خمام - بخش خمام نیازمند فرهنگ‌سازی، مهندسی مجدد و نوین ترافیکی است
ویژه
حسین ذاکر استقامتی :

بخش خمام نیازمند فرهنگ‌سازی، مهندسی مجدد و نوین ترافیکی است

آمار تصادفات از سال 91 تا سه ماهه‌ی اول سال 92 با 3 فقره فوت، 64 فقره جرح و 66 فقره خسارت مالی همراه بوده است.

پنج شنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱ KHNA10644

حسین ذاکر استقامتی با بیان اینکه بخش خمام طبق آمار نفوس و مسکن سال 1390 از 17106 نفر جمعیت شهری برخوردار است که این آمار از جمعیت خیلی از شهرستان‌های استان همیشه سرسبز گیلان مانند شفت، املش، سیاهکل و رودبار نیز بیشتر است، عنوان کرد : افزایش روز ‌افزون تولید خوردو و حجم سنتی شهر در افزایش ترافیک نقش داشته که بر لزوم انجام فرهنگ‌سازی، مهندسی مجدد و نوین ترافیکی در بخش خمام (در حیطه‌ی درون و برون‌شهری) باید تاکید نمود.
بخشدار خمام در جلسه‌ی شورای ترافیک این بخش که به‌منظور بررسی مباحث ترافیکی در حمل و نقل درون و برون شهری با محوریت ساماندهی و روان‌سازی ترافیک درون‌شهری، بررسی وضعیت دوربرگردان محور کمربندی خمام و احداث 2 میدان در داخل شهر، ظهر امروز در سالن کنفرانس بخشداری خمام برگزار گردید، با بیان اینکه بیش از یک دهه از عمر کمربندی خمام می‌گذرد و با گسترش دامنه‌ی شهر و افزایش کاربری‌های تجاری-صنعتی و ساخت و سازها از قبیل مسکن مهر، ایجاد جایگاه CNG و نمایندگی ایران‌خودرو عملاً موضوع ترافیک نمایان می‌گردد که پس از طراحی پروژه‌ی پل غیرهمسطح و عدم پیش‌بینی دوربرگردان از زیر پل برای ورود به کمربندی، اهالی و ساکنان ضلع جنوبی خیابان فردوسی (حدود 70 خانوار) برای تردد یا ورود به شهر خمام با مشکلات عدیده‌ای مواجه گردیده‌اند.
نماینده‌ی عالی دولت در بخش خمام با اشاره برگزاری جلسات متعدد شورای ترافیک در این زمینه و به استناد بند دوم صورتجلسه به مورخ 91/9/20 شورای ترافیک که پس از بازدید میدانی، بسته‌شدن دوربرگردان مطرح و منوط شد به موضوعاتی همچون رمپ ورودی و خروجی CNG که توسط شهرداری شن‌ریزی گردد و همچنین پل غیرهمسطح گردش به‌چپ از دهانه‌ی زیر پل برای ورود و خروج، و تخلیه‌ی بار ترافیک که توسط شهرداری و راه و شهرسازی مورد مطالعه قرار گرفته و طراحی گردد.
وی با بیان اینکه آمار تصادفات از سال 91 تا سه ماهه‌ی اول سال 92 با 3 فقره فوت، 64 فقره جرح و 66 فقره خسارت مالی همراه بوده است، تصریح کرد : با توجه به محور ترانزیتی، موقعیت ژئوپولتیکی خمام و قرار گرفتن آن فی‌مابین شهرستان‌های رشت و انزلی که موجب حضور مسافران از اقصی‌نقاط کشور در ایام تعطیل می‌گردد، لازم است توجه ویژه‌ای صورت پذیرفته تا با تصمیمات اتخاذ شده از خطرهای جاده‌ای کاسته شده و به افزایش امنیت جاده‌ای پرداخته شود.
این مسئول به عدم وجود پارکینگ در داخل شهر و وجود مراکز اداری، بانک‌ها، بازار و ایستگاه‌های مسافربری در داخل شهر اشاره نموده و آن‌را از علل ترافیک خیابان امام خمینی
(ره) خمام، خصوصاً از مقابل مخابرات تا بانک ملی این شهر عنوان کرد.
استقامتی ضمن پیشنهاد اختصاص یافتن مکانی جهت پارکینگ ماشین‌ها، یک‌طرفه شدن پارک خودروها از پل‌فلزی خمام تا سه‌راه خیابان بوعلی و توقف ممنوع شدن پارک در یک‌طرف از خیابان بوعلی، به افزایش نیروهای راهنمایی و رانندگی برای ساماندهی ترافیک، خصوصاً برای روزهای یکشنبه
(بازار هفتگی)، تعطیلات نوروزی و تابستان اشاره نمود.
بخشدار خمام با بیان اینکه احداث میدان در جلوی اداره‌ی پست از سال‌ها قبل مورد پیشنهاد بوده، عنوان کرد : این نقطه از شهر به یک چهارراه تبدیل گردیده که ازدیاد تردد خوردوها باعث تصادفات زیادی شده که افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادفات نیاز مبرم به کار کارشناسی و علمی دارد.
وی احداث میدان در سه‌راه خیابان تختی را به‌صورت مثلث جداکننده و یا به‌صورت میدان پیشنهاد داده، افزود : احداث میدان در این نقطه هم ضریب ایمنی را افزایش می‌دهد، هم می‌تواند در کاهش ترافیک خیابان مخصوصاً روزهای یکشنبه نقش موثری ایفا نماید. استقامتی همچنین خواستار تامین اعتبار برای مطالعه و نیازسنجی شد.

