خمام - کدامیک زودتر شهرستان می‌شوند ؟!
رقابت میان خمام و سنگر ؛

کدامیک زودتر شهرستان می‌شوند ؟!

اگرچه مردم خمام و مسئولین آن خود را بسیار به شهرستان شدن نزدیک می‌بینند، اما سنگری‌ها نیز چندان نا امید نیستند.

چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۲ KHNA15331

اگرچه مردم خمام و مسئولین آن خود را بسیار به شهرستان شدن نزدیک می‌بینند، اما سنگری‌ها نیز چندان نا امید نیستند.
شهرستان رشت به لحاظ جغرافیایی دارای شش بخش مرکزی، خشکبیجار، لشت‌نشاء، خمام، کوچصفهان و سنگر می‌باشد که برخی از آنها علیرغم داشتن شهر، شهرداری و شهردار ادعایی مبنی بر شهرستان شدن ندارند، ولی موضوع در 2 شهر سنگر و خمام کمی متفاوت است و مردمان این شهرها انتظار دارند به زودی شهرستان خطابشان کنند ؛ حتی برخی مسئولین اظهارنظرهایی داشته و خود را محق بر این امر دانسته اند، اما بد نیست در این میان به نظر 3 نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی که در برهه‌های مختلف زمانی شکل گرفت توجه کنیم.

غلامعلی جعفرزاده که متولد روستای ایمن آباد از توابع بخش کوچصفهان است، گفت : بخش سنگر استعداد شهرستان شدن را دارد. دولت درباره‌ی ایجاد کردن شهرستان یک مقاومت خاصی می‌کند و شرایط شهرستان شدن را سنگین‌تر کرده و در نُرم‌های آن تغییر ایجاد نموده یا به دلیل بار مالی آن یا به هر دلیل دیگری به دنبال ایجاد شهرستان نیست. یکی از تدابیری که می‌توان در این زمینه انجام داد این است که هر دو بخش با هم ترکیب شوند و یک شهرستان را تشکیل دهند. فرضاً الان سنگر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و مثلاً برای شهرستان شدن ۱۰۰ یا ۱۲۰ هزار نفر جمعیت نیاز است ؛ پس بهترین کار این است که دو بخش، مثلاً سنگر و کوچصفهان با هم جمع شوند و یک شهرستان را تشکیل دهند و در بین دو بخش یک مکان به عنوان فرمانداری تشکیل شود. در شرایط فعلی و با توجه به اصرار دولت، پیشنهاد ما به دولت این است. بنابراین دولت در این زمینه سخت‌گیری بیشتری نشان می‌دهد، گرچه خیلی هم در این زمینه عدالت رعایت نشده است ؛ مثلاً محل تولد احمدی‌نژاد بدون رعایت هیچ قانونی تبدیل به شهرستان شد.
اما جبار کوچکی‌نژاد چون اصالتاً صومعه سرایی است خیال همه‌ی مردم این مناطق را راحت کرده و در یکی از نطق‌های پیش از دستور خود در مجلس گفته است : مردم بخش‌های سنگر، کوچصفهان، خشکبیجار و خمام با وجود منابع خدادادی از امکانات محروم هستند، بنابراین دولت باید آنها را به شهرستان تبدیل کند و همچنین مردم دهستان‌های امامزاده هاشم (ع)، اسلام آباد، سراوان، زیباکنار و دیگر مناطق متقاضی تبدیل این مناطق به شهر هستند.
ولی حسن تامینی که اهل لشت نشاء است و حکم بی‌طرف را بازی می‌کند در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص شهرستان شدن دو بخش خمام و سنگر، اظهار داشت : خمام به دلیل مرزی بودن از شرایط بهتری برای شهرستان شدن برخوردار است، اما سنگر شرایط لازم برای تبدیل شدن به شهرستان را ندارد ؛ … و اینگونه آب پاکی را روی دست سنگری‌ها می‌ریزد.
البته جعفرزاده نیز چندی پیش در جلسه‌ی علنی مجلس شورای اسلامی به وزیر کشور در خصوص وضعیت شهرستان شدن خمام تذکر داد. وی با خطاب قرار دادن وزیر کشور از وی خواست که به صورت جدی نسبت به تبدیل شدن بخش خمام به شهرستان اقدام نماید ؛ به گفته‌ی این مسئول، خمام تمام استانداردهای لازم برای شهرستان شدن را دارا می‌باشد.

با این تفاسیر احتمالاً بتوان به سوالی که در تیتر خبر مطرح شد پاسخ داد.


موضوع : مجلس
منبع : خزر آنلاین
http://khna.ir/15331

دیدگاه شما چیست ؟!