خمام - آغاز برداشت مکانیزه‌ی برنج در بخش خمام
ویژه

آغاز برداشت مکانیزه‌ی برنج در بخش خمام

برداشت مکانیزه برنج در زمینی زراعی کشاورزی به نام «اصغر رحمتی» به مساحت یک‌ونیم هکتار از رقم هاشمی صورت گرفته است.

سه شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴ KHNA19533

نخستین برداشت مکانیزه برنج سال زراعی جدید بخش خمام در روستای بلسکله دهستان چوکام آغاز شد.
برنج به منزله‌‌ یکی از گیاهان راهبردی نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی جوامع از جمله ایران دارد به طوری که افزایش تولید برنج با داشتن امنیت غذایی در جوامع برابر است.

* کاهش 40 درصدی هزینه‌های تولید با روش مکانیزاسیون برنج
بخشدار خمام در جریان آغاز برداشت مکانیزه برنج با بیان اینکه مکانیزاسیون موجب کاهش هزینه‌ برداشت و درصد هزینه تولید کشاورزان در سطح رقابت شده است، اظهار کرد: کاهش ضایعات و انجام سریع‌تر کار برداشت از مزیت‌های برداشت مکانیزه برنج نسبت به برداشت سنتی است زیرا برداشت مکانیزه تا 40 درصد کاهش هزینه را به دنبال دارد.
حسین ذاکراستقامتی، افزود: تولید و برداشت مکانیزه برنج موجب تسهیل در تولید برنج و افزایش درآمد کشاورزان می‏‌شود. وی سطح زیرکشت برنج خمام را 12 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: هر هکتار شالیزار سنتی حدود 3٫9 تن شلتوک برداشت می‌شود که این رقم در شالیزاری که ماشینی نشا شود به حدود 4٫3 تن می‌رسد.
بخشدار خمام، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 45 هزار تن شلتوک و 50 هزار تن برنج سفید از شالیزارهای این بخش برداشت شود.

* ایجاد بانک نشای برنج در خمام / لزوم کشت راتون
وی درباره ایجاد بانک نشای برنج در بخش خمام برای سال آینده‌ زراعی، تصریح کرد: این بانک در کاهش میزان ضایعات و افزایش بهره‌وری، استفاده از نهاده‌های کشاورزی در تمام مراحل زراعی، صرفه‌جویی هزینه‌های تهیه نشا و تولید برنج و همچنین افزایش راندمان تولید در واحد سطح بسیار مفید و موثر است.
ذاکراستقامتی، کاهش دشواری کار کشاورزی، امکان توسعه‌ فرصت‌های شغلی جدید برای اقشار تحصیل‌کرده، ممانعت از مهاجرت جوانان روستایی و ایجاد انگیزه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش کشاورزی را از دیگر اهداف راه‌اندازی بانک نشای برنج عنوان کرد. وی خواستار کشت راتون توسط کشاورزان بخش خمام شد و خاطرنشان کرد: برنج دارای یک صفت فیزیولوژیکی اختصاصی است که این گیاهان را قادر می‌سازد تا پس از برداشت و در صورت مساعد بودن شرایط محیطی، رشد و نمو دوباره کرده و محصول جدید تولید کنند.
به گفته بخشدار خمام، راتون به دلیل طول دوره رشد کمتر نسبت به گیاه اصلی و هزینه انجام شده کمتر مانند نداشتن هزینه تهیه‌ خزانه و آماده کردن زمین، نشا کاری و مختصر بودن بسیاری از عملیات دیگر مانند داشت برنج از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

* وجود احشام سرگردان از مهم‌ترین مشکلات پرورش راتون
وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ورود احشام سرگردان به شالیزارها و شرایط نامساعد آب و هوایی در برخی موارد از جمله مهم‌ترین مشکلات پرورش راتون است.
ذاکراستقامتی زراعت راتون را یکی از راه‌های افزایش محصول برنج دانست و تصریح کرد: این امر علاوه بر افزایش محصول، افزایش درآمد کشاورزان و استفاده‌ بهینه از منابع را نیز در بردارد. وی این کار را نیازمند توجه ویژه به مسایل فنی کاشت، داشت و برداشت محصول اصلی دانست.
بخشدار خمام، دوره‌ رشد محصول راتون را بسیار کوتاه‌تر از دوره‌ رشد محصول اصلی ذکر کرد و متذکر شد: رسیدن آن تنها در 25 تا 65 درصد زمان لازم برای محصول اصلی انجام می‌‌گیرد بنابراین کشاورزان بخش خمام باید به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. وی بر لزوم اطلاع‌رسانی عمومی توسط دهیاران و شوراهای روستا برای جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش ناشی از برداشت برنج تاکید کرد.
ذاکراستقامتی خاطرنشان کرد: سوزاندن ضایعات برنج علاوه بر آلودگی محیط زیست مشکلات تنفسی برای مردم ایجاد می‌کند. وی به وجود سه دستگاه بیلر در بخش خمام اشاره کرد و یادآور شد: 6 ثبت‌نام دستگاه بیلر با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و 200 میلیون ریال به‌منظور بسته‌بندی کاه و کلش صورت گرفته تا بتوانیم سطوح گسترده‌ای را پوشش دهیم.
بخشدار خمام، یادآور شد: اگر چه در اوایل فصل زراعی با مشکلاتی در زمینه آبرسانی به زمین‌های زراعی مواجه بوده‌ایم اما پس از آن مدیریت خوبی توسط آب منطقه‌ای، آبیاری بخش مرکزی و اداره‌ آبیاری بخش خمام صورت گرفت که شایسته‌ تقدیر است.

بنابر این گزارش، برداشت مکانیزه برنج در خمام در زمینی زراعی کشاورزی به نام «اصغر رحمتی» به مساحت یک‌ونیم هکتار از رقم هاشمی صورت گرفته است.


موضوع : بخشداری، کشاورزی، گزارش تصویری
http://khna.ir/19533

۱ دیدگاه