تیمور شهیدی‌مقدم با بیان اینکه ترافیک یک دغدغه‌ای است که مردم در امرار و معاش روزانه‌ی خود با آن روبرو هستند، عنوان کرد : بسیاری برای رفتن به انزلی، تالش و رضوانشهر از مسیر خمام عبور می‌کنند که کمربندی خمام از آسیب‌پذیر و حادثه‌آفرین‌ترین مناطق بخش خمام است که با تلفات جانی هم همراه بوده است و باید نگاه ویژه‌ای به آن صورت گیرد.
رئیس پلیس راهور شهرستان رشت ضمن اعلام آمادگی برای همکاری به‌جهت اعزام نیروی بیشتر برای روزهای خاص، تصریح کرد : در هر طرحی باید بازدید میدانی و جمع‌بندی صورت گرفته و گروه فنی شهرداری ضمن گزارش آن، متراژها را مشخص نموده و نظریه‌ی پیشنهادی خود را مشخص کنند. وی همچنین به مشکل‌ساز بودن 2 میدان پیشنهادی در صورت کم‌بودن فاصله اشاره نمود.

جلیل غیاثی با بیان اینکه برای کنترل ترافیک شهر خمام درخواست نیروی پلیس راهور را داریم، افزود : طی چندین‌دفعه بازدید میدانی و مطالعات علمی صورت گرفته با حضور دکتر برگ‌گل مقرر گردید که بر اساس مصوبه‌ی شورای ترافیک برای پارک ممنوع کردن بخشی از خیابان امام خمینی (ره) اقدام گردد.
سخنگوی شورای شهر خمام به لزوم رسیدگی به وضعیت میدان حادثه‌خیر ولیعصر (عج) اشاره نموده، تصریح کرد : در خصوص نصب چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، در صورت جانمایی مشکلی وجود نخواهد داشت. وی با بیان اینکه در سطح شهر بنرهایی به‌منظور اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ترافیک چاپ و نصب گردیده است، گفت : متاسفانه در بحث فرهنگ راهنمایی و رانندگی توجه ویژه‌ای نشده و برخی از رانندگان با مباحث راهنمایی و رانندگی و ترافیکی آشنا نبوده یا به‌آن توجه نمی‌کنند.

ایرج برگ‌گل با بیان اینکه طی بازدیدهای میدانی صورت گرفته و بررسی ترافیک روزمره‌ی خمام، ترافیک شهری قابل پیش‌بینی نبوده، عنوان کرد : در بخشی از خیابان اصلی مرکز شهر مغازه‌ای واقع نشده که می‌توان پارک ممنوع اعلام نموده و به‌صورت آزمایشی اجرا گردد که در صورت موفقیت برنامه‌های بعدی پیگیری گردد.
این کارشناس حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه ممنوع کردن دور زدن در بخش مرکز شهر می‌تواند تاثیر مثبتی بر روان‌کردن ترافیک داشته و برای کوتاه‌مدت مفید باشد، به لزوم توجه بیشتر به پارکینگ شهر خمام، کارهای فرهنگی و اصلاحات هندسی اشاره نمود، افزود : در بلند مدت باید فشار از خیابان اصلی برداشته شده و خیابان‌های مجاور تقویت شود، همچنین در کمربندی بسیاری از فرعی‌ها شیب زیادی داشته که موجب کاهش دید راننده خواهد شد. وی همچنین به لزوم بروز کمترین آسیب به پیاده‌رو و کمترین صدمه به تیر برق در ساخت میادین جدید اشاره نمود.

