خمام - با وجود کمبودها کنسرت خوبی برگزار کردیم
حسین تقی‌نژاد مطرح کرد :

با وجود کمبودها کنسرت خوبی برگزار کردیم

ما این هدف را دنبال می‌کردیم که مردم به وسیله موسیقی فرهنگ و موسیقی شمال کشور را بیشتر بشناسند.

سه شنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳ KHNA17003

هنرمندان بومی و محلی شهرهای مختلف کشور با هر زبان و گویش همواره سعی داشته‌اند که در پایتخت با نمایش هنر منطقه‌ی خود پتانسیل‌های آنجا را به رخ بزرگان هنر پایتخت بکشانند و سعی در معرفی هنر خاص خود دارند. با این حال در روز جمعه ۲ خرداد گروه موسیقی «هم آوایان تاسیان» از استان گیلان به سرپرستی حسین تقی‌نژاد به تهران آمد تا در یک کنسرت و بر روی سن تالار اندیشه حوزه هنری، کنسرتی درقالب اجرای نمایش و داستانهایی عاشقانه بومی گیلان و مازندران برگزار کنند.
گروه هم آوایان تاسیان حدود ۶ سال است که در کنار هم و تلفیقی از هنرمندان جوان و با تجربه در کنسرت‌های محلی استان گیلان اجراهای مختلفی داشته‌اند برای اولین بار و به شکل مستقل و با هزینه شخصی به تهران آمدند تا شبی خاطره انگیز را با همشهریان خود داشته باشند. گروه موسیقی گیلکی هم آوایان تاسیان از سال ۱۳۸۷و با ترکیبی از هنرمندان جوان و با تجربه گیلانی به سرپرستی حسین تقی‌نژاد تاسیس و آغاز به کار کرد. این گروه در طول 5 سال گذشته کنسرت‌ها و فعالیتهای گسترده‌ای در زمینه حفظ و اشاعه فرهنگ و هنر گیلان داشته که واگویه خوانی و هم آوایی در ارائه ترانه‌های گیلکی و ساخت آثار جدید واحیای آثار بومی در طول سالهای فعالیت این گروه مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.
اما در حاشیه‌ی اجرای این کنسرت مشکلاتی به چشم می‌خورد، از جمله اینکه بادی که از تهویه‌های تالار به داخل می‌آمد و مستقیم بر روی سن جریان داشت باعث می‌شد که سازهای پوستی و کمانچه دچار مشکل شده و کوک آنها از حالت استاندارد خارج شوند. از آنجا که نوازندگان کار هم‌خوانی نیز بر عهده داشتند در اجرای کنسرت اختلالاتی به وجود می‌آمد، چون نوازندگان ضرب و کمانچه مجبور بودند که ساز خود را سر صحنه کوک کنند و یا آرام بزنند تا صدای ساز بدتر از آن نشود.

* هنرمندان بومی امکانات هنرمندان پایتخت را ندارند
به بهانه کنسرت گروه هم آوایان تاسیان، حسین تقی‌نژاد «نوازنده سنتور و سرپرست گروه» هم آوایان تاسیان، گفت: هدف اصلی ما از اجرای این کنسرت معرفی گروه هم آوایان تاسیان به مردم ایران بود و چون در سالن‌های بزرگ تهران مخاطبان بیشتری کنسرت ما را می‌بینند، ما این هدف را دنبال می‌کردیم که به وسیله موسیقی گفتگوی اقوام و برداشتن مرزها را انجام داده تا مردم فرهنگ و موسیقی شمال کشور را بیشتر بشناسند. موسیقی گیلان به واسطه پتانسیل‌های فراوانی که در نوع و گردش ملودی و ریتم منحصر به فرد خود دارد در میان سایر اقوام از محبوبیت برخوردار است و مانند موسیقی کردی و لری، آذری مخاطبان بی‌شماری آن‌را می‌پسندند و کنسرت‌های آنها مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد، اما در خصوص کنسرت دو شب گذشته باید بگویم که با توجه به فصل امتحانات بچه ها استقبال خوبی از کنسرت ما صورت گرفت و این در حالی است که ما امکانات و اسپانسرهای گروه‌های دیگر پایتخت و موسیقی پاپ را نداریم و برای آنها همه امکانات از قبیل سرمایه گذار، اسپانسر و امکانات سخت افزاری سالن آماده و مهیاست، هرچند با این وجود و کمبودها ما کنسرت خوبی را برگزار کردیم.

