خمام - تجهیزات کافی برای مهار آتش وجود ندارد‎
ویژه
گزارش تصویری ؛

تجهیزات کافی برای مهار آتش وجود ندارد‎

وارد شدن به روز چهارم این آتش‌سوزی، باعث خسارات بیشتری شده است.

سه شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۷:۰۵ KHNA20529

از شعله‌ور شدن درختان جنگل‌های مرزی بین روستای «فتاتو» بخش خمام و روستای «جفرود» منطقه آزاد انزلی سه روز سپری شده است. با وجود کمبود امکانات، حریق بخش وسیعی از درختان جنگل‌های چند صد هکتاری را سوزانده و وارد شدن به روز چهارم این آتش‌سوزی، باعث خسارات بیشتری شده است.

بخشدار خمام شب گذشته در حاشیه‌‌ی عملیات اطفای حریق در جنگل‌های مرزی خمام و منطقه آزاد انزلی، اظهار کرد : متاسفانه با تمام تلاش‌های صورت گرفته در دو روز گذشته به‌منظور اطفای حریق، از روز دوشنبه بار دیگر آتش شعله‌ور و حجم آن افزایش یافته است.
حسین ذاکراستقامتی، با بیان اینکه وزش باد از سمت دریا و افتادن درختان در زبانه کشیدن آتش تاثیرگذار است، افزود : شب یکشنبه تیمی از آتش‌نشانی رشت وارد منطقه شد و با استفاده از دستگاه اِی.‌اِف.‌تی سعی در کنترل موردی حریق و مهار آتش داشت که این عملیات تا پاسی از شب ادامه داشت. وی به تهیه‌ یک دستگاه بیل مکانیکی در جریان هماهنگی فرمانداری شهرستان رشت با فرمانداری رضوانشهر اشاره کرد و گفت : این بیل مکانیکی از داخل روستای فتاتو به داخل جنگل دسترسی پیدا کرده و خط آتش‌بر تشکیل داده است.
بخشدار خمام ادامه داد : پلی که بیل مکانیکی از آن برای ورود به جنگل استفاده شده است آسیب دید اما بیل با موفقیت به منطقه ورود کرد. وی با بیان اینکه بیل مکانیکی دیگری از منطقه آزاد انزلی درخواست شد، تصریح کرد : این بیل مکانیکی موفق به ورود به منطقه نشده و با هماهنگی‌های صورت گرفته، روز گذشته مقرر شد شن‌ریزی و زیرسازی در رودخانه صورت گیرد تا ورود بیل مکانیکی امکان‌پذیر شود.
ذاکراستقامتی با اشاره به لزوم ایجاد جاده دسترسی تصریح کرد : با ایجاد راه دسترسی باید بتوانیم خودروهای آتش‌نشانی را از هر طرف به منطقه اعزام کنیم تا بتوانیم حریق را تا حدودی کنترل و اطفا کرده و از سرایت آتش به دیگر بخش‌های جنگل جلوگیری شود. وی با اشاره به اینکه آتش در بسیاری از نقاط خاموش شده است، یادآور شد : به دلیل قرارگیری بخشی از ریشه‌های درختان توسکا روی خاک و آتش گرفتن آن، دایره‌ محیطی مشتعل شده و اطفای حریق را با مشکل مواجه کرده است.
این مسئول با بیان اینکه حجم آتش، نشان می‌دهد که نیروهای اطفای حریق فعلی کافی نیست، متذکر شد : تنها چاره سریع ایجاد راه دسترسی برای ورود خودروهای آتش‌نشانی، تامین امکانات لازم، جدا کردن تنه‌ درختان از ریشه‌ آنها و خاکریزی است.


موضوع : جنگل ها، گزارش تصویری
http://khna.ir/20529

۱ دیدگاه