غلامرضا رحیمی با اشاره به پتانسیل‌های شهر خمام، عنوان کرد : این محدوده به جهت شرایطی که دارد باعث می‌گردد نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم و نباید تنها صرف حل مشکل یک نقطه، بلکه باید به‌صورت کلی به حل مشکلات توجه داشت.
وی با اشاره بر اینکه عموماً در مورد مطالعات اعتباری در نظر گرفته نمی‌شود، افزود : با توجه به اهمیت شهر خمام در این خصوص نیاز به تامین اعتبار وجود دارد که طبق الویت‌بندی منابع اعتباری به این مجموعه تزریق می‌گردد و با نگاه شهرستانی به آن توجه خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان رشت با بیان اینکه باید به مشکلات ترافیکی توسط کارشناسان ترافیک به‌صورت یک پکیج کامل پرداخته شده و در راستای این پکیج مطالعات عمومی صورت گیرد تا همه‌ی نکات در آن دیده شود، تصریح کرد : 50 درصد هزینه برای تامین اعتبار مطالعات عمومی در راستای تحقق این پکیج توسط کمیته‌ی برنامه‌ریزی شهرستان تامین خواهد شد و در این خصوص قول مساعد داده می‌شود.
این مسئول همچنین با اشاره به لزوم پیگیری وضعیت پارکینگ شهری، گفت : ایجاد پارکینگ در شهر خمام به‌عنوان یک ضرورت دیده می‌شود که باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.
وی همچنین به ضرورت هدایت پارکینگ‌ها به حاشیه‌ی شهری، تشویق و فرهنگ‌سازی برای پیاده‌روی عمومی اشاره نمود.

سیدمجتبی حسینی‌نسب دغدغه‌ی مشترک را حل مشکل ترافیکی و به‌عنوان معضل اجتماعی شهر خمام قلمداد نموده، عنوان کرد : در مقابل اداره‌ی پست خمام مشکل روشنایی وجود دارد که با توجه به وسعت این بخش از خیابان می‌توان با احداث یک میدان به‌آن نظم ترافیکی بخشید.
ریاست شورای اسلامی شهر خمام با بیان اینکه در مقابل سه‌راه شیجان ترافیک بیشتری وجود دارد، افزود : شورای اسلامی شهر خمام علم‌محور بوده و ساعت‌ها کارشناسی برای احداث میدان در این دو منطقه صورت پذیرفته است.
وی با بیان اینکه خمام در آستانه‌ی شهرستان شدن قرار دارد که برای توسعه‌ی شهری باید میدان‌هایی در داخل شهر تعبیه گردد، خاطرنشان کرد : در بحث احداث خیابان 18 متری و 30 متری و انجام بحث مطالعاتی آن برخورداری از بودجه‌ی ملی ضرورت دارد.

گفتنی است در این جلسه غلامعلی نیک‌فهم (رئیس اداره‌ی راه و شهرسازی شهرستان رشت)، شهریار شیدایی (پلیس راه رشت-انزلی)، علیرضا پورهادی (شهردار خمام)، رامین احمدزاده (مسئول واحد عمران شهرداری)، محمدرضا اکبرپور (مسئول واحد خدمات شهری شهرداری)، رضا جاهد (رئیس اداره‌ی برق خمام)، مجید همرنگ (جانشین فرماندهی نیروی انتظامی خمام)، رضا رحیم‌پور (پلیس راهور خمام) و دو تن از دهیاران بخش حضور داشته که هر یک به بیان نکته‌نظرات خود پرداخته‌اند.


موضوع : بخشداری، ترافیک، شورای شهر
http://khna.ir/10644

۱ دیدگاه