نشانی صحت ندارد
مسئول واحد آتش‌نشانی خمام به گنجایش 2 هزار و 700 لیتر آب در مخزن خودروهای آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت : این مقدار آب در 5 دقیقه تحت فشار به صورت کامل تخلیه می‌شود که باید خودروی دوم آتش‌نشانی نیز برای اطفای حریق در زمان مناسب در محل حاضر شود.
وی با بیان اینکه تاکنون خودروی آتش‌نشانی خمام بدون آب در محل حادثه حاضر نشده است، افزود : پمپ آب خودروی آتش‌نشانی برقی بوده و ممکن است با وجود دارا بودن آب، امکان تخلیه آن به خاطر خرابی فیوز پمپ یا درگیر نشدن پمپ به دلیل مسطح نبودن زمین فراهم نشود، که با حضور خودروی دوم یا تغییر مکان خودروی آتش‌نشانی این مشکل برطرف می‌شود.

IMG_0862

* لزوم استفاده از درهای ضد حریق در ساختمان‌های چندطبقه
نژاد‌علی‌نیا با تصریح بر اینکه احتمال خفگی ساکنان طبق سوم یک ساختمان در صورت حریق در طبقه دوم وجود دارد، یادآور شد : دود حاصل از حریق به طرف بالا رفته و در صورتی که واحدهای هر طبقه از درهای ضد حریق برخوردار نباشد، احتمال خفگی وجود دارد.
وی با اشاره به نبود وجود پله اضطراری و درهای ضد حریق در ساختمان‌های چند طبقه خمام، بر ضرورت تهیه این درها تاکید کرد.

* مشکل تشابه شماره داخلی آتش‌نشانی و مخابرات
مسئول واحد آتش‌نشانی خمام درباره مزاحمت‌های تلفنی برای آتش‌نشانی خمام، گفت : مزاحمت همواره وجود دارد و معمولاً به جای تماس با شماره داخلی 3333 راهنمای تلفن مخابرات خمام با شماره داخلی آتش‌نشانی خمام به شماره‌ 2222 یا 4444 تماس گرفته می‌شود.
این مسئول متذکر شد : گاهی کودکان یا شهروندان شماره‌ 125 را گرفته و مزاحم آتش‌نشانی می‌شوند و خطوط را اشغال کرده یا آدرس‌های اشتباه می‌دهند که با مراجعه به محل مشخص می‌شود حادثه‌ای وجود نداشته است. وی با تاکید بر خودداری از تماس‌های غیرضروری با آتش‌نشانی، خاطرنشان کرد : ممکن است به‌خاطر اتفاقات اینچنینی و رجوع به آدرس جعلی، در همان لحظه منزلی در حال سوختن باشد و به دلیل کمبود نیرو ما در جای دیگری باشیم و جان شخصی در خطر بیفتد.


موضوع : آتش نشانی، مصاحبه‌ها
http://khna.ir/22958

۱ دیدگاه