* هنوز در ایران سالن کنسرت مناسب نداریم
وی با اشاره به اینکه سالن حوزه هنری تهران با وجود مشکلات به مراتب بهتر از سالن‌های رشت است و ما در استان گیلان سالن مناسب نداریم، گفت : با توجه به اینکه این سالن صندلی‌های راحتی داشت و مخاطبان زیادی را در خود جای می‌داد، اما دو مشکل اساسی داشت، اول در هماهنگی‌های لازم برای ورود مردم به سالن بود که همزمانی ورود مردم با اذان باعث اختلال در ورود آنها شد و دوم سیستم تهویه آنجا بود که روی سازهای پوستی و کمانچه ما تاثیر می‌گذاشت و نوازندگان ما مجبور بودند بسیار آرام بنوازد.
تقی‌نژاد با بیان اینکه تالار اندیشه حوزه هنری ۷۰ درصد آمادگی برگزاری کنسرت دارد ، در ادامه گفت : ما هیچگاه نه تنها در این سالن بلکه در سالن‌های کل کشور سالن کنسرتی نداریم که ۱۰۰ درصد آمادگی برای برگزاری کنسرت را داشته باشد. این به دلیل ضعف بودجه است و همه امکانات و بودجه در خدمت شاخه‌های دیگر هنر مانند سینما و تئاتر است و به موسیقی توجه نمی‌شود. شما ببینید که برج میلاد با آن هزینه ساخت و امکانات، هنوزسالن کنسرت آن ۱۰۰ درصد آکوستیک نیست و این امر توجیحی ندارد. ما هر سال از گروه‌های خارجی دعوت می‌کنیم به ایران بیایند و در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشند، اما هنوز یک سالن مخصوص کنسرت در پایتخت و کل کشور نداریم، این در حالی است که آنها ایران را به هنرش می‌شناسند.

* 5 درصد عوارض فروش بلیط به شهرداری برای من توجیحی ندارد
سرپرست گروه هم آوایان تاسیان در پاسخ به این سوال که چقدر از این کنسرت درآمد داشتید، گفت: در خصوص درآمد مالی نه سودی داشتیم و نه ضرری کردیم و اصلا هدف ما مسائل مالی نبوده و ما برای عشق و برداشتن مرزها به تهران آمدیم. با این اوصاف باید بگویم ما هیچوقت برای هنر اسپانسری نداشتیم و من در ۱۴ سال فعالیت اجرای موسیقی به این نتیجه رسیده‌ام که تهیه کنندگان و اسپانسرهای موسیقی تنها مختص اسم‌های دهان پرکن هنر است و در زمینه کارهای فرهنگی سرمایه گذار نداریم. اگر کسی هم این کار را انجام می‌دهد به دنبال منافع شخصی خود است. این کنسرت حدود ۱۱ میلیون برای ما هزینه داشت و بچه های گروه بدون دستمزد و با خرج خود به تهران آمدند. اما عشق و علاقه باعث شد که آنها به دنبال آن حقوق و دستمزد ناچیز هم نباشند. آنها با تمام وجود کار کردند و این امر را به خوبی می‌دانند که از روی سن پایین بیایند دیگر خبری نیست.
تقی نژاد در خاتمه صحبت هایش گفت : متاسفانه اساتید دانشگاه از ما انتظار کارت دعوت داشتند و بدون بلیط هدیه به کنسرت ما نیامدند، ولی باید بگویم که مبلغ ۴۰ هزار تومان هزینه بلیط باعث پولدار شدن ما نمی‌شود، بلکه شما به هنر ما ارزش می‌گذارید. من امیدوارم در این خصوص فرهنگ سازی شود و ما جلوی کسی دست دراز نکنیم! و اگر اینگونه باشد ما نمی‌توانیم سال آینده دوباره کنسرت بگذاریم. از طرف دیگر ما ۵ درصد عوارض فروش بلیط به شهرداری پرداخت می‌کنیم که نمی‌دانم این ۵ درصد بابت چه بوده و هیچ توجیحی برای من ندارد. تا به شهرداری رشت و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رویم می‌گویند بلیط مجانی در اختیار ما بگذار تا شما را تشویق کنیم.


موضوع : مصاحبه‌ها، موسیقی
منبع : هنر نیوز
http://khna.ir/17003

دیدگاه شما چیست ؟!